پاسخ دبیر هفدهمین جشنواره قلم زرین به انتقاد هفت راه به انتخاب دکتر حدادعادل به عنوان چهره ادبی سال

در روزهای گذشته مطالبی در نقد انتخاب دکتر غلامعلی حداد عادل به عنوان #چهره_ادبی_سال در جشنواره قلم زرین در #هفت_راه منتشر کردیم که بازخوردهایی نیز در فضای ادبی یافت. در پی این انتقادات روز گذشته #رحیم_مخدومی دبیر این جشنواره این پاسخ را در صفحه شخصی خود منتشر کرد:

«هفت راه از این که دکتر حداد عادل به عنوان چهره ادبی در هفدهمین جشنواره قلم زرین تجلیل میشه، دلسوزانه گلایه کرده. این تیتر رو هم برای گلایه ش انتخاب کرده: [درجا زدن در فرهنگ با چاشنی سیاست]. به این دوستان عرض می کنم سیاست زده کردن فرهنگ اصلا خوب نیست، در حالی که سیاستمداری برای یک هنرمند یک ارزشه. در ضمن الان نزدیک به ١٠ ماه هست که استاد سرشار رئیس انجمن قلم نیست و دکتر پرویز این مسوولیت رو برعهده داره. نکته دیگر این که تا جایی که بنده اطلاع دارم یکی از ملاک‌های مهم انتخاب چهره ادبی، پیشکسوتی در عرصه فرهنگی‌ست. نه فعال و پیشرو بودن در عصر حاضر. چون این خصیصه که خیلی هم مهمه، در بخش اصلی جشنواره دیده شده و اصلا فلسفه جشنواره دیدن کارهای پیشرو و انقلابی ست. بخش نکوداشت، در واقع فراموش نکردن»

اما با وجود این پاسخ جناب مخدومی سوال‌های #هفت_راه همچنان پابرجاست:

دقت کنیم که نقد و سوال اصلی به انتخاب ایشان به عنوان #چهره_ادبی_سال بوده است؛ پس نباید مساله را به تقدیر از پیشکسوتان عرصه فرهنگ تقلیل دهیم. ما پرسیده بودیم؛ «آیا رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در طول یکسال گذشته اثر ادبی مهم و قابل توجهی به نگارش در آورده‌ یا اقدام مهمی انجام داده‌اند که شایسته این تقدیر شده‌اند؟» و خب رحیم مخدومی بدون در نظر گرفتن تفاوت ماهوی «تقدیر از یک پیشکسوت» و انتخاب «چهره ادبی سال» به این پرسش هنوز پاسخ نداده است که خروجی ادبی حداد عادل در یک سال گذشته چه بوده است؟ طبعا مثل صدها مراسم تقدیر دیگر، می‌شد در مراسم پایانی این جشنواره از ایشان برای سال‌ها تلاش در عرصه سیاست و فرهنگ تجلیل به عمل آید (هرچند برای همین منظور نیز چهره‌های بسیاری با اولویت بالاتر قرار دارند) اما عنوان چهره ادبی سال باید به فردی که در سال‌ اخیر فعالیت اثرگذار و مهمی در حوزه ادبیات داشته تعلق گیرد تا بتواند جریان‌ساز نیز باشد و در غیراینصورت این انتخاب‌های بدون معیار، نقض غرض برگزاری چنین جشنواره‌ای از منابع عمومی است.

هفت راه امیدوار است #رحیم_مخدومی که به عنوان یک چهره ادبی دلسوز انقلابی شناخته می شود آبروی خود را هزینه منافع سیاسی هیچ جناح و دسته ای نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا