چهره | علی شادمان؛ تجسم اعتراض
علی شادمان در زمره بازیگرانی است که بهخوبی توانست از موقعیت پیشآمده در نخستین فیلم خود (میم مثل مادر) استفاده بهینه به عمل آورده و با فهمی درست از مبانی بازی و البته انتخابهایی صحیح، مسیر آینده حرفهای خود را هموار کند تا امروز به یکی از جوان اولهای سینما تبدیل شود.
علی شادمان خیلی خوششانس بود که نخستین کارش با رسول ملاقلیپور بود و بسیار خوششانستر که در فیلم میم مثل مادر دیده شد. همین فعالیت در نخستین گام سبب شد تا شادمان به چهرهای آشنا برای سینمادوستان و مردم تبدیل شود. شادمان پس از آنکه توانست از عهده نقش سختش در میم مثل مادر برآید، خیلی زود توسط کارگردانان بسیاری برای بازی در پروژههای مختلف دعوت شد بهطوریکه وی طی دهه نخست فعالیت خود، در ۱۲ فیلم و سریال بازی کرد.
در ابتدای دهه دوم که نیمه دوم دهه ۹۰ را شامل میشود، شادمان به بازیگری تبدیل شد که حق انتخاب داشت و دیگر شمائل کودکانه و نوجوانانه وی، دلیلی برای حضور در پروژههای سینمایی و تلویزیونی نبود. حالا که حدود ۷ سال از آن روزها میگذرد، میبینیم که انتخابهای شادمان در این مدت، معقول و پیشبرنده بوده است. با سامان مقدم، کمال تبریزی و محمد کارت، همکاری کرد و بازی در پروژههایی چون ویلاییها و جاندار، گوشههای دیگری از هنر خود را به نمایش گذاشت.
شادمان موفق شد تا شمایلی اعتراضی را به انحاء مختلف به تصویر بکشد. هارمونی دقیقی میان هیجانات درونی و شکل بیرونی این اعتراض بیان کرده؛ از خفقان تا عصیان، مرزبندیهایی است که شادمان، شدت و ضعفی از آن را هنرنمایی کند
شادمان در این مدت موفق شد تا شمایلی اعتراضی از کاراکترهای خود را به انحاء مختلف به تصویر بکشد. هارمونی دقیقی میان هیجانات درونی و شکل بیرونی این اعتراض بیان کرده و موفق شده تا به تجسمی درست از یک وجود معترض برسد. از خفقان تا عصیان، مرزبندیهایی است که شادمان موفق شده تا در کارهای خود، شدت و ضعفی از آن را هنرنمایی کند و به همین دلیل، او خیلی زود توانست به یکی از کشفهای جریان نو بازیگری در دهه اخیر تبدیل شود.
انتخابهای سینمایی او علیالخصوص در سالیان اخیر که بسیار بیشتر از گذشته شده، دایرمدار جریانسازی است و اینکه مکمل بازیهای گذشته او باشد. با همین دستفرمان، مخاطب هیچگاه او را در لوای نقشهای ساده آپارتمانی ندید و هر نقش برای او، چالشی در مسیر تکامل دنیایی است که او برای خود و مخاطبانش ترسیم کرده.
تنوع ژانر نیز دیگر هوشمندی شادمان در کارنامه فعلا کوتاه او است. وی اگرچه چهره موردوثوق سینمای اجتماعی است اما در کارهای کمدی و حوزه مقاومت نیز بازی کرده و حتی در یکی از قسمتهای مهمونی نیز حضور داشته است. این بافت متنوع سبب شده تا شادمان، خود را محدود به یکی از گونهها نکرده و آفتی که در دورههایی، به ضرر بسیاری از بازیگران چهره تبدیل شد، تاکنون برای این بازیگر رخ ندهد.
علی شادمان را این روزها، در سرزمین مادری میبینیم. نوجوانی با یک بازی قدرتمند که بخش قابلتوجهی از بار داستانی را با قدرت به دوش میکشد. ما در این سریال، نشانههای پررنگی از بازی امروز شادمان را مشاهده میکنیم و میتوانیم متوجه شویم که او تا چه اندازه برای رسیدن به جایگاه امروزش، ممارست انجام داده و تلاش کرده تا با فهم درست از مبانی بازی و البته انتخابهایی صحیح، به چنین کارنامه چابکی برسد. مطمئنا از او بازیهای درخورتحسین بیشتری در آینده خواهیم دید.
منبع: ایرنا