«ماجرای نیمروز» قربانی کنسرت‌‌ می‌شود/ پروژه «نفوذ» را کجا دنبال کنیم؟

کنسرت خواننده پاپ در سالن سینما جایگزین نمایش «ماجرای نیمروز» شد و مدیر حوزه واریز مبلغ بلیت دو سانس نمایش به حساب فیلم را توضیح داد و عملکرد خود را توجیه کرد!

«ماجرای نیمروز» در شرایطی اکران در تهران و شهرستان را تجربه کرد که احساس می‌شد با توجه به سرمایه‌گذاری حوزه هنری شاهد بی‌مهری این نهاد نسبت به فیلمی با موضوع انقلاب و مبارزات دهه 60 نخواهیم بود. اما  حکایت درباره اختصاص سالن به فیلم ‌های ارزشمند از سوی حوزه هنری حکایت دیگری است.

 محمدحسین مهدویان کارگردان  چندی پیش  اولین واکنش‌ را نسبت به نابرابری و بی‌عدالتی و اختصاص کمترین سالن نسبت به فیلم‌های کمدی ابراز کرد. روز گذشته مدیرعامل بهمن سبز در واکنش به صحبت‌های اخیر سازنده بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر از نگاه مردمی وضعیت اقتصادی سینما‌های حوزه هنری را دلیلی برای نمایش بیشتر فیلم‌های کمدی دانست  و این نکته را یادآور شد که هر نهاد و ارگانی باید به بازگشت سرمایه خود فکر کند،  منطقی درست و قابل درک است اما ما شاهد اختصاص دادن سینماهای بخش خصوصی به این فیلم در سانس‌هایی بهتر از سالن‌های حوزه هنری هستیم . اگر نگاهی به ارائه سانس‌های بخش خصوصی به فیلم «ماجرای نیمروز» داشته باشیم، خواهیم دید بخش خصوصی که بیش از هر نهادی چون حوزه هنری نگران بازگشت سرمایه است بهترین سانس‌های خود را به این فیلم اختصاص می‌دهد. پردیس گلستان (شیراز) علاوه بر اختصاص سانس‌های مناسب به فیلم، سانس‌های فوق العاده متعددی را برای فیلم در نظر می‌گیرد. پردیس کورش و سینما ونوس (قم ) هم سانس‌های خوب برای فیلم در نظر گرفته و سانس‌های فوق‌العاده برای فیلم در نظر گرفتند. آیا بخش خصوصی به فکر بازگشت سرمایه نیست که اینگونه از «ماجرای نیمروز» حمایت می‌کند؟

«ماجرای نیمروز» عنوان بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص داد و به گواه بسیاری از سینماداران مخاطبان در سالن‌های سینما بعد از اتمام فیلم سازندگان اثر را تشویق کرده و از سالن خارج می‌شوند . این فیلم علاقمندان و مخاطبان خود را در این مدت از اکران پیدا کرده در شرایطی که از روز 5 فروردین ماه تبلیغات تلویزیونی فیلم به اتمام رسیده است، باید نهادهای سرمایه‌گذار از اثر حمایت کنند  اما حال که فیلم بر سر زبان‌ها افتاده  امکانی برای تماشای فیلم در شهرستان‌ها وجود ندارد یا اگر امکانی فراهم شده در سانس‌هایی که مخاطب کمتر به سالن‌ها مراجعه می‌کند، سانس برای فیلم در نظر گرفته شده است.

نکته قابل تامل در سخنان روز گذشته مدیرعامل بهمن سبز، توضیحات ایشان درباره اجرای کنسرت خواننده پاپ در سینما سپهر ساری  است او تاکید کرد : تمامی بلیت‌های این دوسانس خریداری شده و مبلغ آن به حساب این فیلم سینمایی ریخته شده است، بنابراین اجرای کنسرت در سینما سپهر ساری بلامانع بوده است.

با این توضیحات، این سوال در ذهن مخاطب آگاه ایجاد می‌شود  که اگر حوزه هنری بر روی فیلمی سرمایه‌گذاری می‌کند حتما به آن اعتقاد دارد و ترجیح می‌دهد کاری که روی آن سرمایه گذاری کرده است دیده شود اما در بخش دیگری از این نهاد تصمیم گرفته می‌شود فیلم دیده نشود و به همین منظور کنسرت را جایگزین فیلم می‌کنند و بلیت دو سانس فیلم را هم به حساب فیلم واریز می‌کنند! این کار نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه این فکر را در ذهن می‌پروراند که برخی معتقد به فیلم «ماجرای نیمروز» و دیده شدن فیلم در سینما نیستند و به هر صورت می‌خواهند مخاطب این فیلم را نبیند و حاضر هستند مبلغ بلیت را به حساب فیلم واریز کنند تا فیلم را نمایش دهند! گویا همانگونه که در فیلم «ماجرای نیمروز» شاهد نفوذ در نیروهای انقلابی در دهه 60 هستیم امروز هم باید نگران نفوذ در نهادهای انقلابی باشیم.

با اعلام سایت‌های فروش بلیت کنسرت،  10 فروردین ماه هم در سینما سپهر ساری کنسرت خواننده پاپ اجرا و پیش فروش شده است  و احتمالاً کنسرت جایگزین «ماجرای نیمروز» می‌شود و تکرار  کنسرت در این سالن علامت سوال‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند.

 

 

حمایت حوزه هنری در دوران تعطیلات نوروزی  که زمان طلایی اکران نوروز است باید از فیلمی با موضوع مهم «ماجرای نیمروز» صورت گیرد و اگر قرار باشد پس از ایام تعطیلات اگر حمایت حوزه هنری انجام شود که دیگر قابل قبول نیست. اما با توجه به اقدامات اخیر حوزه هنری به نظر می‌رسد در ایام نوروز نه تنها حمایتی صورت نگرفته بلکه با ارائه سالن به کنسرت خوانندگان پاپ فیلم به نوعی مورد بی‌مهری قرار گرفته است. البته اگر کارنامه حوزه هنری در ارائه سالن سینما به فیلم‌هایی با موضوع انقلاب را مورد توجه قرار دهیم خواهیم دید که در سال گذشته فیلم‌های «سیانور» و «یتیم‌خانه ایران» در شهرهای مختلف برای اکران فیلم «سلام بمبئی» از اکران سالن‌های حوزه هنری پایین آمد در شرایطی که فیلم «سیانور» توانسته بود با مخاطب ارتباط برقرار کند و فیلم تبلیغ دهان به دهان می‌شد و فیلم «یتیم‌خانه ایران» هم علاقمندان خود را یافته بود به گونه‌ای اعتراضات از عدم نمایش فیلم در سالن های شهرستان زیاد بود که برنامه خبری 20:30 گزارشی از اعتراضات مردم در شهر اصفهان پخش کرد.

به نظر می‌رسد رفتار حوزه هنری در ارائه سالن به فیلم‌های ارزشمندی که سازندگان آن با مجاهدت آثار را جلوی دوربین برده‌اند مسبوق به سابقه است  و توجیه اقتصادی بهانه ای برای سرپوش گذاشتن به روی عملکرد غلط برخی مدیران این نهاد است . حداقل عملکرد مدیران حوزه درباره «ماجرای نیمروز» این که سالن‌ نمایش فیلم را به کنسرت اختصاص دادند و بلیت‌های مربوط به فیلم را در دو سانس به حساب فیلم واریز کردند هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد و بیش از پیش نیت برخی مدیران این نهاد را برملا می‌کند. حال باید دید در تاریخ 10 فروردین ماه هم کنسرت خواننده مورد نظر با همین توجیه برگزار می‌شود یا مدیران حوزه هنری در روند فعالیت خود تجدید نظر می‌کنند و یا بار دیگر حمایت خود را از فیلم «ماجرای نیمروز» به واریز مبلغ بلیت‌های فیلم به حساب فیلم محدود می کنند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا