عبدالحمید قدیریان چهره سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی شد

آیین اختتامیه هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار و عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش پیشکسوت به عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شد.

به گزارش  ایرنا، این آیین شامگاه جمعه(۲۶ فروردین) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و جمعی از  مسئولان و هنرمندان در محوطه باز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این آیین عبدالحمید قدیریان که شامگاه ۲۵ فروردین در ویژه‌ برنامه شب معرفی هنرمندان منتخب تجسمی، عکس و معماری به دلیل خلق تابلوی نقاشی دختران مکتب سیدالشهدا(ع) و واکنش سریع به شهادت دختران مدرسه سیدالشهدای افغانستان به عنوان یکی از چهره‌های هنر انقلاب معرفی شده بود، در شب ششم و آیین اختتامیه هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شد.

قدیریان متولد ۱۳۳۹ در تهران است. او به دلیل علاقه‌اش به نقاشی در سال ۱۳۵۷ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. قدیریان از سال ۱۳۶۰ به عنوان نقاش فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و پس از آن در سال ۱۳۶۵ فعالیت سینمایی خود را در کسوت گریمور با فیلم گذرگاه شروع کرد.

وی سال ۱۳۶۶ با فیلم هراس در عرصه طراحی صحنه و لباس نیز مشغول به کار شد. قدیریان در طول فعالیت هنری خود جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرد که از جمله آنها می‌توان به سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار طراحی دکور و لباس فیلم مریم مقدس(س) در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر، تندیس حافظ جشن سینمایی دنیای تصویر برای طراحی دکور و لباس فیلم ارتفاع پست، تندیس و دیپلم افتخار برای طراحی لباس فیلم مریم مقدس(س) در چهارمین جشنواره سیما اشاره کرد.

آثار ارزشمند قدیریان همچون مجموعه نقاشی‌هایش با عنوان آسمان حسین و تابلو نقاشی شب قدر مورد استقبال مردم، هنرمندان و منتقدان قرار داشته است.

هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی امسال متفاوت از دوره‌های گذشته برگزار شد؛ طبق اعلام اولیه، تجلیل و تکریم از هنرمندان شاخص فرهنگ و هنر که آثاری را تولید کردند و مورد استقبال مردم قرار گرفته است از برنامه‌های حوزه هنری در هفته هنر انقلاب بود.

از ۲۱ فروردین طی پنج شب هر شب، پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر در حوزه‌های سینما و تئاتر، نویسندگان و پژوهشگران، محققان، راویان، موسیقی و شعر، هنرهای تجسمی، عکس و معماری انقلاب، از زمان افطار گردهم آمده و وضعیت این حوزه‌ها را مورد بررسی قرار دادند، در پایان این نشست‌ها، در هر رشته تخصصی سه نفر به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل شدند که این روند جایگزین معرفی کاندیدای هنر انقلاب بود، در نهایت در شب ششم و آیین اختتامیه چهره هنر انقلاب سال ۱۴۰۰ معرفی شد.

شاخص‌هایی همچون سوابق فردی، پرمخاطب بودن اثر تولیدی، نقش هنرمند در معرفی هنر انقلاب و آموزش به نسل جوان و توسعه این هنر، داشتن آثاری جریان‌ساز برای فرهنگسازی هم سو با هنر انقلاب در سطح استان‌ها، واکنش‌های هنرمندانه به جریانات، کسب موفقیت و مقام از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، در انتخاب چهره سال مدنظر قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا