حفظ حرمت خانواده‌ها اولویت اول مستند مسابقه‌ای «خانه ما» است

خانه ما سعی دارد شیوه زندگی و مدیریت اقتصادی در خانواده را به شکل رقابتی به نمایش درآورد.

«خانه ما» مستند- مسابقه‌ای خانوادگی است که در آن سعی دارد شیوه زندگی و مدیریت اقتصادی در خانواده را به شکل رقابتی به نمایش درآورد. کلیدِ تولید این رئالیتی شو از سال ۱۳۹۲ زده شد و برای هر دوره مسابقه به شهر‌های گوناگون ایران سفر کردند؛ از تهران، اهواز، رشت و اصفهان گرفته تا تبریز، شیراز و مشهد و حالا فصل دوازدهم این مسابقه در میان سه خانواده بوشهری می‌گذرد.

مستند مسابقه «خانه ما» به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی و کارگردانی امین کفاش‌زاده و حامد وقاری محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که جمعه‌ها ساعت از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مجید شتی، مدیر تدوین فصل دوازدهم مستند مسابقه «خانه ما» با اشاره به اینکه تا قبل از ورود به پروژه با آن آشنایی نداشته است، گفت: با وجود آنکه تا قبل از آغاز کار در این مستند مسابقه آن را ندیده بودم؛ اما پس از شروع کار و زمانی که به عنوان مدیر تدوین در این پروژه حضور پیدا کردم از طریق اطرافیانم متوجه شدم که این برنامه را خیلی‌ها دنبال می‌کنند و آن را دوست دارند. برایم این موضوع بسیار جالب بود و انگیزه ام را برای شروع و ادامه کار بیشتر کرد.

 

خانه ما

او با تاکید برآنکه مستند مسابقه «خانه ما» برنامه موفقی است و بسیاری از خانواده‌های علاقمند را به سمت خود جذب کرده است، افزود: جذابیت هر فصل «خانه ما» بستگی به خانواده‌ها و راحتی شان با دوربین دارد. با این حال تا کنون موفق بوده و برای همین به نظر خودم این رئالیتی شو مسابقه جذابی است.

مدیر تدوین مستند مسابقه «خانه ما» با بیان تفاوت کار تدوین رئالیتی شو با دیگر تولیدات سینمایی و تلویزیونی گفت: تا کنون عمده تجربه کاری من معطوف به کار‌های داستانی سریال و سینما می‌شود. اما در کار‌های مستند دیگر مانند «فرمانده»، «ضد گلوله» و… نیز حضور داشتم و می‌توانم بگویم تدوین کار مستند مسابقه با دیگر کار‌های داستانی بسیار متفاوت است. چون نمی‌توان دخل و تصرف آنچنانی نسبت به آنچه در مقابل دوربین رخ می‌دهد داشت. از ابتدا کلیاتی به خانواده‌ها گفته می‌شود و آن‌ها آزاد هستند تا در مقابل دوربین قرار بگیرند و در نهایت توسط عوامل همراهی می‌شوند.

شتی در ادامه افزود: همین موضوع باعث می‌شود تا حجم راش بسیار زیادی تولید شود. هر قسمت راش روزانه‌ای که به دست عوامل تدوین می‌رسد بسته به سکانس‌ها که به چه میزان جزئیات نیاز داشته و با یک دوربین یا حداکثر ۶-۷ دوربین ضبط شده باشد بعضا به ۲۵ ساعت هم رسیده است. این ۲۵ ساعت تصویر سینک شده است. اگر دوربین‌ها در امتداد هم گذاشته نشوند به ۷۰ ساعت می‌رسد. مدت زمان طولانی که قرار است از این میزان راش‌ها به دست آید ۴۵ دقیقه خروجی است که واقعا کار بسیار سختی است.

این تدوینگر با اشاره به سختی کار تدوین در رئالیتی شو «خانه ما» بیان کرد: بازبینی و انتخاب سکانس‌ها از نظر جذاب بودن و همچنین دقت نظر برای حفظ پیشبرد قصه کار را بسیار دشوار می‌کند و از این رو می‌توانم بگویم تدوین مستند مسابقه تفاوت عمده‌ای با کار‌های دیگر دارد.

خانه ما

او درباره شیوه تعامل خود با کارگردان توضیح داد: به دلیل آنکه من به عنوان مدیر تدوین برای اولین بار است که در پروژه «خانه ما» حضور دارم برای همین ابتدا چهار قسمت نخست را که تدوین کردم، نظر کارگردان‌ها را برای ادامه روند کار جویا شوم. بعد از آن، چون خط روایتی مسابقه مشخص است که از چه نقطه شروع و از چه نقطه به اتمام می‌رسد آن را بر اساس مسیر تعیین شده توسط تیم تدوین پیش بردیم. برای همین دیگر اینکه روند چگونه پیش برود بر عهده تدوینگر‌ها قرار گرفت تا در نهایت کارگردان‌ها نتیجه کار را ببینند و نظرات خود را اعمال کنند.

شتی با تاکید بر این که رویکرد اصلی تولید مستند مسابقه «خانه ما» ایجاد سرگرمی برای مخاطب است، گفت: چون هدف اصلی این برنامه سرگرم کردن مخاطب است در میان حجم بالای راش که در اختیار ما قرار می‌گیرد قسمت‌های بامزه و جذاب را جدا می‌کنیم. با این وجود در کل لازم است بخش‌هایی انتخاب شود که از یک طرف خط روایت را پوشش دهد و از طرف دیگر اطلاعات کافی نیز به خوبی و با حفظ ریتم به مخاطب منتقل شود. از این رو خوبی حجم زیاد راش نیز باعث می‌شود تا خروجی کار چندان ایستا، ساکن و کند نباشد.

او در پاسخ به این که آیا می‌توان بر اساس مبلغ سه میلیون تومانی «خانه ما» زندگی را مدیریت کرد، گفت: تصور می‌کنم اگر عدد و رقم‌های به کار رفته در این مستند مسابقه به واقعیت‌های زندگی‌های فعلی نزدیک‌تر بود مردم بهتر می‌توانستند خودشان را با اتفاقات در مسابقه تطبیق دهند و به این نتیجه برسند که آن‌ها نیز می‌توانند با چنین روش‌هایی به یک مدیریت اقتصادی خوب در زندگی خودشان رسید.

شتی با اشاره به اهمیت توجه به خانواده در قالب تولید برنامه‌ها و مسابقه‌های مختلف تلویزیونی عنوان کرد: به طور کلی هر برنامه خانواده محور که جذابیت‌های دور هم جمع شدن خانواده را نشان می‌دهد خوب است. شخصا در زمان مدیریت تدوین در این برنامه سعی کردم رویکرد و سلیقه شخصی‌ام را که حفظ حرمت خانواده است در زمان تدوین اعمال کنم. چون برای من خانواده یک حرمت و قداست خاصی دارد که باعث می‌شود تا نکاتی که ممکن است بعد از پخش، مشکلی برای چهارچوب زندگی خانواده‌ها پیش بیاورد را حذف کنم و در تدوین نهایی نگنجانم تا اگر بعد از دیدن و شنیدن برنامه به یکی از اعضای خانواده بربخورد و بین‌شان اختلافی پیش بیاید این اتفاق رخ ندهد و ترجیح دادم به قیمت کم شدن بار جنجالی برنامه این مشکل در میان خانواده‌ها ایجاد نشود.

محمد شتی در پایان گفت: سعی کردم تا با نشان دادن کنار هم بودن و لذت بردن کنار یک دیگر لحظات خوبی را رقم بزنم. در نتیجه امیدوارم این کار را همه ببینند و دوست داشته باشند تا چندماهی که تیم سازنده بر سر برنامه بودند و زحمت کشیدند با پخش خوبی که برای آن در نظر می‌گیرند خستگی این زحمات را از تن تمام عوامل برنامه خارج کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − یک =

دکمه بازگشت به بالا