فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس دود می‌کنید!

طبق مطالعات، سکانس‌های سیگار کشیدن و اعتیاد بازیگران در فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های خانگی و سریال‌ها تاثیر مستقیمی بر تمایل به اعتیاد جوانان دارد.
«وقتی ۱۳ساله بودم و فیلم‌های «همفری بوگارت» را می‌دیدم، او سیگار را با ولعِ خاصی می‌کشید، تأثیر فضای آن فیلم باعث می‌شد پنهانی سیگار بکشم. ۴۰ سال طول کشید تا از شر این بلا رها شوم و الآن باب شده در نمایش خانگی می‌خواهند هر کسی را پولدار و خفن نشان دهند، آن کاراکتر و بازیگر، سیگار را به شکل ولع‌آمیزی می‌کشد.» این بخشی از حرف‌های پیشکسوت سینما و تلویزیون داریوش سلیمی در دو سال گذشته است. اخیرا دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران محمدرضا مسجدی گفت که «محبوب‌ترین هنرمندان سینما و تلویزیون دخانیات مصرف می‌کنند»، این در حالیست که مبارزه با استعمال دخانیات یک مسئولیت اجتماعی برای تمام افراد مطرح در سطح کشور است.
پیشتر پشت هم سیگار کشیدن شخصیت اصلی سریال گناه فرشته با کارگردانی حامد عنقا و نقش اصلی شهاب حسینی سوژه کاربران شبکه اجتماعی و انتقاد منتقدان شد.
در یکی از پژوهش‌ها، محققان تعداد دفعات سیگار کشیدن شخصیت‌ها را در بیش از ۵۰۰ فیلم محبوب برشمردند. آن‌ها از ۶۵۰۰ کودک ۱۰ تا ۱۴ساله پرسیدند کدام یک از فیلم‌ها را دیده‌اند. دو سال بعد با کودکان مصاحبه مجددی انجام شد و محققان دریافتند بچه‌های سنین ۱۰ تا ۱۴ سال که بسیار عمل سیگار کشیدن را در فیلم‌ها مشاهده می‌کردند، بدون توجه به اینکه والدین یا دوستانشان سیگاری هستند یا نه، بیشتر تمایل به سیگار کشیدن پیدا کرده‌اند. طبق اولین مطالعه ملی در آمریکا، «رابطه مستقیمی بین نمایش سیگارکشیدن در فیلم‌ها و احتمال شروع سیگار کشیدن در کودکان وجود دارد». این درحالیست که اکنون آمارهای رسمی کشور در مطالعات انجام شده در سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ حاکی از آن است که استعمال دخانیات در دختران سن ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزایش داشته است.
طبق آمار ۱۵ درصد افراد در کشور دخانیات مصرف می‌کنند و طبق اعلام جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران سالانه ۳ میلیارد دلار خرج دخانیات در کشور می‌شود، این درحالیست که دو برابر این مبلغ هم صرف عوارض ناشی از دخانیات در حوزه سلامت می‌شود.
امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس، می‌گوید که دلیل اصلی سیگار کشیدن جوان و نوجوان این است که «اوقات فراغتی برای جوانان وجود ندارد و سیگار کشیدن نوجوان و جوان به همین پر نشدن و غنی نشدن اوقات فراغت ارتباط دارد.» اما روانشناس بالینی رضا فریدی می‌گوید که اتفاقا اوقات خالی منجر به جذب افراد به سیگار و اعتیاد می‌شود. «کودکان و نوجوانان با توجه به دوره سنی‌شان تمایل دارند تا در پوشش شخصیت‌های محبوب الگوبرداری کنند، یکی از در دسترس‌ترین و راحت‌ترین رفتارها برای تقلید کودکان و نوجوانان از شخصیت‌های محبوب در فیلم‌ها، سیگار کشیدن است».
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که فیلم‌هایی که شخصیت‌های آن سیگار می‌کشند، باید در رده فیلم‌های بزرگسالان حساب شوند و محدودیت سنی برایشان قید شود، زیرا شرکت‌های سازنده سیگار از این فیلم‌ها برای بازاریابی استفاده می‌کنند. کارشناسان خانواده هم معتقدند که والدین در انتخاب و تماشای فیلم برای کودکان و نوجوانان باید خردمندانه تصمیم بگیرند. به سن کودک و نوجوان برای تماشای فیلم‌ها توجه کنند، چراکه کودکان و نوجوانان درک درستی از رفتار شخصیت‌ها در فیلم‌ها ندارند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا