ظرفیت آثار دفاع مقدس بیش از میزان توجه به آن در حوزه نشر است

رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با اعلام اینکه ظرفیت آثار دفاع مقدس بیش از میزان توجهی است که به آن شده است، گفت: موضوع‌هایی در دفاع مقدس در خصوص جانبازان، شهدا و آسیب‌دیدگان مطرح است که تا به حال به آن‌ها توجه نشده است.

امیرشهریار امینیان ر توضیح عملکرد ناشران دفاع مقدس، بیان کرد: ناشران دفاع مقدس چند دسته هستند، ناشرانی که به نهادهای دولتی وابستگی دارند و در درون نهاد دولتی ایجاد شدند و ماموریت آن‌ها در حوزه اسناد است. این روند در بیشتر کشورها اتفاق می‌افتد و فعالان این حوزه، کارشان مستندنگاری و مستندنویسی است و وظیفه گردآوری اسناد را بر عهده دارند. بخشی از ناشران با همین ماموریت در بخش‌های نظامی فعال هستند و کارشان لشگرنویسی است، آن‌ها در درون سیستم‌های نظامی شکل گرفته اند. ناشرانی مصرف‌کنندگان این اسناد و در چهارچوب تاریخ شفاهی در استان‌های مختلف به خلق اثر، رمان، داستان کوتاه و بلند مشغول هستند.

در موضوع دفاع مقدس ۱۷۰ ویترین رسمی در نقاط مختلف کشور فعال است، میزان دسترسی مخاطب ما در وسعت جغرافیایی ایران خیلی کمتر از آثار و رمان‌های ترجمه است

رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه ناشران این حوزه هم مانند دیگر ناشران با مشکلاتی در تولید کتاب مواجه هستند، ادامه داد: مسائلی که در نشر مطرح می‌شود، برای این ناشران هم مطرح است، مساله توزیع، ویترین و دسترسی به کاغذ، مساله حقوق نویسنگان و تحریریه حتی گاهی بیش از دیگر ناشران در این حوزه مطرح است.

او با اعلام اینکه در موضوع دفاع مقدس ۱۷۰ ویترین رسمی در نقاط مختلف کشور فعال است، گفت: میزان دسترسی مخاطب ما در وسعت جغرافیایی ایران خیلی کمتر از آثار و رمان‌های ترجمه است. کتاب‌فروشان تخصصی که روی رمان و داستان کار کنند زیاد داریم اما کتاب‌فروشان تخصصی که در حوزه دفاع مقدس کار کنند به ندرت وجود دارند. بخشی هم که به عنوان آثاری که از سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی دیده می‌شود، در حوزه اسناد و مستندها است تا کارهای خلاقه اجتماعی.

به گفته امینیان جذابیت آثار، محتوا و ظرفیت حوزه دفاع مقدس بیشتر از چیزی است که تا به حال به آن توجه شده است. موضوع‌هایی در دفاع مقدس در خصوص جانبازان، شهدا و آسیب‌دیدگان مطرح است که تا به حال به آن‌ها توجه نشده است.

فرماندهان بیشتر موضوع کتاب بودند تا سربازان

امینیان با اشاره به اینکه یک نسل بدون اینکه بتواند تجربیات خود را منتقل کند، سپری شده است، توضیح داد: صدها خانواده تک فرزند داریم که فرزند آنها به شهادت رسیده و والدین فوت شدند و از آنها هیچ اطلاعاتی نداریم فاصله عمیق میان اسم شهدا و جانبازان و آثار منتشر شده دادیم. همه اینها می‌توانند به عنوان آرشیو بماند. در این حوزه فرماندهان بیشتر از سربازان مورد توجه قرار گرفتند.

رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس درباره فعالیت این مجمع توضیح داد: مجمع تنها تشکل فراگیر رسمی و مردم نهادی است که به ناشران دفاع مقدس خدمات متقابل می‌دهد. ما ۱۲۰ عضو پیوسته، ۲۷ عضو دائم و بیش از ۱۰۰ عضو وابسته داریم؛ یعنی می‌توان گفت بیشتر ناشرانی که در حوزه دفاع مقدس فعال هستند یا ناشرانی که بیش ۵۰ درصد آثارشان در حوزه دفاع مقدس است، عضو مجمع هستند. در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب ۵۷ ناشر دفاع مقدس مستقل شرکت کردند و تعدادی به ناشران دیگر نمایندگی دادند، باقی ناشران دفاع مقدس در بخش مجازی حضور دارند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا