انتظارات 40 هزار تئاتری از سند ملی هنرهای نمایشی؛ محدود به ساختار نشوید

سند ملی تئاتر در مراحل پایانی تدوین است و مدیرکل هنرهای نمایشی قصد دارد تا برای حل مشکلات تئاتر این اداره کل را به نهادی بزرگ‌تر تبدیل کند‌.

«امروز نیازی به شرکت در جشنواره‌ها نداریم،‌ کاش حداقل کمترین امکانات اجرای تئاتر را در شهرمان داشتیم تا به‌جای چراغ قوه و لامپ از وسایل تخصصی نورپردازی استفاده کنیم.» این جملات یکی از هنرمندان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سال گذشته در مازندران است.

تدوین سند ملی تئاتر اقدامی بود که در راستای حل شدن مشکلات تئاتر و هنرمندانش انجام شده است، مدیرکل هنرهای نمایشی کاظم نظری در رابطه با این سند می‌گوید که «قصد داریم در سند ملی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی را به نهادی بزرگ‌تر تبدیل کنیم.» اما هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون تاجبخش فنائیان در این رابطه به خبرنگار فارس گفت که «آنچه مهم است اهداف سازمانی است که می‌خواهد برای تئاتر ایجاد شود نه شکل و گستردگی آن.»


ظرفیت بالای تئاتر خیابانی در مریوان

تئاتر با 40 هزار نفر بیش از 3 برابر یک وزارتخانه بزرگ عضو داشته و در تمامی استان‌های کشور گسترده بوده و هنرمندان در تمامی استان‌ها فعالیت می‌کنند.

اما در شرایط فعلی و قبل از تدوین سند ملی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی بیشتر وظیفه مدیریت و نظارت بر تئاتر تهران را دارد و نظارت بر تئاتر شهرستان‌ها به عهده انجمن هنرهای نمایشی است که در استان‌ها فعالیت می‌کنند تا اداره کل مدیریت کننده تئاتر تنها به‌اندازه تهران بودجه داشته باشد.

مطابق با اطلاعات موجود از سند ملی تئاتر، این سند چشم‌انداز بیست ساله‌ای برای تئاتر کشور است که سعی دارد علاوه‌بر اصلاح ساختار، بودجه تئاتر کشور را نیز اصلاح کند.

تولید محصولات هنری در شاخه تئاتر نیازمند حمایت دولتی است،‌ حمایتی که مدت‌ها در پایتخت خلاصه شده و باعث تضعیف تئاتر شهرستان شده بود، درحالی که ویژگی منحصر به فرد تئاتر زنده بودن در تمامی نقاط کشور است.

کاظم نظری می‌گوید که «با ایجاد سازمان تئاتر کشور قصد داریم تا حجم کار اداره کل هنرهای نمایشی و حجم ذی‌نفعان آن را با سازمان و گستردگی‌اش متناسب کنیم تا حجم مشکلات تئاتر کمتر شود، نشان دادن حجم کار تئاتر باعث اصلاح بودجه شده و کمک می‌کند تا مشکلات مالی رفع شود.»

اما اکثر کارشناسان تئاتر معتقدند که «چیزی که مهم است درون‌مایه سازمان تئاتر است و سازمان بزرگ به‌تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و ممکن است رهاورد مشخصی نداشته باشد، مشکلات مالی هم اگر مرتفع شود باید دانست که از بودجه موجود چگونه و برای چه چیزی استفاده می‌شود‌، باید هدف تعیین و بابت آن هزینه شود.»

تاجبخش فنائیان که از هنرمندان پیشکسوت تئاتر است در رابطه ویژگی‌های لازم در سند ملی تئاتر می‌گوید که « سازمان تئاتر باید در این سند به صورت تماتیک و موضوع محور شکل گرفته باشد،‌ موضوعاتی که باید با فرهنگ و ادب ایرانی هم همراه شده و هدف اصلی تئاتر را نشان دهد تا در عین کثرت این سازمان یک وحدت موضوعی وجود داشته باشد.»

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا