«صبحانه با زرافه ها» دارک نیست/ «خماری» ایرانی نساختیم

سروش صحت کارگردان «صبحانه با زرافه ها» بیان کرد، قصد نداشته اند فیلمی با پایان تلخ بسازند.

نشست خبری فیلم «صبحانه با زرافه ها» بامداد یکشنبه ۱۵ بهمن بعد از نمایش این فیلم با حضور عوامل در خانه برگزار شد.

سروش صحت در ابتدا در سخنانی عنوان کرد: من و ایمان صفایی سال هاست با هم کار می کنیم و هرچه ساختیم علایق و سلایق ماست. همیشه درباره آنچه دوست داریم گپ می زنیم. خشایار موحدیان برادر من است که تدوینگر هم هست. من چقدر خوش شانس هستم که این بازیگران را داشتم.

صحت درباره اینکه فیلمش هجویه ای علیه جهان مدرن است یا خیر، بیان کرد: جهان مدرن خودش به اندازه کافی پیچیده است و خودش هجویه ای علیه خودش است.

وی همچنین درباره اقتباس در فیلم هایش تصریح کرد: خیلی دلمان می خواهد از ادبیات ایران و جهان استفاده کنیم یکی از رویاهای ماست. دورخیز هم کرده ایم اما یا مشکلاتی بوده یا خودمان نتوانسته ایم. امیدوارم برای من این موقعیت پیش بیاید.

این کارگردان درباره ایده فیلم بیان کرد: ما سه داستان در ذهن داشتیم اولی داستان رفاقت چند آقا بود و داستانی هم درباره رفاقت چند زن بود و حتی داستان دوستی چند مرد و چند زن که تم این فیلم درباره مورد اول است و همچنین درباره مرگ و زندگی و اینکه بخشش گاهی راهگشاست و گاهی هم برعکس.

وی درباره اینکه از چه سینمایی تاثیر گرفته است، یادآور شد: هر فیلمی یا کتابی که می بینیم و می خوانیم و هر لحظه ای که دوست داریم روی ما تاثیر می گذارد. من این فیلم را مدیون کمک های آرمان فیاض فیلمبردار می دانم و حتی آهنگساز و دیگر عوامل است.

در ادامه مهیار علیزاده آهنگساز درباره همکاری با صحت گفت: من سروش صحت و کارهای قدیمش را خیلی دوست داشتم. فضای فیلم هایش خیلی متفاوت است. من دیر به پروژه رسیدم و وقت کمی داشتم و این استرس زیادی داشت. از خشایار موحدیان ممنونم که تلفنی خیلی از مواردی را که در ذهن صحت بود به من توضیح داد.

خشایار موحدیان نیز در سخنانی عنوان کرد: امیدوارم ریتم فیلم خوب بوده باشد. من و سروش همدیگر را در فیلمسازی درک می کنیم و می دانیم از هم چه می خواهیم.

آرمان فیاض فیلمبردار نیز یادآور شد: خاطرم است لحظه ای که صحت به من زنگ زد و پیشنهاد داد خیلی خوشحال بودم. بعد از او کار کردن برای من با کارگردانی دیگر سخت است. او طبع بلندی دارد و روح بزرگی که باعث می شود همه نقاط تاریک وجود شما روشن شود. این همکاری برای من فوق العاده بود. من راهی را رفتم که صحت نشانم داد.

سپس امیرحسین حداد طراح صحنه درباره شکل گیری روایت براساس صحنه عنوان کرد: صحت خیلی آموزگار خوبی بود و خیلی چیزها به من یاد داد. کار با او و پیدا کردن جهانش خیلی سخت است.

صحت در ادامه گفت: ما در زندگی به لوکیشن هایی نیاز داریم که روح داشته باشد و همچنین لانگ شات خوب و غیر از این دیگر چه می خواهیم.

صحت در پاسخ به سوالی درباره پایان دارک فیلم تصریح کرد: اتفاقاً به نظرم پایات فیلم خیلی آرام و لایت بود چون با بخشش و امید و زندگی همراه بود. ۱۰ دقیقه آخر فیلم برای ما یک چیز دیگر بود چون حرف اصلی روشنایی در کار بود. همه ما می خواستیم فیلم دارک نباشد.

این کارگردان درباره اینکه فیلمش برای همه رده های سنی مناسب است یا خیر جواب مثبت داد.

صحت درباره مناسب بودن فیلمش برای خانواده بیان کرد: همیشه دلم می خواهد کاری که می سازم برای خانواده ها مناسب باشد.

وی درباره دغدغه خود از ساخت فیلم عنوان کرد: توجه به زندگی و اینکه چقدر آسیب پذیر است و به لحظه بند است و چقدر باید قدرش را بدانیم دغدغه من بود چون مرگ در کمین است و اشتباهاتی می تواند این لحظات شیرین را از دست ما دربیاورد.

صفایی نیز بیان کرد: من ۱۶ سال است که می نویسم و زندگی خود را هم از صحت یاد گرفته ام.

سیدمصطفی احمدی تهیه کننده فیلم در ادامه درباره این همکاری بیان کرد: من همیشه دوست داشته ام با آقای صحت کار کنم و پژمان جمشیدی باعث شد این مساله اتفاق بیفتد.

پژمان جمشیدی بازیگر فیلم که تلفنی در این نشست حضور داشت در سخنانی گفت: من برای ادامه تصویربرداری «زیرخاکی» سر کار هستم و نتوانستم در نشست حضور داشته باشم. برای من افتخار بود در این اثر کار کنم و خوشحالم. صحت من را به بازیگری معرفی کرد و کارگردان سریال «پژمان» بود. او و قاسمخانی ها هر بار از من کاری بخواهند حتماً بازی خواهم کرد.

وی با قدردانی از خبرنگاران اضافه کرد: ممنون اصحاب رسانه هستم که تا این موقع شب خبر نشست را پوشش می دهند.

صحت درباره اقتباس از فیلم «خماری» بیان کرد: ما وقتی فیلمنامه را نوشتیم یاد «هنگ اور» نبودیم ولی بعد به خودمان گفتیم بابد کاری کنیم فیلم شبیه «هنگ اور» نباشد. فیلم به «هنگ‌ اور» شباهت دارد و اگر بگوییم نه دروغ گفته ایم اما این نبود که از روی آن کپی کرده باشیم ولی در ادامه تلاش کردیم شبیه نباشد. حتماً هر چه خوانده ایم یا دیده ایم یا حتی بو کرده ایم در ذهن ما و طبیعتاً در فیلم اثرش را داشته است.

صفایی هم در ادامه گفت: من شهادت می دهم آقای صحت فیلم «هنگ اور» را ندیده بود و بعداً فیلم را دید. (با خنده)

صحت در پاسخ به سوالی درباره دغدغه فیلم و ترویج برخی موارد خلاف فرهنگ در فیلم گفت: این فیلم برآمده از اعتقادات من است. به نظرم، «صبحانه با زرافه‌ها» در ترویج دوستی است. اگر ما در فیلم درباره مواد مخدر صحبت کرده‌ایم، به معنای ترویج آن نیست؛ بلکه می‌خواستیم نشان دهیم که مشکلات از همان نشات می‌گیرد.

وی اضافه کرد: می‌دانم که همیشه نمی‌توانیم ببخشش داشته باشیم؛ اما اگر به آن دقت کنیم می‌بینیم که با بخشش زندگی بهتر می‌شود. شاید چون آدم پر اشتباهی هستم، می‌خواهم که بخشش هم ترویج پیدا کند.

فیلم دغدغه دارد، همه ما به بخشیده شدن و کمی گذشت نیاز داریم. آدم ها در فیلم می گویند ببخش و اگر نفر بعدی نمی بخشد مشکل بعدی پیش می آید. آنچه را می توانیم ببخشیم اگر ببخشیم زندگی ادامه می یابد.

وی درباره پایان تلخ فیلم نیز اظهار کرد: سکانس پایانی تلخ نیست. پایان، تلخ است. بیاید پایان تلخ را به شیرینی نگاه کنیم. تلخی پایان را شیرین ببینیم و بگوییم.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =

دکمه بازگشت به بالا