حمیدی مقدم: سینما دچار سندرم نازپروردگی و تنبلی شده است
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن محمد حمیدیمقدم گفت: سینمای ما به لحاظ آن چیزی که اعتقاد دارم دچار سندروم نازپرودگی و تنبلی شده است. سینماگران همیشه متوقع بودهاند. این میزان حمایت در منطقه بی بدیل است؛ اگر دولت برای حمایت وارد جریان سینما نمیشد این سینما امروز را نداشتیم.
سومین قسمت از برنامه «فارسینما» ویژه برنامه چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در خبرگزاری فارس یک شنبه 15 بهمن با اجرای محمود گبرلو و با حضورمحمد حمیدی مقدم (مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، بهروز شعیبی (کارگردان)، خیرالله تقیانیپور(کارگردان قلب رقه) در برج میلاد برگزار شد.
این برنامه هرشب ساعت 9 به بررسی آثار اکران شده در چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر میپردازد.
سینما دچار نازپروردگی و تنبلی شده است
محمد حمیدی مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یکی از مهمانان این برنامه بود که درباره مدیریت سینمای ایران گفت: مدیریت تابع شرایط متفاوت است. همه مسائل در اندازه گیری مدیریت مورد بررسی قرار میگیرد. هرزمان را باید با پارامترهای خود اندازهگیری کرد. بحرانهای زیادی را از جمله کرونا تجربه کردیم. سینما در شکل کلاسیک و سنتی خود دچار تغییرات شده است. تهدیدهایی به وجود آمده که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم.
وی با اشاره به جایگاه سینمای ایران اظهار کرد: سینمای ما به لحاظ آن چیزی که اعتقاد دارم دچار سندروم نازپرودگی و تنبلی شده است. سینماگران همیشه متوقع بودهاند. این میزان حمایت در منطقه بی بدیل است؛ اگر دولت برای حمایت وارد جریان سینما نمیشد این سینما امروز را نداشتیم. این میزان در دوره های مختلف فرق میکند. اما این وابستگی برای سینما بازدارنده است و باعث میشود سینما به مخاطب داخلی اتکا کند و دلیل آن تنها این بند نافی است که از دهههای گذشته شروغ شده است.
حمیدی مقدم ادامه داد: ما بیواسطه خودمان را باید با جهان امروز مواجه کنیم. ما اندک سهمی از سینمای جهان داریم. سینمای بومی که وارد بازهای جهانی نمیشود باید تکاپوی زیادی برای زنده ماندن داشته باشد. چه مدیران داخلی و چه سینماگران مستقل به نوعی تحت کنترل این حمایت هستند. خیلی سعی و تلاش نکرده و به افق بعدی نگاه نکردهاند.
مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خاطرنشان کرد: سینمای بخش خصوصی باید آزمون خطا انجام دهد. در هر حوزه ای اگر دچار شکست میشویم فرار رو به جلو میکنیم و آن را گردن دولت میاندازیم. هرجا که به مشکل میخوریم مقصر آن را دولت میدانیم؛ چه زمانی قرار است بخش خصوص رونق پیدا کند و مستقل شود؟
وی با اشاره به سیل فیلمسازان به سینما یادآور شد: در بخش اشتیاق و تمایل رو به ازدیاد بازارن سینما برای جوانان نقد دارد. ما یکی از کشورهای منحصر به فرد هستیم که انقدر سینما را در حوزه آموزش تبیلغ میکنیم. دولت قرار است تنظیم گر باشد این اشتیاق از جای دیگر هم اضافه میشود. مهمترین نکته فیلمسازی تداوم و پایداری است. بسیاری از فیلمسازان در موج اول و دوم میآیند اما ماندگار نمیشوند. ما باید دوطرف ترازو را بالانس کنیم. تعدد فیلمساز کمی نگران کننده است. در دنیا این اندازه مشخصی است چرا که فیلمسازی حرفه سختی است.
در چاله جمعیتی فرو میرویم
سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتوگو با «فارسینما» بیان کرد: آنچه در سینما رخ داده اتفاقات کمی نیست. سینما متولد و زایایی دارد؛ همیشه شخصیت متولد میکندو سینماهایی پویا هستند بتوانند شخصیت متولد کنند و مدیرانی موفق هستند که بتوانند از آن ها استفاده کند. سینمای انقلاب اسلامی پویایی و زایی خود به غایت قدرتمند عمل کرده است. ما تعداد زیادی قهرمان داریم که در آن متولد شدند اما در مدیریت ضعیف عمل کرده است چرا که قهرمانان را حفظ نکرده.
وی ادامه داد: این دارایی معنوی بزرگ هیچ متولی ندارد. اگر بخواهیم با خود سینما حرکت کنیم، حرکت پویا است اما در حفظ آن کاری نکردیم. تصور بنده این است در سینما و تلویزیون دچار ضعفهایی هستیم که این ضعفها بسیار عجیب و بنیادی است. ما دچار سندروم نظارت هستیم.یعنی مدیرانی که چالههای نظارتی تعریف میکنند و مسیر را پر از میدان موانع میکنند. مسیر توسط مدیر تسهیل نمیشود. این اتفاق باعث میشود مدیر برای حفظ جایگاه خود تلاش کند. استعدادهای سینمایی خود را در این سندروم از دست میدهیم.
حسینی افزود: ما داریم راجع به چیزی صحبت میکنیم که تکلیف سینما است. ما از سینما چه میخواهیم؟ سینما 3 کار انجام میدهد. اولین کاری که انجام میدهد تقویت باشندگی آحاد ملت است. که متاسفانه این اتفاق در دهههای گذشته فراموش شده است. کار بعدی زندگی دوزندگی در سینما است.
وی خاطرنشان کرد: علارغم اینکه ما سینمای ارزانی هستیم و هزینه تمام شده فیلم ها پایین است اما این هزینه پایین مدیریت علمی نمیشود. گیشه بر ساخت فیلم تاثیر میگذارد. در این جا باید جریان تعدیلی صورت گیرد. بعضی از ژانر ها در سینمای ایران خلق نشده است. ما در باشگاه فضاییها هستیم اما حرفی از آسمان در سینماها نمیزنیم.
بحث جمعیت موضوع مبتلا به همه است؛ متاسفانه ما در حال انقراض هستیم. داریم در چاله جمعیتی فرو میرویم.تا 5 سال دیگر تعداد داروخانهها بیشتر از سوپرمارکت ها خواهد بود. یک تراژدی در حال رخ دادن است. این سیستم تشویقی است که باید حکومت انجام دهد.
تا جان دارم برای سیستان و بلوچستان هستم
در ادامه این برنامه حسین ریگی کارگردان فیلم «میرو» درباره این فیلم به صحبت پرداخت و اظهار کرد: تا جان داریم برای سیستان و بلوچستان هستیم. زمانی که فیلمسازی را آغاز کردم با خود عهد بستم تا اگر فیلیمی ساختم حتما از سیستان و بلوچستان باشد که تا حالا که 3 فیلم ساختم از این استان است.
وی افزود: متاسفانه بخشی از دوستان ما با سینمای کودک و بومی مخالفند. چرا باید این ترس وجود داشته باشد. چرا فیلمی که بومی است با فیلم پرستاره که مردم را به سینما میکشاند مقایسه میشود؟ در تمام دنیا همین است. این فیلمها باید در چهارچوب خودشان مقایسه شود. من بلدم اشک دربیاورم و مخاطب را بخندانم اما میخوام فیلم دیگر بسازم.
کارگردان فیلم «میرو» در ادامه گفت: ما زنگ سینما باید داشته باشیم. فیلمساز میترسد به سراغ این ژانرها برود. ما که فیلم کودک و نوجوان ساختیم را تهیهکننده نمیسازد. بعضی از دوستان رسانه در کار نکردن سیستمهای دولتی به ما تاثیر میگذارند.
«آغوش باز» فیلم پر مخاطب بهروز شعیبی
بهروز شعیبی کارگردان فیلم آغوش باز در گفتوگو با «فارسینما» گفت: روابط انسانی در هر زمانی نیاز به بازنگری دارد که دغدغه بنده در تمام کارهایی که انجام دادهام است. قهرمان قصه در این فیلم بانوان هستند. مخاطب امروز ما به صرف دیدن خانم بر روی پرده سینما راضی نمیشود و خانمها در این دوره باید کنشگر باشند.
وی ادامه داد: یکی از معدود دورههایی است که نسلهای مختلف با یکدیگر گفتوگوی نزدیک دارد. نوع ادبیات به یکدیگر نزدیک میشود. فاصله نسلها خیلی از هم زیاد نیست. آغوش باز بدون تاریخ مصرف به دغدغه افراد جامعه میپردازد. اگر موضوع روز گفته میشود باید سالهای بعد هم بتوان در رابطه با آن صحبت کرد.
این کارگردان درباره فیلم آغوش باز گفت: در این فیلم چند بعد پژوهشی داشتیم. یک بحث جامعه شناسی در بستر جامعه است، بخشی از آن موضوعات روانشناسی دارد و همانطور که مشاهده کردید در بخش بعدی به موسیقی نسل جوان پرداختیم. چیزی که برای ما در «آغوش باز» مهم است مخاطب است.
شعیبی با اشاره به طرح قصه این فیلم خاطرنشان کرد: موضوع آن برای بنده دغدغهمند بود اما فضایی که برای آن پیدا کردیم قالب مفرح مورد علاقه خانوادهها بود. «آغوش باز» پرمخاطبترین فیلمی است که تا کنون کار کردم. همیشه مخاطب برای من جایگاه ویژهای داشته و زمانی که قصهای را طراحی میکنیم نوع مخاطب آن را هم طراحی کردیم.
چهره واقعی داعش در «قلب رقه» به نمایش درآمده
«فارسینما» در ادامه با خیرالله تقیانیپور کارگردان فیلم سینمایی «قلب رقه» به گفتوگو پرداخت. وی درباره پخش این فیلم در کشورهای دیگر گفت: دوست دارم این فیلم در منطقه پخش شود. بیشتر کشورهای که این ماجرا را با پوست و خون خود آن را لمس کردند مانند سوریه، عراق و لبنان دوست دارم پخش شود.
تقیانیپور افزود: دنبال نمایش چهره واقعی داعش بودم. با افراد زیادی صحبت کردم و حتی جغرافیای رقه را هم برای نمایش بهتر آن بررسی کردم. من توفیق این را داشتم از بازیگران خوب سوریه استفاده کنم.
وی اظهار کرد: خیلی از سینماگران دنیا فیلم های شاهکار دنیا را قبول ندارد. بحث انتخاب این فیلم کاملا سلیقهای است.
«آغوش باز» فیلم سرراستی است
رضا منتظری (منتقد) درباره فیلم آغوش باز گفت: بنده با آثار آقای شعیبی ارتباط برقرار نمیکردم. در فیلم «آغوش باز» بهروز شعیبی دیگر را نگاهی جدید میبینیم. خاصیت آثار ایشان جذب مخاطب است. عشق،امدی،زندگی و خانواده در این فیلم من را متاثر کرد. به معنای واقعی خانواده ایرانی_اسلامی در این فیلم پرداخته شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به آثاری که در دهه اخیر در سینمای اجتماعی به نمایش درآمده بیشتر به ناهنجاریها، بزهکاری، روابط ناسالم، ازدواج سفید و غیره پرداخته شده است. اما آنچه در این فیلم به نمایش درآمده عشق اعضای خانواده به یکدیگر است. این فیلم به شدت پرکشش است. یکی از نکات دیگر مثبت این فیلم درام سرراست است.
این منتقد درباره دغدغه این فیلم خاطرنشان کرد: این لحظه خوش به صورت کمدی وجود ندارد. در نهایت با یک حال خوبی مواجه میشویم. این فیلم نقش همسران در کنار یکدیگر را بازگو میکند. انقدر آثار سیاه و تلخ دیدیدم زمانی که با این نوع فیلم مواجه میشویم میبینیم میتوان اتفاق خوبی برای آن رخ دهد.
منبع: فارس