گفت‌وگو با علی اصغرخطیب‌زاده درباره تئاترهای خیابانی جشنواره 42؛ هر اثری مناسب اجرا در خیابان نیست

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه شاهد نمایش‌هایی بوده که بازیگران از اکت و بیان خوبی برخوردار بوده‌اند و ایده و کارگردانی هوشمندانه‌ای نیز داشته‌اند، گفت: در تئاتر خیابانی، تماشاگر- بازیگر وجود دارد که آگوستو بوال نیز به آن اشاره کرده است. این گونه تئاتری چارچوب خاص خود را دارد و هر اثری مناسب اجرا در خیابان نیست.

علی‌اصغر خطیب‌زاده، عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر گفت: «نسبت به دوره‌های گذشته شاهد استقبال چشمگیرتری از جانب هنرمندان سراسر کشور بودیم. همچنین در بخش تئاتر خیابانی تنوع موضوعی قابل توجهی در هر دو بخش «تازه‌ها» و «برگزیده‌ها» وجود داشت.»

گاهی از کیفیت کارها در شهرهای کوچک حیرت‌زده می‌شدم

این مدرس تئاتر درباره کیفیت آثار ارسالی به چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: «هنگامی که بحث کیفیت و کمیت مطرح می‌شود، یک نکته دارای اهمیت است. ما نمایش‌های بسیار خوبی را شاهد بودیم که برای بخش مسابقه انتخاب شدند و از طرفی آثاری وجود داشت که اصلا در حوزه نمایش‌های خیابانی قابل تعریف نبوده و بیشتر تئاتر در خیابان محسوب می‌شدند تا «تئاتر خیابانی». این نمایش‌ها توسط جوانان علاقه‌مند تولید شده که اتفاق بسیار مثبتی است، خصوصا که این افراد در نقاط مختلف کشور مشغول به فعالیت هستند. لازم است این جوانان تحت آموزش قرار گرفته و منابع مطالعاتی کافی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، چراکه تعداد آثار ترجمه‌شده بسیار محدود است. من به عنوان یکی از انتخاب‌ کنندگان این بخش خوشحالم که شاهد تمام آثار بودم. اتفاق‌های بسیار خوبی در راه است چراکه در نیروی جوان پتانسیل و ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که ارزشمند است. من نمی‌توانم از اثری نام ببرم اما شاهد نمایش‌هایی بودم که بازیگران از اکت و بدن و بیان خوبی برخوردار بودند و طرح، ایده و کارگردانی هوشمندانه‌ای نیز بر آن‌ها حاکم بود. گاهی از کیفیت کارها در شهرهای کوچک حیرت‌زده می‌شدم چراکه با شناخت، آگاهی و پشتوانه علمی دست به تولید اثر زده بودند.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه تئاتر خیابانی در سال‌های اخیر با استقبال خوبی روبه‌رو شده است، افزود: «نمایش این آثار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کامل است. در کشور پارک‌های مناسب بسیاری وجود دارد و با هماهنگی شهرداری، وزارت ارشاد و کانون نمایش‌های خیابانی می‌شود فرصتی را برای اجرا به وجود آورد.»

هر اثری مناسب اجرا در خیابان نیست

این کارگردان درباره ویژگی‌های اصلی «تئاتر خیابانی» گفت: در دیکشنری چمبرز آمده تئاتر خیابانی اثری است که نمی‌توان آن را در سالن اجرا کرد و این خصیصه اصلی در این گونه تئاتری به شمار می‌رود. در تئاتر خیابانی، تماشاگر- بازیگر وجود دارد که آگوستو بوال نیز به آن اشاره کرده است. این گونه تئاتری چارچوب خاص خود را دارد و هر اثری مناسب اجرا در خیابان نیست. همچنین متن در این گونه نمایشی بر اساس چارچوب‌های ارسطویی شکل نمی‌گیرد. در تئاتر خیابانی با تماشاگر رهگذر مواجه هستیم و نباید زمان آثار بیش از اندازه مطول باشد. همچنین اتفاق در لحظه به‌گونه‌ای که موجب حیرت تماشاگر شود، از المان‌های تئاتر خیابانی است.»

تئاتر فجر در آینده هنری افراد تاثیرگذار است

خطیب‌زاده در پایان توضیح داد: «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور است و همه تلاش می‌کنند تا به آن راه پیدا کنند، چراکه این جشنواره در آینده هنری افراد اثرگذار است. باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که تمامی آثار راه‌یافته در تمام مقاطع سال به صورت چرخشی یا با تدبیری دیگر، روی صحنه بروند، چراکه یک نمایش برای دیده شدن توسط مردم تولید می‌شود.»

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا