قدکچیان: “شهرزاد” باعث شد بازیگران به دستمزد بالا عادت کنند
کامران قدکچیان کارگردان و نویسندهای که نزدیک به چهار دهه است در سینمای ایران حضور دارد و البته کوشیده بیشتر در بخش خصوصی کار کند دو فیلم آماده اکران به نامهای “روح” و “انتهای خیابان مهر” دارد.
قدکچیان در گفتگو با «نسیم آنلاین» درباره وضعیت اکران این دو فیلم اظهار داشت: پخش «انتهای خیابان مهر» را به بشرافیلم به مدیریت سیدجمال ساداتیان واگذار کردهایم که برای پخش این فیلم برنامه ریزی کند اما مالکیت «روح» برای موسسه رسانههای تصویری است و این موسسه است که باید برای اکران آن تصمیم گیری کند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که به سر میبریم اکران فقط سهم شماری خاص از فیلمهاست و بقیه فیلمها یا باید به اکرانهای نصفه و نیمه و با حداقل سالن رضایت دهند یا آنکه مرتب اکران خود را به تعویق بیندازند که در هر دو مورد هم ضرر است که نصیب تهیه کننده میشود.
«مرداب» را برای دریافت پروانه ساخت ارائه دادهام
قدکچیان با اشاره به فیلمنامهای به نام «مرداب» که برای دریافت پروانه ساخت ارائه کرده است بیان داشت: «مرداب» فیلمنامهای اجتماعی-خانوادگی است که در امتداد کارهای قبلیام است ولی کوشیدهام از منظر ساختاری کمی مدرنتر عمل کنم و درامی را بنویسم که کمی پیشروتر باشد.
این کارگردان که فیلمنامه «آب نبات چوبی» را هم برای حسین فرحبخش نوشته بود درباره اینکه آیا در «مرداب» هم به مانند «آب نبات چوبی» بازیهای ساختاری خواهد داشت گفت: فیلمنامه اولیه «آب نبات چوبی» که من در اختیار فرحبخش گذاشتم فیلمنامهای کاملا کلاسیک بود بدون بازیهای فرمی که خیلی هم روان روایت میشد ولی بازنویسی فیلمنامه به کسی سپرده شد که علاقه به تجربه این بازیها را داشت و همین شد که نسخه نهایی فیلم تفاوتهای قابل ملموسی با فیلمنامه اولیه داشت.
سریالهای شبکه خانگی باعث ایجاد دردسر برای سینما شدهاند!
کارگردان آثاری مانند «آواز تهران»، «زخمی» و «گردباد» با اشاره به اینکه در ماههای اخیر و با داغ شدن تب سریال سازی برای شبکه خانگی به او نیز پیشنهاد کار در این مدیوم ارائه شده اظهار داشت: یکی دو پیشنهاد ساخت سریال برای شبکه خانگی داشتم اما به دو دلیل نپذیرفتم؛ یکی اینکه سریال سازی زمان زیادی از شما میگیرد و حداقل ۶ ماه معطل میشوید و این زمان طولانی دردسرهای فراوانی را به وجود میآورد. اصلیترین دردسر برای کارگردان است که باید طیفی مختلف از بازیگران را برای مدت زمان طولانی کنار هم نگه دارد بدون آنکه اختلافی بینشان پدید آید.
وی ادامه داد: دردسر دوم سریال سازی برای شبکه خانگی آن است که بریز و بپاشهای شبکه خانگی باعث افزایش غیرمنطقی دستمزد بازیگران شده است یعنی ورود برخی پولهای بیمسئولیت در این مدیوم سبب ساز جذب بازیگران چهره سینما به شبکه خانگی و خالی شدن سینما از این چهره هاست. در نتیجه این اتفاق بازیگران عادت میکنند به دریافت دستمزد بالا و البته بادوام برای یک بازه زمانی بلندمدت و طبیعی است بازیگری که دستمزد پر و پیمان سالیانه میگیرد دیگر آمادگی کار در سینما را ندارد یا اگر هم بخواهد بیاید انتظار دستمزد بالایی را دارد که بخش خصوصی سینما از تأمین آن عاجز است.
کامران قدکچیان با اشاره به ورود پولشویان به شبکه خانگی بیان داشت: به عنوان کسی که چند دهه سینمایی را تجربه کرده است به شما میگویم که این ماجرای پولشویی و ورود سرمایه گذاران حیطههای دیگر به سینما برای استفاده از معافیتهای مالیاتی ابدا در دهههای ۶۰ و ۷۰ وجود نداشت. آن زمان هم عشق سینماهایی بودند که پول میآوردند به سینما اما برای علاقه شخصی و نه تطهیر درآمدهای بیزنس دیگرشان.
«شهرزاد» باعث شد بازیگران عادت کنند به دستمزد بالا
قدکچیان با اشاره به سریال پرحاشیه «شهرزاد» به «نسیم آنلاین» گفت: این سریال در حیطه تولید سریال استاندارد و ارزشمندی بود اما برای سینما دردسرساز بود به همان دلیلی که گفتم؛ یعنی باعث شد بازیگران عادت کنند به دریافت حقوق هنگفت و طبیعی بود که در این شرایط بازگشت این بازیگران به سینما به سادگیها رخ نمیدهد.
کارگردان «فاصله» و «پس کوچههای شمرون» ادامه داد: به عنوان مثال شهاب حسینی بازیگری است که از تلویزیون به سینما آمد و در سینما بود که پرورش یافت و صیقل خورد تا حرفهای شد ولی به ناگاه شبکه خانگی از راه رسید او را با سرمایه هنگفت وارد این مدیوم کرد و طبیعی است که حالا آوردن شهاب به سینما با دستمزد معقول کار دشواری باشد.