شبکه GEM برای بازیگران ترکیهای در ایران بازاریابی راه انداخته است!
با حضور نورگل یشیلچای بازیگر مشهور ترکیهای در فیلم «جن زیبا» و همبازی شدن او با فرهاد اصلانی در این فیلم بسیاری از رسانهها اخبار و عکسهای مختلفی را از این بازیگر ترک منتشر کردند. روزنامه جوان در شماره امروز خود به انتقاد از جضور بازیگران ترکیهای در فیلمهای سینمای ایران پرداخت و نوشت شبکه GEM با پخش سریالهای دوبله ترکیهای توانسته برای بازیگران ترک بازاریابی کند و در آینده بازیگران ترکیهای بیشتری برای حضور در فیلمهای ایرانی ابراز تمایل خواهند کرد.
روزنامه جوان در ابتدای مطلب امروز خود با یادآوری حضور امیل ساین و جونیت آرکین در فیلمفارسیهای پیش از انقلاب، درباره بازی نورگل یشیلچای در فیلم «جن زیبا» بایرام فضلی که تهیه کنندگی آن را مهرداد فرید بر عهده دارد، نوشت: «چهار دهه بعد (انقلاب)، زمانی که کم و بیش خبرهای حضور خوانندهها و بازیگران ترک در ایران منتشر میشد، حضور بازیگر چند سریال مشهور ساخت ترکیه در یک فیلم ایرانی، خبرساز شد. این بار نیز فیلمساز ایرانی سراغ همان روش فیلمفارسیسازها رفته است، با این تفاوت که نورگل یشیلچای فقط بازیگر است و مانند امیل ساین از صدایش برای مشهورشدن استفاده نکردهاست، بلکه در عوض این بار GEM است که نورگل یشیلچای را برای ایرانیها به شهرت رساندهاست.»
این روزنامه با تاکید بر این نکته شبکه GEM به واسطه پخش سریالهای ترکیهای، بازیگران این کشور را برای مخاطبان ایرانی به شهرت رسانده، مینویسد: «این اتفاقات صرفا ترفندی برای خبرسازشدن و بر سرزبان افتادن نام یک فیلم سینمایی است که میتواند در زمان اکران نیز فضا را برای دیده شدن فیلم مهیا کند. اگر به لیست بلند بازیگران زن در سینمای ایران نگاه کنیم، به خوبی مشخص میشود که حضورنورگل یشیلچای برای ایفای نقش در فیلمی ایرانی به دلیل نبود چهره در میان بازیگران زن ایرانی نیست.»
این روزنامه همچنین به سینماگران ایرانی هشدار میدهد که حضور بازیگران ترکیهای در سینمای ایران میتواند برای بازیگران ایرانی تهدید آمیز باشد: «محبوبیت کاذب بازیگران ترک که مدیون پخش سریالهای دوبله شده آنها در ماهوارههای فارسیزبان است، باعث میشود تمایل به حضور این چهرهها در سینمای ایران بیشتر شود. GEM که زمانی برخی از اهالی سینما معتقد بودند میتواند با پخش ارزانقیمت تیزرهای فیلمهای سینمایی ایرانی، به بالابردن میزان فروش فیلمها کمک کند، این بار با مطرح کردن نام بازیگران سینمای ترکیه، فرصتهای حضور بازیگران ایرانی در سینمای کشور خودشان را تهدید میکند!»
جوان در پایان انتقادات خود آورده است: «موجی که GEM برای بازاریابی بازیگران اهل ترکیه به راه انداختهاست تا این جای کار موفقتر از موج بالیوودی که فیلم «سلام بمبئی» به دنبال آن بود، عمل کردهاست و چهرههای ترک بیشتر از هندیها در دایره توجه قرار گرفتهاند.»