راهنمایی برای سریال‌های سال ۲٠۲٤؛ از کارآگاه عاشق سینما تا آقای ریپلی همه‌فن‌حریف

اگر در دهه قبل و حتی تا همین چند سال پیش، تماشای سریال‌ها مخالفانی جدی داشت و به عنوان کنشی «وقت تلف‌کنی» تلقی می‌شد، اما اکنون کمتر کسی می‌تواند ارزش‌های هنری و جنبه‌های سرگرمی‌ساز این مجموعه‌های جذاب را منکر شود. در نخستین گزارش، سریال‌ها و مجموعه‌های کوتاهی را که در شش ماه نخست سال جاری میلادی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شدند، مورد بررسی قرار داده‌ایم.
ژانویه با محصول موردانتظار اپل تی‌وی پلاس، «اربابان آسمان»، آغاز شد و با فصل پنجم «کارآگاه حقیقی» به سرزمین‌های یخ‌زده سفر کرد و سراغ ترس‌های ماوراطبیعی رفت. «آقا و خانم اسمیت» نیز خاطره فیلم داگ لیمان با حضور برد پیت و آنجلینا جولی را زنده کردند.فوریه ماه خداحافظی با لری دیوید و «زیاد ذوق‌زده نشو» پس از دوازده فصل بود. اما برگ برنده «شوگون» بود که کماکان یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های سال است.مارس نیز با ماجرای ترور آبراهام لینکلن و «تعقیب» داغ‌تر شد. اما بازگشت خالقان سریال «تاج‌وتخت» با فصل نخست «مسئله سه جسم» تماشاگران را پای تلویزیون‌ها میخکوب کرد.ماه‌های بعدی نشان داد که شش ماه نخست سال ۲٠۲٤ یکی از بهترین دوران برای خوره‌های سریال است؛ «بچه گوزن»، «زیر پُل»، «فال آوت»، «هواخواه»، «جنتلمن» و دو تا از بهترین‌های نه‌تنها امسال، بلکه چند سال اخیر: «ریپلی» و «شوگر».

١- بچه گوزن (نتفلیکس)

تماشای این سریال که بر اساس تجربیات شخصی خالق و بازیگرش ریچارد گد ساخته شده و به یکی از پر سروصداترین مجوعه‌های سال بدل شد، می‌تواند آزاردهنده و حتی عذاب‌آور باشد. اما در نهایت با پیچیدگی‌های احساسی و هنرنمایی فوق‌العاده بازیگرانش، گد و جسیکا گانینگ، به تماشاگران پاداش می‌دهد.گد که این مجموعه را بر اساس تجارب خودش نوشته، نقش شخصیتی به نام دانی را که یک استندآپ کمدین شکست‌خورده است، بازی می‌کند. دانی از روی ترحم با زنی به نام مارتا رفاقت می‌کند اما در ادامه خود را در مخمصه‌ای که از سوی یک استاکر سابقه‌دار راه افتاده، می‌بیند.سریال «بچه گوزن» که در ابتدا چندان پربیننده نبود به ناگاه تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین عناوین تلویزیونی تاریخ نتفلیکس شد و سبب گشت که بسیاری از بینندگان به هویت‌ زنی که سریال از او الهام گرفته است، فکر کنند. گد درخواست کرد که بینندگان سعی نکنند به هویت واقعی افراد پی ببرند، اما این درخواست موردتوجه قرار نگرفت و در نهایت هویت مارتا فاش شد.
فیونا هاروی که سریال «بچه گوزن» از او الهام گرفته شده است، این مجموعه پربیننده را یک اثر تخیلی «نفرت‌انگیز» و «غیراخلاقی» خواند که آبروی او را برده و هشدار داد که از نتفلیکس شکایت خواهد کرد. هاروی که یک وکیل اسکاتلندی است در مصاحبه‌ای با پیرس مورگان گفت که پس از اینکه این سریال به یک مجموعه پرطرفدار در سطح جهانی تبدیل گشته، مجبور شده که روایت خودش از ماجرا را علنی کند.گد ادعا کرده بود که این سریال را بر اساس تجارب شخصی‌اش در مواجهه با یک «استاکر» به نام مارتا ساخته، اما هاروی به مورگان گفت که این «اثری مبالغه‌آمیز» و «داستانی خیالی» است و ادعا کرد که حاضر است دلایل خود را در دادگاه مطرح کند. نتفلیکس تمام‌قد پشت سریال ایستاده است و مدعی است که «بچه گوزن» بر اساس قصه‌ای واقعی ساخته شده و «تمامی اقدامات احتیاطی منطقی را برای پنهان‌کردن هویت واقعی افراد درگیر در این ماجرا به عمل آورده است».
۲- شوگون (اف‌ایکس)غنای بصری «شوگون» موضوعی است که اکثر منتقدان بر روی آن اتفاق‌نظر دارند. این داستان حماسی که بر پایهٔ رمانی به همین عنوان نوشته جیمز کلیول در سال ۱۹۷۵ ساخته شده، به یکی از پرطرف‌دارترین مجموعه‌های سال تبدیل شد. از این سریال که ساخت آن حدود شش سال زمان برده است و پرخرج‌ترین پروژه‌ تاریخ اف‌ایکس به شمار می‌رود، به عنوان «بازی تاج‌وتخت» جدید نام برده می‌شود و ماجراهای جاه‌طلبانه آن در چند قاره اتفاق می افتد.داستان این سریال در ژاپن سال ۱۶۰۰ می‌گذرد و ماجرای تلاش‌های لرد یوشی توراناگا (هیرویوکی سانادا) را دنبال می‌کند که باید برای بقا با «شورای نواب» که علیه او متحد شده‌اند، بجنگد. اما زمانی که یک کشتی مرموز اروپایی و کشتیران انگلیسی جان بلک‌ثورن (کازمو جارویس) که اسراری در سینه دارد در نزدیکی دهکده پدیدار می‌شود، ممکن است موازنه قدرت به سمت توراناگا تغییر کند. سرنوشت توراناگا و بلک‌ثورن به مترجمشان تودا ماریکو (آنا ساوای) و زنی مرموز گره می‌خورد.این مجموعه که در ابتدا قرار بود به صورت سریالی کوتاه و در ده قسمت پخش شود، اکنون برای فصل دوم و سوم تمدید شده است. نکته‌ای که شاید بتوان درباره ادامه‌یافتن این سریال بدان اشاره کرد، تحسین همراه با حیرت منتقدان و مخاطبین از قسمت نهم این مجموعه بود که سازندگان را به فکر تولید فصل‌های بعدی فرو برد.
٣- آقا و خانم اسمیت (آمازون)نام «آقا و خانم اسمیت» کافی است تا ذهن تماشاگران حدود بیست سال به عقب بازگردد و خاطره فیلم لیمان با بازی پیت و جولی زنده شود. اما خالقان این مجموعه، دونالد گلاور و فرانچسکا اسلون، پا را فراتر گذاشته و علاوه بر تعقیب‌وگریز و سکانس‌های اکشن، به عمق رابطه زن و مردی که در ابتدا صرفا به بهانه کار در کنار هم قرار می‌گیرند و سپس درگیر رابطه عاشقانه‌ای می‌شوند، نفوذ می‌کنند.آنها به‌گونه‌ای ظریف، مسئله ماموریت‌ها و رابطه عاشقانه آقا و خانم اسمیت را درهم می‌تنند که تماشاگر در بخش‌هایی از سریال ترجیح می‌دهد که واکاوی رابطه‌ای که فراز و فرود فراوانی دارد به اولویت سازندگان تبدیل شود و موضوعات دیگر به حاشیه بروند.علاوه بر گلاور و مایا ارسکین در نقش آقا و خانم اسمیت، میکیلا کول، پل دینو، جان تورتورو، واگنر مورا، ران پرلمن، الکساندر اسکاشگورد و ایزا گونزالس در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.آمازون اخیرا تولید فصل دوم سریال را نیز تأیید کرده است.
٤- ریپلی (نتفلیکس)غرق‌شده در تصاویر باشکوه سیاه‌وسفید، «ریپلی» با بازی دیوانه‌وار اندرو اسکات به سریال محبوب و شماره یک سال برای جماعت کثیری از منتقدان و مخاطبینی بدل شد که درک دقیقی از خطری که نتفلیکس برای ساخت این مجموعه انجام داده است، دارند.«ریپلی»، بازسازی فیلم سال ١٩٩٩ آنتونی مینگلا («آقای ریپلی بااستعداد» با بازی مت دیمن، جود لاو و گوئینت پالترو)، تفسیر مجلل استیون زیلیان از داستان پاتریشیا های‌اسمیت و خون تازه‌ای برای شخصیت پیچیده ریپلی است. خوانش سرد از این قصه، نمایش نقاشی‌های کاراواجو و «شهر» در مقام یک شخصیت اصلی، مجموعه هشت قسمتی «ریپلی» را در جایگاهی رفیع می‌نشاند که شاید سال‌های آتی بیشتر درباره‌اش شنیده شود.داستان سریال درباره مردی به نام تام ریپلی است که در اوایل دهه ۱۹۶۰ در نیویورک با کلاه‌برداری روزگار می‌گذراند. اما وقتی برای ماموریتی به ایتالیا سفر می‌کند تا مردی به نام دیکی گرین‌لیف را پیدا کند، وارد ماجراهای پیچیده‌ و خطرناکی می‌شود. علاوه بر اسکات، داکوتا فانینگ و جانی فلین از دیگر بازیگران این سریال هستند.
٥- شوگر (اپل تی‌وی پلاس)«شوگر»، نوآری مدرن که غرق در سنت‌های کلاسیک است، به واسطه شخصیت جذاب جان شوگر (با بازی درخشان کالین فارل) در نقش کارآگاهی سینه‌فیل که سرنخ‌های کشف‌شده در پرونده‌ای که به وی محول شده را از دریچه سینما و فیلم‌های کلاسیک و قهرمانانش نظاره می‌کند، به برگ برنده شبکه اپل در سال ٢٠٢٤ بدل شد.شوگر سوار بر کوروت آبی‌رنگش در خیابان‌های لس‌آنجلس به دنبال پیداکردن نوه گم‌شده یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان هالیوود می‌افتد. علاوه بر تصاویر فیلم‌های قدیمی که در میانه گشت‌وگذار شوگر بر روی تصویر نقش می‌بندند، در قسمت نخست، وقتی شوگر از سفر باز می‌گردد، کارفرمایش دو مجله سینمایی، کایه‌دوسینما و سایت اند ساند را جلویش می‌گذرد، و از همان ابتدا پیوند محکمی با تاریخ طلایی سینما برقرار می‌شود.سریال تا سه قسمت پایانی، در رفت‌و‌آمدی مدهوش‌کننده بین پرونده‌ای جنایی و عشق به سینما، تماشاگران را شیفته خود و شخصیت جذابی که میان کارآگاه‌ بودن و یک خوره فیلم ماندن گیر کرده، می‌کند. آن چرخش و پیچش شوکه‌کننده در قسمت‌های پایانی، نه‌تنها از جذابیت حال‌وهوای واقع‌گرایانه‌اش نمی‌کاهد، بلکه مجموعه را در سطحی دل‌پذیرتر در مواجهه با سینما و ژانرهای مختلفش می‌نشاند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا