نگاهی به عملکرد سینما در سالی که گذشت؛ تمرکز بر سینماسازی و زیرساخت‌های سینمایی

تصمیمات سازمان سینمایی سال ۱۴۰۲ بیشتر متمرکز بر بسترسازی برای توسعه سینما در حوزه‌های مختلف تولید و اکران بود.

برنامه‌ریزی در ستاد سازمان سینمایی و موسسات تابعه برای بهره گیری از ظرفیتی بالاتر از وظایف ترسیم شده سازمانی دولت در سینما جهت دستیابی به اهداف مشخص شده در سیاست های کلان دولت سیزدهم بود.سینما در سالی که گذشت با رویدادهای تلخ و شیرین بسیاری همراه بود؛ از رونق اکران و استقبال چشمگیر مردم از سالن‌های سینما که کام سینماگران و سینما دوستان را شیرین کرد، تا فقدان سینماگران مطرحی چون داریوش مهرجویی که کام دوستداران سینما را تلخ کرد.

در سالی که گذشت سینما جان تازه‌ای گرفت و ظرفیت‌ها و چشم اندازهای تازه‌ای را در دیدگان عموم ترسیم کرد و از لحاظ اقتصاد سینما و رونق گیشه با وجود چند فیلم به درصد خوبی از استقبال جامعه از سینمای ایرانی رسید، در حالی که بعد از دوران کرونا، ریزش جدی و قهر مخاطب سینما و وضعیت نامناسب تولید، منجر به نگرانی همه اهالی و خانواده سینما و ناامیدی شده بود که ادامه آن ورشکستگی سینما را در پی داشت. در فروش سال1402، فسیل با فروش قابل توجهی که داشت توانست رکوردهای بسیاری را جابه‌جا کند، میزان فروش سینماها از مرز یک میلیارد و 200 میلیون عبور کرد و بعد از 23 سال رکورد تعداد مخاطبان با بیش از 28 میلیون نفر مخاطب شکسته شد.

توجه به اولویت‌های زیرساختی سینما

بر اساس سیاست‌های اجرایی سازمان، توسعه سینما محدود به سالن‌های سینما نشد و نوآوری و دستاوردهای جدید در حوزه فناوری سینما اتفاق افتاد و در ادامه راه نیز سازمان سینمایی در سال آینده سایر اولویت‌های سینمایی همانند کیفیت نمایش و‌ فناوری‌های نوین سینمایی و محتواهای مطلوب و مناسب‌تر را مورد توجه قرار داده است.

در بخش توسعه سینمایی، تولید و اکران، آثار ارزشمندی به سینما ارائه شد که مهمترین آن بهره‌برداری از چندین مجتمع سینمایی مدرن در تهران و شهرستان‌ها بود و در حالی که سال‌های گذشته برای اکران فیلم به دلیل محدودیت سالن مناسب برای اکران، سینما دچار مضیقه بود این روز‌ها مشکل کمبود سالن در حال حل شدن است. در سال 1402 سازمان سینمایی در بخش سیاست‌گذاری و توسعه سینمایی روند حمایتی‌اش را درکشور ادامه داد و در حالی که در دولت‌های گذشته حمایت‌های گسترده‌ای از توسعه فرهنگی سینما نشده بود در پی ایجاد ظرفیت‌های جدید برای فرهنگ و سینما و همراهی و حمایت از بخش خصوصی در این راه گام برداشت. سازمان سینمایی با توجه به رشد جمعیت، نیاز کشور به سالن‌های سینما را بیش از 3 هزار سالن برآورد کرده‌است.

مطابق آمارهای اعلام شده طی دو سال اخیر بالغ بر 160 هزار صندلی به ظرفیت سینمای کشور اضافه شده که بیش از 50 هزار صندلی به استان تهران و بیش از 110 هزار صندلی نیز مربوط به سایر استان‌هاست و بزودی نیز بیش از 40 سالن اضافه خواهد شد و بر اساس پیش بینی‌ها تعداد سالن‌های سینما تا پایان دولت سیزدهم به 1000 سالن خواهد رسید.

سینمای ایران , سینمای ایران ,

جلب اعتماد و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی

در شرایطی که به لحاظ سستی‌های صورت گرفته در گذشته از لحاظ استاندارد فضاهای مدرن نمایشی بسیار عقب هستیم جذب بخش خصوصی و اعتماد این بخش به سرمایه‌گذاری در سالن‌سازی سینما نیاز به همت والایی داشت که این مهم با همراهی دولت در مقیاسی وسیع در سطح کشور با فراهم شدن زیر ساخت ها در حال انجام است.

حمایت از خانواده سینما که در سینمای کم جان پسا کرونا نیاز به احیا داشتند و طی دوسال اخیر با چالش‌های سنگینی مواجه بودند در حدی بیش از توان سازمان سینمایی در طول سال گذشته اتفاق افتاده به طوری که احیای اقتصاد سینما اولویت نخست بود که با همت و همراهی مردم و سینماگران محقق شد‌ اما نه به صورت کامل و هنوز جای پردازش دارد.

توجه سختگیرانه در بایدها و نبایدهای مربوط به سینما درموضوعاتی مانند خانواده و ممانعت از تشویق و ترویج استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر و یا نکاتی مانند خیانت و تضعیف کانون خانواده، تحقیر جایگاه پدر و مادر و ممانعت از شوخی‌های جنسی که در مقطعی در سینما رواج پیدا کرده بودباعث شد تا فیلمسازان دریابند که به ‌گونه‌ دیگری هم می شود با مخاطبان ارتباط برقرار کرد که توجه به این موارد باعث شد خانواده‌ها از هر قشری حتی قشر مذهبی در سالن حضور پیدا کنند و گروهی از مخاطبان که زمانی از سالن‌های سینما قهر کرده بودند نگران مضامین مطرح شده در فیلم‌ها نباشند. البته گاهی هم در این زمینه با سختگیری‌هایی مواجه بودیم که باعث ایجاد اعتراضاتی هم شد.

بر این اساس امروز می‌توان مدعی بود که خانواده‌ها می‌توانند در سینما یک فیلم سالم تماشا کنند. این نکته مهمی است که ثابت می کند سینمای ایران در دنیا یک سینمای نجیب و با اخلاق است.

سفرهای استانی رئیس و مدیران زیر مجموعه سازمان سینمایی در راستای کلان برنامه وزارت ارشاد و برنامه جامع سازمان سینمایی از اردیبهشت 1401 با سفر به استان همدان آغاز شد و در دو سال گذشته 30 استان در بازه‌های زمانی مختلف با رویکرد برقراری عدالت در بخش فرهنگ و هنر، تمرکززدایی، و عمومی سازی دسترسی فرهنگی که -سینما نیز جزئی از آن است- با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ میزبان این سفرها بوده‌اند.

طی دو سال گذشته و در بیش از 30 سفر استانی، رئیس سازمان سینمایی از نزدیک مسائل و مشکلات مختلف سینماگران و هنرمندان استانی را در تهیه و تولید آثار سینمایی لمس کرده و در جریان خواسته های مخاطبان سینما که عمده‌ترین آن نیاز به احداث سالن‌ها جدید و تجهیز سالن‌های موجود است قرار گرفته است. از سیستان و بلوچستان تا آذربایجان غربی از خوزستان و لرستان تا گلستان و خراسان شمالی در تمام استان‌هایی که سفر انجام شده است هدف انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با استانداری‌ها و جلب نظر صاحبان سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان برای سرمایه‌گذاری در بخش سینما بوده است.

نشست مشترک داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران سینما و نمایندگان صنوف سینمایی‌ که در محل ساختمان برنامه و بودجه با حضور تعدادی از سینماگران مانند بهرام رادان و حامد بهداد برگزار و مورد توجه رسانه‌ها، اهالی و علاقه‌مندان سینما و فعالان فضای مجازی قرار گرفت باعث شد تا در عمل بیشترین بهره را کلیت سینمای ایران کسب کرده و پس از مدت ها اهالی سینما خود را در جهت حفظ منافع سینما بر میز گفتگو با دولت و در حال گپ و گفت دوستانه ببینند.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر هم به عنوان مهمترین رخداد سینمایی در سال 1402 برگزار شد که جدای از انتقادات به نحوه اعطای جوایز و عدم حضور برخی فیلم‌ها در بخش سودای سیمرغ می‌توان به حضور پررنگ جوانان سینماگر و هنرمندان نسل جدید اشاره کرد. این حضور نشان داد با هنرمندان و فیلم اولی‌هایی مواجه هستیم که می‌توانند با نگاه درست سینما را در مسیر انقلاب اسلامی همراهی کنند و نوید بخش این مهم باشند که با ظهور این نسل از فیلمسازان شاهد شکوفایی سینما در سال‌های پیش رو باشیم.

هرچند که این جشنواره در بخش بین‌الملل عملکرد خوبی نداشت اما از تمهیدات سازمان سینمایی در سال گذشته برای تقویت اقتصاد سینما بررسی برای ورود به بازارهای جهانی بود. نگاه مثبت به تولیدات مشترک سینمایی و تلاش برای ورود به بازارهای منطقه‌ای و جهانی فیلم از جمله تمهیدات سازمان سینمایی در سال گذشته بوده است.

سینما برای داشتن اقتصاد بهتر نیازمند حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است. برای رسیدن به این هدف سازمان سینمایی در سال 1402 با استفاده از کارکرد سینما در جهت تقویت و توسعه روابط ملت‌ها و فرهنگ‌ها میزبان نمایندگان و رؤسای سینمایی کشورهای ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان و روسیه و برگزاری نشست در نوع خود خاص و ویژه که منجر به پیش‌نویس بیانیه مشترک در زمینه همکاری و تعمیق روابط سینمایی با این کشورها شد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا