نامزدهای اولیه جایزه «بیلی جیفورد»

کتاب‌هایی درباره تاریخچه امپراتوری بریتانیا در فهرست اولیه جایزه ادبی کتاب‌های غیرداستانی «بیلی جیفورد» قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، در بین ۱۲ کتابی که امسال در فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبی کتاب‌های غیرداستانی «بیلی‌جیفورد» قرار گرفته‌اند، «میراث خشونت: تاریخچه‌ای از امپراتوری بریتانیا» نوشته «کارولین الکینس» نیز به چشم می‌خورد. در این کتاب به استفاده این امپراتوری از خشونت در قرن بیستم پرداخته شده است.

در این فهرست همچنین کتاب «جمهوری بی‌قرار: بریتانیا بدون تاج» نوشته «آنا کی» وجود دارد که به یک دهه پس از سال ۱۶۴۹ میلادی، یعنی سال اعدام پادشاه «چارلز یکم» می‌پردازد.

همچنین چهار نویسنده کتاب‌اولی از جمله «آندرا الیوت»، «توماس هالیدی»، «سالی هیدن» و «مت رولاند هیل» نیز به این فهرست راه‌ یافتند. کتاب «کودک نامرئی: فقر، بقا و امید در یک شهر آمریکایی» نوشته «الیوت» در سال ۲۰۲۲ برنده جایزه پولیتزر کتاب غیرداستانی شد.

در فهرست امسال یک کتاب ترجمه‌شده یعنی «زن پابرهنه» نوشته «اسکولاستیک موکاسونگا» نویسنده فرانسوی ـ رواندایی و ترجمه «جوردن استامپ» نیز به عنوان نامزد اولیه انتخاب شد.

سه کتاب درباره ادبیات نیز در این فهرست به چشم می‌خورند: «ابربی‌نهایت» نوشته «کاترین راندل»، «زن خوش‌اقبال» نوشته «پولی مورلند» و «شام با جوزف جانسون» نوشته «دیزی هی».

«پادشاهی شخصیت‌ها» نوشته «جینگ سو» و «هنرمند فرار» نوشته «جانتان فریدلند» نیز از دیگر آثار این فهرست محسوب می‌شوند.

قرار بود فهرست اولیه جایزه ادبی کتاب‌های غیرداستانی «بیلی‌جیفورد» در ۱۳ سپتامبر منتشر شود، اما به دلیل درگذشت ملکه «الیزابت دوم» به تعویق افتاد.

فهرست نامزدهای نهایی در دهم اکتبر اعلام و برنده نهایی نیز ۱۷ نوامبر مشخص خواهد شد.

سال گذشته جایزه ادبی «بیلی جیفورد» به «پاتریک رادن کیف» برای کتاب «امپراتوری درد» رسید.

جایزه ۵۰ هزار پوندی «بیلی جیفورد» که معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا برای آثار غیرداستانی محسوب می‌شود، کتاب‌هایی با تمام موضوعات غیرداستانی، از تاریخ و طبیعت گرفته تا زندگی‌نامه و خاطرات را دربرمی‌گیرد و تا چند سال پیش با نام «ساموئل جانسون» شناخته می‌شد. این جایزه مختص کتاب‌های انگلیسی‌زبان به قلم نویسندگان سراسر بریتانیا است که درباره موضوعاتی مانند تاریخ، سیاست، علم، مسائل روز، ورزش، سفر، زندگی‌نامه و هنر به نگارش درآمده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا