مروری بر آثار موسیقایی فروردین ۱۴۰۲

«ردیف آوازی به روایت عبدالله دوامی»

این آلبوم با گردآوری زنده یاد فرامرز پایور، خوانندگی رهام شیرمحمد و نوازندگی سه‌تار محمدرضا شیرمحمد شامل ۱۳۰ قطعه است که به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است.

در معرفی این آلبوم آمده است: «اثر پیش رو اجرایی از ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی بر مبنای آوانگاری استاد فرامرز پایور است که سعی شده وفاداری به مکتب و شیوه‌ دوامی مبنای اجرا باشد. این اثر در قیاس با اجرایی که از خود استاد در دست است از حیث تعداد گوشه‌ها، مفصل‌تربودن برخی جملات و تحریرها و نیز استفاده از اشعار متفاوت حاوی مطالب تکمیلی است. برای آنکه کار، علاوه بر جنبه‌ آموزشی، جنبه‌ شنیداری‌ـ‌هنری نیز داشته باشد، این اثر به صورت ساز و آواز اجرا شده است.»

«باد صبا»

آلبوم «باد صبا» بداهه‌نوازی تار آرش سالمی آهنگساز، ترانه‌سرا، مدرس و نوازنده تار و سه‌تار شامل ۶ قطعه؛ آواز ابوعطا، چهارگاه، مخالف سه‌گاه، افشاری، بیات ترک و سه‌گاه با شماره مجوز ۳۰۰۰۰۳۱-۱۴۰۱۲۰۵۵ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط موسسه فرهنگی هنری آوای برگزیران منتشر شده است.

همچنین آلبوم «شب عاشقان بی‌دل» اثر دیگری از سالمی است که با ۶ قطعه؛ بیات اصفهان، شوشتری، بیات ترک، شور، دشتی و مخالف سه‌گاه توسط موسسه فرهنگی هنری آوای برگریزان با شماره مجوز ۳۰۰۰۰۳۱-۱۴۰۱۲۰۵۷ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

«دشت کویر»

آلبوم موسیقی بی‌کلام «دشت کویر» اثری از «دوئت لیرا» در گونه کلاسیک غربی شامل ۱۲ قطعه؛ شب و ستارگان، زاینده رود سپیده دم، ریگ جن، اتود برای آتشکده، رنگین کمان، توکاتا برای شن های روان، قصر بهرام، هبوب (برای آرمان)، کاروانسرا، چوپانان، شکوفه‌ها، آران و بیدگل به همت نشر و پخش جوان منتشر شده است.

در توضیح آلبوم «دشت کویر» آمده است: «این مجموعه شامل چند قطعه برای تریو پیانو، یک کوئینتت پیانو وهمچنین قطعاتی سلو برای پیانو و ویلن است. قطعات آن در طی چند سال و با الهام از طبیعت کویر مرکزی ایران شکل گرفتند و در بین کارهامون از لحاظ طراحی و فرم موسیقایی بیشترین نزدیکی رو به موسیقی کلاسیک با حس وحال موسیقی ایرانی دارند.

بسیار ممنون از مهیار طهماسبی دوست مهربان که در این سفر موسیقایی با نوازندگی ویلنسل همراهمون بود. مهندسی صدا (صدابرداری، میکس و مسترینگ) به مانند آلبوم قبلی با فردی خوش سلیقه به نام محمد شریعت بود و ضبط تمامی کارها (به جز قطعات پیانو سلو که در استودیو صبا انجام شده) در استودیو عرفان عاصمی‌نژاد عزیز انجام شد. نقاشی و طراحی جلد آلبوم با هنرمندی زهرا یوسفی و ساخت تیزر با علی آسترکی است. با تشکر از نیما جوان عزیز و تمام کسانی که در به ثمر رسیدن این آلبوم در کنارمان بودند.

کویر تصویری از گذشته، آینده و در هم تنیدگی بین خشونت و زیبایی است، یادآور ارزش زندگی، حیات و فاجعه زیست محیطیِ خشکسالی.»

«دوئت لیرا» یک گروه دونفره‌ موسیقی است که اعضای آن آرش هژیرنژاد نوازنده پیانو و یگانه حسینی‌نیا نوازندگی ویولن هستند. این زوج، موسیقی را به صورت آکادمیک در دانشگاه فراگرفته‌اند. آنان از سال ۱۳۸۹ به عنوان «دوئت لیرا» به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند. «لیرا» نام یکی از صورت‌های فلکی است که در فارسی آن را با نام شلیاق یا چنگ رومی می‌شناسیم. آلبوم‌های «بازار وکیل»، «هشت دقیقه و بیست ثانیه»، «تهران مریخ» و تک‌آهنگ «تریو زمستانی» از آثار این گروه است.

«آوازهایی که در سینه دارم»

چهارمین آلبوم محمد دارابی‌فر آهنگساز و نوازنده پیانو در ۶ قطعه بی‌کلام؛ آوازهایی که در سینه دارم، نیم رُخانِ ماه، اجسام (مردگانی در گوشه خیابان)، جهان مثل خواب بود، مرا برای وداع آفریده‌اند و از دور صدای گریه می‌آید، به صورت دیجیتال منتشر شده است.

محمد دارابی‌فر آهنگساز، تنظیم، میکس و مسترینگ، نوازندگان؛ علی دارابی‌فر، دریا اکبری، محمدرضا اکبری و نازنین طهرانی و مجید راویان گرافیست از هنرمندان این آلبوم موسیقی هستند. «از یک خواب»، «کجاست زندگی» و «اندوه هزار ساله» از دیگر آلبوم‌های موسیقی محمد دارابی‌فر است، آثار او عموما در سبک مدرن کلاسیکال و امبینت هستند.

«پریزاد»

قطعه موسیقی «پریزاد» با شعری از زنده یاد اسحاق انور، آهنگسازی غلامرضا صادقی و خوانندگی علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی و تنظیم نوید زمردی منتشر شد. نوازندگان؛ نوید زمردی (گیتار)، امیرحسین اسکندری (سه‌تار)، آرش پاکزاد میکس و مسترینگ، محمد یعقوب‌خانی گرافیست، از دیگر هنرمندان این اثر هستند.

 

«هنوز از دور حواسم به توئه»

«هنوز از دور حواسم به توئه» نخستین تک‌آهنگ رسمی گروه «وال ۵۲» با ترانه‌ای از سروش دادخواه، آهنگسازی و خوانندگی رضا یزدانی، بابک ریاحی‌پور نوازنده گیتار باس، نیما حمیدی نوازنده درامز، ساسان هاشمی نوازنده کیبورد، مسعود همایونی نوازنده گیتار،تنظیم‌، میکس و مستر و تهیه‌کنندگی علی اوجی منتشر شد.

«رهایم کن»

تک‌آهنگ «رهایم کن» با ترانه‌ای از امید روزبه، آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی و تنظیم‌ اشکان عرب منتشر شد. این اثر تیتراژ سریال «رهایم کن» به کارگردانی شهرام شاه حسینی است. نوازندگان؛ عادل روح‌نواز (گیتار الکتریک)، بهروز میرزایی (گیتارآکوستیک) و رضا فوادبان (کیبورد) و مهدی کریمی میکس و مستر از دیگر هنرمندان تک‌آهنگ «رهایم کن» هستند.

 

«حرف بزن»

تک‌آهنگ «حرف بزن» با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی فرید سعادتمند و خوانندگی محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی منتشر شده است. نوید صالح‌زاده میکس و مسترینگ این اثر را برعهده داشته است. همچنین نماهنگ «حرف بزن» در تیتراژ ابتدایی برنامه «مردم دوست داشتنی» نوروز امسال شبکه یک سیما پخش شد.

تک‌آهنگ‌های «تنهایی» با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی آریا نیک، نوازندگی گیتار سجاد علیزاده، نوازندگی ویولن کوشا صرافی و تنظیم، میکس و مسترینگ معین حبیبی به تهیه‌کنندگی مجتبی محمدی به همت مؤسسه فرهنگی هنری هنرآفرینان آوای جم، «بیمار» با ترانه‌ای از معصومه رضایی‌زاده، آهنگسازی مهدی انصاری‌پور، خوانندگی شهرام شکوهی و تنظیم‌ امیرحسین کاشانیان، «عقربه‌ها» با ترانه‌ای از تکتم حسینی، آهنگسازی یوسف خردمند و خوانندگی هادی فیض‌آبادی منتشر شدند.

همچنین تک‌آهنگ‌های «آرام آرام» با ترانه‌ای از شقایق امیرعضدی، آهنگسازی و خوانندگی آرون افشار، نوازندگی گیتار فرشید ادهمی، تنظیم‌، میکس و مسترینگ معین راهبر و «شرح شیرین» با ترانه‌ای از محسن شیرالی، آهنگسازی و خوانندگی بابک جهانبخش، نوازندگی گیتار مسعود همایونی و نوازندگی ویولن مهدی نظری و تنظیم‌، میکس و مسترینگ هومن آزما به همت شرکت فرهنگی هنری آوای فروهر منتشر شدند.

«من را با خود ببر» با ترانه‌ای از محمدمهدی علی‌نژاد، آهنگسازی فرامرز نصیری، خوانندگی حجت اشرف‌زاده، نوازندگی گیتار فرشید ادهمی و نوازندگی ویولن جمال چلبیانی، تنظیم‌ معین حبیبی و میکس و مسترینگ هادی جولانی و «بعضی اسما» با ترانه‌ و آهنگسازی طاها یوسفی، خوانندگی حامد همایون، تنظیم،‌ میکس و مسترینگ آریوسام، تهیه‌کنندگی محسن رجب‌پور به همت شرکت فرهنگی هنری ترانه شرقی از دیگر آثار منتشر شده در فروردین امسال هستند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا