برای‌ آقای‌ کارگردان ‌زمین‌کج‌ است!

مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» مدتی است که از شبکه سه سیما پخش می‌شود. سریالی که با توجه به ترکیب بازیگران و همچنین داستانش توقعات زیادی را برای مخاطبان ایجاد کرده بود.

سریال تلویزیونی «دلدادگان» مضمونی خانوادگی و اجتماعی دارد و داستان رویارویی دو خانواده را از زمان قبل انقلاب تا عصر حاضر به تصویر می‌کشد که قربانیانش فرزندان آن خانواده‌ها هستند. آقایان مهدی محمد‌نژادیان و بابک کایدان نویسندگان این سریال و آقای منوچهر هادی کارگردانش است. دراین مجموعه پر بازیگر، هنرمندانی چون خانم‌ها و آقایان مسعود رایگان، مهرانه مهین‌ترابی،‌ شاهرخ استخری، سیامک صفاریان، ملیکا شریفی‌نیا، سانیا سالاری، پانته‌آ بهرام، حمید گودرزی، آرش مجیدی، لیندا کیانی، مهدی صبائی، افسانه ناصری و سمیرا حسن‌پور نقش‌آفرینی کرده‌اند.

کارگردان‌چندوجهی

آقای منوچهرهادی این روزها ایام میانسالی‌اش را می‌گذراند. منوچهر هادی همسر خانم یکتا ناصر، بازیگر کشورمان است. وی پس از گرفتن دیپلم وارد عرصه هنر شد و کارهای متنوعی همچون بازیگری، دستیاری کارگردان و تدارکات را آزمود. هادی دستیاری اصغرفرهادی را هم تجربه کرده و به مرور توانست به هویتی مستقل دست یابد. او در سینما و تلویزیون پروژه‌های مختلفی را به ثمر رسانده است. «قرنطینه»، «من سالوادور نیستم»، «کارگرساده نیازمندیم» و «آینه بغل» از جمله آثار هادی در سینما هستند. همین چند فیلم نشان می‌دهد که او از کمدی‌های عامه‌پسند تا فیلم ملتهب اجتماعی مثل کارگرساده و… در کارنامه‌اش دارد. منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی هم «عاشقانه» را ساخته که در زمان پخش توانست دیده شود و البته حواشی کمی هم نداشت. هادی قبلاً «خداحافظ بچه»و «خوب، بد، زشت» را هم در تلویزیون ساخته است.

 فعالیت منوچهر هادی در تلویزیون نمایانگر این است که او کارگردانی است که درسینما و البته شبکه نمایش خانگی موفق‌تر از سیما بوده است. البته هادی غیر از کارگردانی هرازچندگاهی هم با حواشی غیرسینمایی خبرساز می‌شود که احتمالاً درایام پخش سریالش از آن رویه کمی فاصله بگیرد. او را در این روزها می‌توان به عنوان یکی از کارگردانان پرکار سینما و تلویزیون شناخت. همزمان با پخش دلدادگان از رسانه ملی، فیلم جدید هادی یعنی «رحمان 1400» وارد تولید شده است.

زمان‌پخش‌نامناسب

پس از گذشت چندین قسمت از دلدادگان و عدم اقبال مخاطب به آن، منوچهرهادی طی مصاحبه‌ای به انتقاد از شرایط پخش این سریال اقدام کرد. هادی ضمن گلایه از مدیران تلویزیون مبنی بر زمان پخش و اصلاحات صورت گرفته در سریال «دلدادگان» به «فارس» گفت: این سریال، سریال من نیست و سریال مدیران شبکه تلویزیون است. ظاهراً مدیران این سریال را ساخته و دلسوز آن هستند و الان دیگر شرایط به‌گونه‌ای است که امیدوارم بخش مهمی از حقوق‌های بچه‌ها را بدهند. منوچهرهادی با اشاره به اصلاحات زیادی که در این سریال دیده شده است، بیان داشت: سریال‌مان را با زمان پخش نادرست و جرح و تعدیل‌شان شرحه شرحه کردند. این روزها واقعاً حال خوبی ندارم تا جایی که اصلاً دوست ندارم سریالی که خودم ساختم را تماشا کنم. امیدوارم حداقل بعد از پایان مسابقات شبکه، ساعت پخش سریال را منظم کند تا مخاطبان بتوانند با خیال راحت آن را تماشا کنند. هرچند که معتقدم که ما شبکه ورزش داریم و مسابقات باید از این شبکه پخش شوند. کارگردان سریال «دلدادگان» درباره تبلیغات سریال در سایر شبکه‌های سیما نیز گفت: قبل از اینکه پخش‌مان شروع شود، آنونس‌های زیادی پخش شد. الان هم همه زمان پخش سریال ما را می‌دانند منتها مردم به بهانه سریال ما پای تلویزیون می‌نشینند، اما می‌بینند که فوتبال در حال پخش است. در صورتی که همان مسابقه را شبکه ورزش به صورت همزمان پخش می‌کند و مخاطب فوتبال می‌تواند به راحتی در شبکه ورزش علاقه‌مندی‌هایش را دنبال کند. سریال‌ها را نمی‌شود در شبکه دیگری پخش کرد، اما مسابقه فوتبال را می‌شود از شبکه دیگر پخش کرد.

مسوولیت‌پذیرباشید

آقای منوچهر هادی، کارگردان قابل تأملی است. او در سینما و شبکه نمایش خانگی در بین آثار عامه‌پسندش، چند فیلم قابل دفاع مثل «کارگرساده نیازمندیم» هم دارد. حتی «عاشقانه‌اش» در شبکه نمایش خانگی هم به‌رغم تمام انتقادات، لااقل در جذب مخاطب نسبتاً موفق بود. این شرایط نشان می‌دهد اگر هادی بخواهد، می‌تواند فیلم و سریال جدی بسازد؛ پس چرا در تلویزیون موفق نبوده است؟ سه سریال منوچهر هادی را بررسی کنید. تمام آنها(با فرض ادامه سیرنزولی دلدادگان) با این‌که المان‌های جذابیت-ازجمله کست خوب- را داشتند به موفقیت نرسیدند. کارگردان دلدادگان راست می‌گوید. زمان پخش این سریال واقعاً نامناسب است و طبعاً این وضع به ریزش مخاطب یک سریال منجر خواهد شد اما آیا تنها دلیل عدم اقبال مخاطب به دلدادگان زمان نامناسب پخش است؟ وی درباره اصلاحات و «شرحه شرحه» شدن سریال توسط تلویزیون گفته است. باید از هادی پرسید با فرض حقیقت داشتن این ادعا، آیا شما بعد از چندین سال کار با سیما هنوز چهارچوب‌هایش را نشناخته‌اید؟ یعنی ممیزی‌های اعمال شده به داستان شما آنقدر زیاد بوده که دلدادگان به این روز بیفتد؟ مگر چه اتفاقاتی در فیلمنامه وجود داشته که به شرحه شرحه شدنش منجر شده؟! با تاکید دوباره بر آسیب رساندن زمان پخش نامناسب به مجموعه، باید پرسید که شخصیت‌پردازی، خط داستانی و… هم به زمان نامناسب مربوط است؟ بازی بازیگران چطور؟ سردی بازی برخی از آنها، خصوصاً بازیگران جوان مجموعه مخاطب را به خواب فرو می‌برد. شاید بتوان گفت که درکنار فیلمنامه ضعیف، بازی بد، سرد و مصنوعی بازیگران مهم‌ترین نقص دلدادگان است. وقتی کیفیت کارهای هادی در تلویزیون و آثارش در دیگر مدیوم‌ها بررسی می‌شود به نتایج عجیبی می‌رسیم. در بدترین حالت این تصور می‌شود که نگاه فیلمساز میانسال به تلویزیون، صرفاً بازارکاری است در زمان فراغت از سینما که منبع درآمدی است؛ هرچند پرداخت‌هایش با تأخیر باشد! منوچهرهادی گفته دلدادگان طوری است که خودم هم دوست ندارم آن را تماشاکنم و دلیلش را دخل و تصرف سیما اعلام کرده است. گویا سریال‌های قبلی ایشان هم که ناموفق بوده علتش حذفیات بوده است! ای کاش آقای کارگردان، مسوولیت کارهایش را به عهده می‌گرفت و خوب و بدش را قبول می‌کرد. اگر نتوانسته‌اید یا نخواسته‌اید خروجی کارتان قابل دفاع باشد لااقل توپ را به زمین دیگران نیندازید. اگر هم آنقدر شرایط کار در تلویزیون سخت است، اختیار و انتخاب دارید که با آن همکاری نکنید. اگر قبول کردید باید از آن دفاع کنید. ظاهراً برای منوچهرهادی زمین کج است!

منبع:صبح نو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا