حتی ناشران دولتی کتاب با سوژه مذهبی منتشر نمی‌کردند/ رویداد فرهنگی برجسته‌ای در حوزه شعر نمی‌بینم

شایسته تقدیر بخش مستندنگاری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال با بیان اینکه بازار نشر بسیار گرفتار تجارت شده است و این نگاه اشتباه باید اصلاح شود، گفت: بیش از دو سال برای انتشار کتاب «عقیله» تلاش کردم و هیچ ناشری حاضر به انتشار آن نبود.

الهام امین با بیان اینکه برای نخستین بار در جشنواره‌ای ملی صاحب مقام شده‌است، گفت: سال‌های قبل هم پیگیر جایزه جلال بودم و نتایج این جایزه ادبی برایم مهم بود. نمی‌توانم درباره نتایج قضاوت کنم، اما با توجه به اعتبار جایزه جلال و اهمیت این جایزه در جریان‌های ادبی، فکر می‌کنم داوری‌های معتبر و درستی انجام شده‌است. چنین جایزه معتبری نمی‌تواند داوری ضعیفی داشته باشد و انشالله که اینطور باشد.

وی انتخاب نویسندگان جوان در داوری پانزدهمین دوره جایزه جلال را نکته مثبت این دوره اعلام کرد و ادامه داد: افرادی که صاحب رتبه شدند، اغلب از نسل جوان بودند. این بسیار خوب است که آثار نسل جوان در کنار نویسندگان پخته‌تر دیده می‌شود. در واقع افق روشنی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند کار خود را عرضه کنند و امید داشته‌باشند که جایی دیده می‌شوند.

نویسنده کتاب «عقیله» با اشاره به افزایش ۹۰ درصدی آثار دریافتی در بخش مستندنگاری گفت: اقبالی که به بخش مستندنگاری شده نشان می‌دهد این بخش جای خود را در ادبیات ایران باز می‌کند. همچنین باید توجه داشت که این دوره از جایزه جلال فقط در بخش مستندنگاری برگزیده داشت. این در حالی است که در بخش رمان و همچنین داستان کوتاه اثر برگزیده نداشتیم.

برگزیده مستندنگاری جایزه جلال: ناشران کتابم را منتشر نمی‌کردند/ جای خالی شعر در این جایزه

مستندنگاری می‌تواند در حل مشکلات فرهنگی اثرگذار باشد

شایسته تقدیر بخش مستندنگاری پانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به بخش مستند این جایزه ادامه داد: مسئولانی که می‌توانند به تولید این آثار کمک کنند، توجه داشته باشد حوزه مستندنگاری جای کار بسیار دارد، همچنین این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا مبتنی بر کار پژوهشی و تاریخی است و می‌تواند در حل مشکلات فرهنگی اثرگذار باشد.

امین با تاکید بر اهمیت و جایگاه رمان و داستان کوتاه در ادبیات ایران، ادامه داد: نمی‌خواهم ارزش رمان و داستان کوتاه را کم کنم اما مستندنگاری که مبتنی بر کار پژوهشی است، فقط خیال و خیال‌پردازی نیست، مستندنگاری مبتنی بر واقعیت بیرونی است و می‌تواند به انتقال فرهنگی به نسل بعد و تبیین حوادث و مشکلات اجتماعی کمک کند؛ به همین دلیل باید به این بخش توجه بیشتری شود.

او ادامه داد: اهالی ادبیات به جایزه جلال اهمیت می‌دهند. من بیش از اینکه نویسنده باشم، شاعر هستم و همیشه دنبال این بودم تا برگزیدگان و منتخب‌های این جایزه را دنبال کنم. قطعا رسانه‌ها می‌توانند برای معرفی آثاری که انتخاب می‌شوند به جامعه، نقش داشته و اثرگذار باشند. رسانه‌ها می‌توانند حلقه واصل این بخش باشند. جایزه‌هایی مانند جلال مخاطب خاصی دارد و شاید نتیجه این جایزه را باید از راه رسانه‌ها ببینیم.

رویداد فرهنگی برجسته‌ای در حوزه شعر نداریم

شایسته تقدیر بخش مستندنگاری پانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد درباره اضافه شدن بخشی در حوزه شعر به این جایزه اعلام کرد: جلال آل‌احمد نویسنده بود و همه این تصور را دارند که این جایزه باید مختص نویسندگان باشد. از طرفی در ایران جز کنگره شعر فجر که سالی یک‌بار (با جشنواره فیلم و تئاتر فجر) می‌شود، رویداد فرهنگی برجسته‌ای در حوزه شعر نمی‌بینم. می‌شود به این جشنواره بخشی برای شعر اضافه شود، زیرا جشنوراه جلال، جشنواره‌ای ادبی است و شعر هم جزئی از ادبیات ما است.

امین با ارائه پیشنهادی دیگر افزود: می‌توانیم کاری مشابه به جایزه جلال در حوزه شعر راه‌اندازی کنیم. برای مثال به نام یک شاعر برجسته رویدادی را برگزار کنیم زیرا شعر در ایران ریشه‌های عجیبی دارد، مردم شعر را دوست دارند و جا دارد که به شعر بیشتر توجه کنیم. مطمئنم شاعران هم از چنین جشنواره‌ای استقبال می‌کنند.

برگزیده مستندنگاری جایزه جلال: ناشران کتابم را منتشر نمی‌کردند/ جای خالی شعر در این جایزه

حتی ناشران دولتی کتاب با سوژه مذهبی منتشر نمی‌کردند

نویسنده کتاب «عقیله» با تاکید بر نقش ناشران در انتشار آثاری که می‌تواند در جامعه مورد استقبال قرار بگیرد، بیان کرد: باید توجه داشت که بخش زیادی از کار را ناشران انجام می‌دهند، کتاب «عقیله» در جشنواره جلال جایزه گرفته و در استان خراسان رضوی هم به عنوان کتاب سال هجدهمین دوره این استان جایزه گرفت. دو تا سه سال نمی‌توانستم همین کتاب را توسط هیچ ناشری منتشر کنم، یعنی صرف اینکه می‌گفتند این داستان با سوژه مذهبی نوشته شده‌است، در نتیجه خواننده ندارد، کتاب را منتشر نمی‌کردند. حتی ناشران دولتی که بودجه دولتی دریافت می‌کنند، حاضر به چاپ این کتاب نبودند و نمی‌خواستند روی این کتاب سرمایه‌گذاری کنند. درناامیدترین وضعیت بودم که انتشارات به‌نشر حاضر شد با من همکاری و این کتاب را منتشر کند، این اتفاق مانند معجزه برای من بود.

به گفته امین وقتی که کتاب «عقیله» چاپ شد در کمتر از یک سال به چاپ ششم رسید. این نشان می‌دهد که کتاب مخاطب دارد. بازار نشر بسیار گرفتار تجارت شده است و این نگاه اشتباه باید اصلاح شود. این حد از نگاه تجاری در نشر آسیب است و دولت می‌تواند در این حوزه فعالیت کند. نویسنده بعد از تلاشی که برای نوشتن کتاب انجام می‌دهد، با اینکه حق‌التالیف آنچنانی ندارد، فقط به این دلیل که کتاب منتشر شده است، راضی می‌شود، این ظلم به نویسنده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا