تأثیر کنجکاوی درباره خسرو گلسرخی بر توفیق یک فیلم؛«اتاق فرار» چرا پرفروش شد؟

کارگردان فیلم کوتاه «مورس» که در بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» مورد توجه مخاطبان قرار گرفته معتقد است که «اینکه همچنان این سوال در ذهن طیفی از مخاطبان وجود دارد که آیا این فیلم‌کوتاه درباره خسرو گلسرخی است؟‌ همین پرسش ذهنی و ارتباطی که مخاطب میان فیلم من و پرونده خسرو گلسرخی متصور است، کمک بسیار زیادی به افزایش توجه به آن کرده است.»
روناک جعفری کارگردان فیلم‌کوتاه «مورس» از آثار اکران‌شده بسته «اتاق فرار» در گروه سینمایی «هنروتجربه» در آستانه اکران آنلاین این فیلم‌کوتاه در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره این تجربه توضیح داد: انتخاب نام «اتاق فرار» برای این بسته فیلم‌های کوتاه به این دلیل بود که در گفت‌وگویی با سایر کارگردانان به این جمع‌بندی رسیدیم که در تمام این آثار، کاراکتری در یک اتاق گرفتار شده و تقریبا این ویژگی میان هر پنج فیلم‌کوتاه مشترک بود. بیشتر این فیلم‌ها تک‌لوکیشن هستند و روایت خود را در فضایی ثابت پیش می‌برند. به همین دلیل به نام «اتاق فرار» رسیدیم.کارگردان «مورس» درباره استقبال مخاطبان از اکران این بسته فیلم‌کوتاه گفت: بخش مهمی از استقبال خوب از این فیلم‌ها، به نظرم مربوط به تبلیغات می‌شود. اطلاع‌رسانی درستی درباره این اکران صورت گرفت و خود ما هم به‌صورت ویژه روی آن تمرکز داشتیم. بخش دیگری از ماجرا هم مربوط به کیفیت این فیلم‌های کوتاه می‌شود. به جرأت می‌توانم بگویم همه آثار قرار گرفته در بسته «اتاق فرار» دارای موضوعات حائز اهمیت هستند. هر کدام از این آثار شاخصه‌های خاص خود را دارند و پیش‌تر در فستیوال‌های مختلف موفق به کسب جایزه هم شده‌اند.
وی افزود: برخی از این فیلم‌های کوتاه در ترکیب بازیگران خود، چهره هم دارند و به نظرم جمیع این موارد دست به دست هم دادند تا اکران بسته فیلم‌کوتاه «اتاق فرار» یک اکران موفق باشد. اصلی‌ترین عامل را اما همچنان تبلیغات و اطلاع‌رسانی می‌دانم.این کارگردان درباره حضور هادی حجازی‌فر در فیلم‌کوتاه «مورس» گفت: تجربه همکاری با هادی حجازی‌فر در این فیلم بسیار برای من خوب بود. او یک بازیگر بسیار خوب و کاربلد و از آن دسته بازیگرانی است که هیچ‌گاه حضورش در مقابل دوربین تکراری نمی‌شود. معتقدم او در هر اثری، استفاده درستی از قابلیت‌های خود همچون میمیک چهره‌اش در لحظات مختلف می‌کند و به همین دلیل است که نفس حضورش در هر کاری می‌تواند تبدیل به یک ارزش افزوده برای آن اثر شود.
وی افزود: مهمترین نکته‌ای که تا پیش از این همکاری برایم محل نگرانی بود، دغدغه هادی حجازی‌فر در زمینه کارگردانی بود و از آنجایی که چنین تجربه‌ای داشت، نگران بودم در حضورش در پروژه منجر به اعمال نظراتش در فرآیند کارگردانی شود، اما در عمل اصلا چنین اتفاقی رخ نداد و شاهد یک حضور و همراهی کاملا حرفه‌ای از طرف او بودم. در طول کار، به‌طور کامل در اختیار کارگردان بود و نتیجه نهایی همانی شد که من به‌دنبالش بودم.جعفری با اشاره به سابقه حضور فیلم «مورس» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم گفت: این فیلم‌کوتاه در سال 1400 در جشنواره حضور داشت و توانست جایزه بهترین فیلم را در این رویداد از آن خود کند. قطعا این توفیقات در بهتر دیده شدن یک اثر بی‌تأثیر نیست. اصل موضوع در زمینه توجه به این فیلم به نظر خودم مربوط به ایده و داستان اصلی آن است. اینکه همچنان این سوال در ذهن طیفی از مخاطبان وجود دارد که آیا این فیلم‌کوتاه درباره خسرو گلسرخی است؟‌ همین پرسش ذهنی و ارتباطی که مخاطب میان فیلم من و پرونده خسرو گلسرخی متصور است، کمک بسیار زیادی به افزایش توجه به آن کرده است.
کارگردان «مورس» درباره ایده اولیه این فیلم‌کوتاه هم گفت: بخشی از ایده به خاطرات شخصی‌ام بازمی‌گردد و بخشی از آن برآمده از زندگی‌نامه‌هایی است که از بزرگان تاریخ معاصر خوانده بودم. برایم جذاب بود که بتوانم فیلم مرتبط با چنین موضوعاتی بسازم. فیلمی که هم زیرمتن سیاسی داشته باشد و فضای کلی آن هم فانتزی و سوررئال باشد. جعفری در پایان درباره فعالیت‌های آتی خود توضیح داد: در حال حاضر نگارش اولین فیلم‌نامه بلند خودم را به پایان رسانده‌ام و منتظر تأمین سرمایه برای آن هستم تا بتوانم اولین فیلم بلند خودم را کارگردانی کنم. این فیلم یک درام روانکاوانه است که به برخی مسائل اجتماعی هم در بستر آن پرداخته می‌شود.
منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا