نمایش «بینوایان» لاکچری با بلیتهای 250هزارتومانی در هتل اسپیناس پالاس!
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: اجازه نمیدهیم سالنها قیمتهای نامتعارف تعیین کنند .
محسن شهمیرزادی اطهار داشت:: تئاتر در سالهای دور به عنوان سرچشمه هنرهای نمایشی، همواره سینما، تلویزیون و حتی گاهی سیاست و اجتماع را جهتدهی میکرد و عمده بازیگران مطرح سینما «خاک صحنه» خورده بودند و خانهشان را نه روی پرده که روی صحنه میدانستند اما از آنجا که سالهاست هنر، کالا شده است و کار هنری تجارت، این قاعده برهمریخته است. سلبریتیهای سینما به تئاتر میآیند، دغدغههای اجتماعی و اقتصادی نویسندگان، هجوگویی و سرگرمی شده است و در تازهترین اتفاق «بینوایان» و گریستن بر مصیبت آنها، بهانه دورهمی لاکچریها شده است؛ اتفاقی که حسین پارسایی سال گذشته با نمایش «اولیور توئیست» رقم زد و این بار بنا دارد نمایش پرهزینه بینوایان را به بهای بلیتهای نجومی در بالاترین نقطه شهر به صحنه ببرد.
بینوایان مرفه!
سال گذشته بود که نمایش موزیکال «اولیور توئیست» با بلیتهای 120 هزار تومانی و صحنه پر از سلبریتیاش از جمله نوید محمدزاده، مهناز افشار، هوتن شکیبا، آتیلا و ستاره پسیانی و… حاشیههای فراوانی را در تالار وحدت رقم زد؛ نمایشی به کارگردانی حسین پارسایی که رکورد قیمت بلیت در گیشه را شکست و بسیاری دلیل قیمت بالای آن را حضور پررنگ سلبریتیهای پرهزینه میدانستند. یک سال از این ماجرا نگذشته است که این بار حسین پارسایی بنا دارد بعد از ایام محرم و صفر، نمایشی با اقتباس از رمان بینوایان را روی صحنه ببرد. مضمون این نمایش مشابه اولیور توئیست موزیکال بوده اما مکان اجرای آن به سالن «رویال هال» هتل مجلل اسپیناس پالاس منتقل شده است که با 2500 صندلی، شنیدهها از بلیت 250 هزار تومانی آن خبر میدهد. همچنین حضور پررنگتر سلبریتیها در این نمایش به چشم میآید، به گونهای که نامهایی چون بهرام رادان، ترانه علیدوستی و محسن تنابنده شنیده میشود و در عین حال از حضور قطعی پریناز ایزدیار، پارسا پیروزفر، هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی و… خبر داده شده است. به گفته روابط عمومی این نمایش، نقش «ژان وال ژان» برای پارسا پیروزفر قطعی شده است. همچنین پریناز ایزدیار در نقش فانتین مادر کوزت، سحر دولتشاهی در نقش خانم تناردیه، هوتن شکیبا در نقش آقای تناردیه، ستاره پسیانی در نقش کوزت و نوید محمدزاده در نقش ژاور نمایش «بینوایان» به ایفای نقش میپردازند.
در اینستاگرام پر از درد، در واقعیت غرق در پول!
کارگردان این نمایش یعنی حسین پارسایی، علاوه بر دبیری شورای سیاستگذاری تئاتر ایرانشهر، مسؤولیت مدیرکلی دفتر نمایش خانگی را نیز برعهده دارد، او علاوه بر این بتازگی مدیریت هنری سالن تهران «رویال هال» هتل اسپیناس را نیز برعهده گرفته است. وجه مشترک اقدامات وی در دوران مسؤولیتش، گسیل حداکثری محصولات هنری به سمت کالاهای تجاری بوده است؛ اتفاقی که نهتنها در شبکه خانگی و بسیاری از تئاترهای نازل شاهد بودهایم، بلکه نمود عینی آن در آثار متاخر خود پارسایی به چشم میخورد. بیشک این اتفاق برای شخص «ویکتور هوگو» هم تراژدی و هم کمدی توأمان است که برای به صحنه کشاندن «بینوایان» بلیتهای 250 هزارتومانی در سالن 2500 نفره هتل مجلل اسپیناس پالاس تدارک دیده شود، چرا که سوژههای رمان او و قشر مستضعف، برای رسیدن به هتل محل نمایش- در بالاترین نقطه شهر- هم بیشک دچار مشکل خواهند شد چه رسد به تهیه بلیتهای نجومی 250 هزار تومانی که در بهترین حالت هزینه یک هفته خانواده کمدرآمد را شامل میشود. این اشک تمساح موزیکال، بیش از آنکه دغدغه هنر و مساله معیشت مردم را دنبال کند، به دنبال تجارتی خوشآب و رنگ است که کارگردان-تاجر این نمایش در عمده مسؤولیتها و آثار خود آن را ثابت کرده است. از سوی دیگر مدیریت تازه وی بر این سالن نمایش، موجب شده بسیاری بر این عقیده باشند که بینوایان سرآغاز مسیر ساخت نمایشهای لاکچری در اسپیناس پالاس و سایر تالارهای خصوصی باشد و پس از آن، این دومینو به احتمال با مدیریت پارسایی در سایر نقاط ادامه پیدا کند، هر چند بسیار امیدواریم عایدی کارگردان و اسپانسرهای نمایش صرفا از طریق فروش هنر به دست بیاید، چرا که دیگر امری بدیهی است که عمده کالاهای تجاری هنری در پس خود به دنبال معافیتهای مالیاتی در فعالیتهای اقتصادی هستند و پدیده «پولشویی در هنر» این روزها اتفاق عجیبی در صنعت فرهنگ نیست. شاید اگر بخواهیم از کارگردان و اسپانسرهای این نمایش بپرسیم که «بینوایان» دقیقا در کجای نمایش شما حس میشوند، اتفاقی بیهوده باشد اما این سوال بیشتر به سلبریتیهایی بازمیگردد که صفحههای مجازیشان پر از درد مردم و اعتراض به وضعیت اقتصادی و شعارهایی چون کنسرت رایگان است ولی وقتی مبلغ قراردادهای این نمایش نجومی به چشم برخی میخورد، «دنیای مجازی» را به یک سو میاندازند و سراغ «واقعیت» خودشان میروند.
اجازه نخواهیم داد سالنها قیمت نامتعارف تعیین کنند
اما از آنجا که هنوز بسیاری از اخبار و اطلاعات پیرامون این نمایش اعلان رسمی نشده است، سراغ شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم.
وی درباره هزینه بلیت 250 هزار تومانی این نمایش به «وطن امروز» گفت: در زمینه قیمت بلیت تئاتر، ما هیچ کمیسیون تعریفشدهای برای تعیین قیمت بلیتها و ارزیابی و کارشناسی آنها نداشتیم. در گذشته که فقط سالنهای دولتی وجود داشتند، آنها خودشان را ملزم میدانستند با توجه به شرایط و قیمت کالاهای فرهنگی نرخ منصفانهای را تعیین کنند، چنانچه این مساله الان هم رعایت میشود ولی در طول این چند ساله که سالنهای خصوصی رشد پیدا کردهاند، این قضیه تابع سیاستها و نظرات خودشان شده است اما اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان مسؤول رسیدگی و نظارت بر سالنهای نمایشی قطعا اجازه نخواهد داد قیمتگذاری بلیتهای نمایشی خارج از عرف و چارچوب متعارف انجام شود.
به هرحال ما مبنایی برای تعیین سقف قیمتها داریم، به طور مثال تالار وحدت گرانترین قیمتها را داشته و تا سقف خاصی میتواند آن را افزایش دهد و بیشک بیشتر از آن مقدور نیست. بیشترین قیمتی که در تالار تعیین شده بود همان بلیت 120 هزار تومانی بود که بعد از مدتی مدیریت تالار به این نتیجه رسید که بیشتر از 80 هزار تومان رقم مناسبی نیست.
به هر حال درباره اجرای آقای پارسایی هم ما عناصر مختلفی را در نظر میگیریم اما قطعا تعیین نرخ باید با توجه به شرایط سالن، فضا و قیمت متعارف نمایشهای تئاتر باشد. ما هنوز قیمت پیشنهادی ایشان را دریافت نکردهایم اما قطعا تاکید خواهیم کرد که بابت بهای بلیتش قیمت متعارفی را تعیین کند و اجازه نخواهیم داد قیمت نامتعارفی در هر کدام از سالنها باب شود. ضمن اینکه شرایط سالنهای خصوصی و سالنهای دولتی را هم در نظر خواهیم گرفت.