محبوبترین فیلمهای کن هفتاد و هفتم به انتخاب 55 منتقد ایندیوایر
خرداد 12, 1403
0 33 خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
هر ساله پس از برگزاری جشنواره فیلم کن و اهدای جوایز، فهرستهایی از برگزیدگان با نظرسنجی از منتقدان در سرتاسر جهان انجام میشود که به طور معمول با جوایز اهداشده توسط هیئت داوران فستیوال مغایرتهایی دارد.
در نظرسنجی وبگاه خبری ایندیوایر از ٥٥ منتقد، «آنورا» به کارگردانی شان بیکر در صدر فهرست قرار دادند؛ فیلمی که نخل طلای کن را نیز تصاحب کرد.سال گذشته «منطقه موردنظر» به کارگردانی جاناتان گلیزر در نظرسنجی منتقدان جایگاه اول را به خود اختصاص داد، در صورتیکه هیئت داوران «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه را برای دریافت نخل طلا انتخاب کردند. «منطقه موردنظر» با حدود نیمی از آرای منتقدان به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد ولی امسال «آنورا» با هنرمندی میکی مدیسن با حدود یک چهارم آرا (١٣ رأی از ٥٥ منتقد)، «دانه انجیر معابد» به کارگردانی محمد رسولاف با ١١ رأی، «هر آنچه نور میپنداریم» به کارگردانی پایال کاپادیا (برنده جایزه بزرگ) و «امیلیا پرز» به کارگردانی ژاک اودیار (برنده جایزه هیات داوران) هر کدام با ٩ رأی در ردههای بعدی قرار گرفتند.«سفر بزرگ» (میگوئل گومس) و «ماده» (کوآرلی فارژه) در رتبههای بعدی جای گرفتند.
در رشته بهترین کارگردانی، در حالیکه هیئت داوران جایزه را به گومس برای فیلم «سفر بزرگ» اهدا کرده بود، منتقدان ایندیوایر بیکر (آنورا)، فارژه (ماده)، اودیار (امیلیا پرز) را در سه رتبه اول برگزیدند.در رشته بهترین فیلمنامه نیز «آنورا» در بالای لیست جا خوش کرد و سپس «دانه انجیر معابد»، «هر آنچه نور میپنداریم»، «کارآموز»، «سفر بزرگ» و «انواع مهربانی» قرار گرفتند. فارژه که برای فیلم «ماده» که جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره گرفته بود، جایی در این فهرست پیدا نکرد.فیلم «آرماند» اثر هالفدان اولمن توندل، نوه اینگمار برگمان و لیو اولمن، نیز توسط منتقدان به عنوان بهترین فیلم اول برگزیده شد.
هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ می (۲۵ اردیبهشت ماه تا ۵ خرداد ماه) برگزار شد و علاوه بر گرتا گرویگ که ریاست هیئت داوران این دوره را عهدهدار بود، لیلی گلدستون، نادین لباکی، هیروکازو کورئیدا، اوا گرین، عمر سی، ابرو جیلان، خوان آنتونیو بایونا و پیر فرانچسکو فاوینو نیز از اعضای هیئت داوران این دوره از فستیوال بودند.در این دوره آثاری نظیر «مگالوپولیس» (فرانسیس فورد کاپولا)، «کفنها» (دیوید کراننبرگ)، «پرنده» (آندریا آرنولد)، «امیلیا پرز» (ژاک اودیار)، «آنورا» (شان بیکر)، «تور بزرگ» (میگوئل گومس)، «گرفتار جزر و مد» (جیا ژانگ که)، «کارآموز» (علی عباسی)، «انواع مهربانی» (یورگوس لانتیموس)، «قلبهای تپنده» (ژیل للوش)، «اه، کانادا» (پال شریدر)، «لیمونوف: تصنیف ادی» (کیریل سربرنیکوف)، «پری دریایی» (پائولو سورنتینو) و «دختری با سوزن» (مگنس ون هورن) حضور داشتند.