جواد افشار: به‌زودی یک سریال ضدجاسوسی می‌سازم

سریال‌هایش رنگ‌وبوی اجتماعی، دینی و حتی تاریخی دارند اما قصد دارد به‌تازگی کاری ضدجاسوسى بسازد. البته مدیوم تلویزیون را می‌شناسد و می‌داند مخاطب امروز به چه جذابیت‌های تصویری برای رها شدن از فضاهای اینترنتی و ماهواره‌ای نیاز دارد. او با ساخت سریال‌هایی همچون «آنام»، «برادر»، «کیمیا»، «مادرانه»، «پول کثیف» و «جابربن حیان» این شناخت از مخاطب را ثابت کرده است. البته چند وقتی بود که از این کارگردان پرتحرک و باصلابت تلویزیون خبری نبود که متوجه شدیم در اواخر ماه مبارک رمضان تصادفی داشته که چند وقتی در بستر بیماری بوده است. به‌سراغ او رفتیم و درباره اینکه باید برای مخاطب امروز چگونه حسّ دلچسبی ایجاد کنیم، صحبت کردیم.

باید منابع محتوایی حضرت معصومه(س) تأمین شوند

جواد افشار کارگردان باسابقه تلویزیون درباره ساخت مجموعه حضرت معصومه(س) که در این خصوص با تولیت آستان هم دیداری داشته به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: مجموعه «حضرت معصومه(س)» یک سریال الف ویژه عظیم و سنگین است که قرار است زندگی‌نامه حضرت معصومه(س) در آن روایت شود. مقدمات این سریال در حال آماده‌سازی است و اگر مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه به‌خوبی پیش رود پیش‌بینی ما این است تا یک سال دیگر به یک طرح منسجم و قابل قبول و واحد برسیم و منابع مالی هم تأمین شوند. البته در حال حاضر تأمین منابع محتوایی در حال شکل‌گیری است ولیکن بایستی در مرحله بعد برای تأمین منابع مالی هم اقداماتی صورت بگیرد که خوشبختانه اراده اصلی تولید آن وجود دارد.

«گاندو» ضدجاسوسی به‌زودی جلوی دوربین می‌رود

وی با اشاره به آغاز پیش‌تولید سریال تلویزیونی گاندو، تأکید کرد: مجموعه گاندو به‌نویسندگی آرش قادری و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی به‌زودی وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود. گاندو در ٣� قسمت برای پخش در یکی از شبکه‌های سیما پس از انتخاب عوامل پشت‌دوربین و بازیگران تولید خواهد شد. داستان سریال تلویزیونی گاندو یک مجموعه  ضدجاسوسى است و فیلمنامه این سریال براساس مستندات و وقایع تاریخی که در کشور رخ داده به‌نگارش درآمده است.

فیلمسازان باید با رشد مخاطب، جلو بروند

افشار در پاسخ به این سؤال که امروز مخاطب از خلأ وجود یک حس دلچسبی در وجوب برنامه‌ای و سریالی تلویزیون رنج می‌برد، افزود: کماکان اعتقاد دارم برخی از کارها این دلچسبی را به مخاطب القاء می‌کند اما این را باید باور کنیم که میزان توقع و انتظار مردم رو به رشد است و ما سریال‌سازان و فیلم‌سازان می‌بایست این رشد افکار عمومی را درنظر داشته باشیم و کارها به‌لحاظ سلیقه و ارتقاء سطح دانش و آگاهى مردم با رشد مخاطب رو به جلو باشد. شاید از این زاویه بتوان این موضوع را به‌چالش کشید و قابل نقد است. اما واقعیت این است که تلویزیون ما به هر حال در باورپذیری زندگی و روابط و مناسبات در سریال‌ها از یک خودسانسوری محسوس رنج می‌برد.

تلویزیون باید خودش را به مردم نزدیک‌تر کند

وی در ادامه اضافه کرد: این خودسانسوری‌ محسوس و محدود کردن بیش از اندازه موقعیت‌های سریال باعث می‌شود مردم ما فکر کنند تلویزیون از آن‌ها دور است. امروز در رسانه ملی ما در موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرم و ظاهر سریال‌سازی‌ها و نوع شخصیت‌پردازی کاراکترها هم با یک خودسانسوری بیش‌ازاندازه و ایجاد یک فاصله میان جامعه و آثاری که روی آنتن می‌رود، مواجه هستیم. تلویزیون می‌بایست با کم کردن سانسورها، یک مقدار خودش را به جامعه و مردم نزدیک کند.

شاید «آتامی» وجود داشته باشد!

کارگردان «کیمیا» در پاسخ به این سؤال که “شما در جایی گفته‌اید قصه «آنام» می‌تواند باز باشد”، اذعان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در درام پایان قصه‌مان را بسته‌ایم. اما اگر بخواهیم از زاویه دیگری به کار نگاه کنیم این قصه می‌تواند باز باشد. به‌دنبال «آنام2» نباشید اما ممکن است «آتام»ی وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا