واکنش احمدوند به عرضه آزاد کتب ممنوعه در خیابان انقلاب

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دستفروش، جلوی کتابفروش رسمی ما که جواز دارد به راحتی میز می‌چیند و با فاصله از آن دارد کتاب‌های غیرمجاز می‌فروشد. این اتفاقی که در مرکز تهران رخ می‌دهد، مایه شرمساری است.

به گزارش فارس، دیروز گزارشی از عرضه آزاد کتاب‌های ممنوعه جنسی در راسته خیابان انقلاب تهیه کردیم که واکنش‌های گسترده مخاطبان فارس را به همراه داشت (آن گزارش را اینجا بخوانید).

مسأله دستفروشی کتاب، نیازمند یک اقدام چند وجهی است

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دیروز از خبرگزاری فارس دیدن می‌کرد نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: موضوع فروش کتاب‌های غیرقانونی و غیرمجاز، از دغدغه‌های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. یکی از بروز‌های این مسأله دستفروشان هستند و بخش دیگر هم فروش در فضای مجازی است. این مسأله یک اقدام چندوجهی است.

دستفروشان باید ساماندهی شوند

وی در ادامه با اشاره به نحوه مدیریت ساماندهی دستفروشان بیان کرد: ابتدا باید دستفروشان ساماندهی شوند. ابتدا ما باید در تهران مکان‌هایی داشته باشیم که امکان تبادل و فروش کتاب‌های کهنه یا دست دوم فراهم شود. با شهرداری در حال رایزنی هستیم تا نقاطی برای این کار مشخص شود.

دستفروشان، کارگرانِ عده‌ای هستند که دارند به صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کنند

احمدوند در ادامه گفت: می‌دانیم که بسیاری از این‌ دستفروشان مخصوصاً در خیابان انقلاب، کارگر روزمزد و ساعتیِ افرادی هستند که دارند به صورت شبکه‌ای تکثیر و فروش غیرقانونی را مدیریت می‌کنند.

این اتفاق که در مرکز تهران رخ می‌دهد، مایه شرمساری است

وی در خصوص انواع کتاب‌هایی که در میز دستفروشان به فروش می‌رسد، اظهار داشت: محتوای بخشی از کتاب‌هایی که به فروش می‌رسد، مشکلی ندارد؛ منتهی تکثیرش غیرقانونی است. جلوی کتابفروش رسمی ما که جواز دارد و مالیات هم می‌دهد به راحتی میز می‌چینند و با فاصله چند متری از این کتابفروش دارند کتاب‌های غیرمجاز می‌فروشند و این اتفاقی که در مرکز تهران رخ می‌دهد، مایه شرمساری است.

قوه قضائیه باید با جدیت نسبت به متخلفان این حوزه برخورد کند

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برخورد با این مسأله گفت: اگرچه ما ابزار قانونی برای برخورد با دستفروش‌ها نداریم، منتهی با همکاری شهرداری تهران حتماً باید ساماندهی کنیم. بخشی نیازمند ساماندهی است و بخش دیگر مربوط به دستگاه قضایی. قوه قضائیه باید با جدیت نسبت به متخلفان این حوزه برخورد کند. برای کسانی که کتاب‌های غیرمجاز تولید می‌کنند باید احکام بازدارنده صادر شود و بدانند که تبعات این کار، سنگین است. بخش دیگر کار رسانه‌ای و فرهنگی است تا مردم بدانند، نباید از این مجموعه‌ها محصول فرهنگی تهیه کنند؛ چرا که به چرخه بدنه نشر آسیب می‌زند.

وزارت ارشاد وارد این قضیه شده است

احمدوند در پایان بیان کرد: توقع می‌رفت اتحادیه ناشران و کتابفروشان در این زمینه فعال‌تر برخورد کند، اما توانمندی لازم را برای این کار نداشت. وزارت ارشاد وارد این قضیه شده است و کمیته صیانت را با حضور برخی از چهر‌ه‌های صنف، احیاء کرده‌ایم. حتماً برنامه‌های جدی‌تری از سوی وزارت ارشاد برای ساماندهی حوزه دستفروشان در فضای واقعی و مجازی در سال آینده با همکاری شهرداری و دستگاه قضا پیگیری می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا