«عطرآلود» نفسی تازه برای سینمای ملودرام در میان گیشه کمدی‌پسند

با آغاز اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» از امروز 16 خردادماه در سینماهای سراسر کشور این پرسش مهم مطرح می‌شود که ضرورت اکران فیلم‌های اخلاقی و انسانی روی پرده نمایش در چیست و در این سال‌ها چه قدر به اینگونه فیلم‌ها فرصت تنفس داده شده است؟
آیا به یاد دارید آخرین اثر ملودرام عاشقانه‌ای که توانست گیشه سینماها را فتح کند، چه فیلمی بود و در چه سالی موفق به کسب این عنوان شد؟ حق دارید که به خاطر نیاوردید چراکه سال‌هاست گیشه سینمای ایران در تسخیر فیلم‌هایی با ژانر کمدی قرار گرفته است و این فیلم‌ها معمولا با اختلاف چند میلیاردی نسبت به آثار مختلف در دیگر ژانرها در حال جولان دادن بر سینمای ایران هستند.این اتفاق تا پیش از شیوع ویروس کرونا شاید آنقدر ملموس نبود اما همزمان با همه‌گیری این بیماری و در نهایت تصمیم نهادهای بالادست مبنی بر اکران آثار کمدی در شرایط بحرانی در آن دوره این اتفاق بیشتر هویدا شد و نشان داد که مدیران نیز به جای میدان دادن به آثار مختلف در ژانرهای متفاوت همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد، آن هم سبد فیلم‌های کمدی می‌گذارند.در این میان ناگفته نماند که سینما با مخاطبان خود زنده است و در همه جای دنیا ژانر کمدی، طرفداران زیادی دارد که باعث می‌شوند تا همواره وزنه گیشه سینماها به نفع آنها سنگینی کند. از سوی دیگر و بدون شک یکی از رسالت‌های سینما، سرگرم‌کننده بودن آن است تا مخاطب با بودن در سالن سینما، حداقل در همان 2 ساعت، مشکلات خود را فراموش کرده و ساعات مفرحی را با خانواده سپری کنند.
اما ذکر این نکته ضروری است که یکی دیگر از رسالت‌های سینما که نباید از آن غافل شد، آگاه‌سازی مخاطب از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی جامعه است تا تماشاگر را به فکر وا دارد. اگر فیلم‌های کمدی ما در سال‌های اخیر به سمتی هدایت شدند که فقط جنبه سرگرم‌کننده داشته باشند، پس باید به فکر ساخت و اکران فیلم‌هایی بود که به دیگر رسالت‌های سینما توجه بیشتری و بهتری دارند تا فراموش نشود که هدف چه بوده است.متاسفانه باید گفت که سینمای ایران از فقدان آثاری رنج می‌برد که همچون زندگی تلخ و شیرین باشند و تاریخ مصرفش با پایان فیلم نباشد. به این مساله اشاره کردیم که نیاز داریم به مخاطب آثاری ارایه دهیم که بتواند خود را جای شخصیت‌های قصه بگذارد و بالا و پایین زندگی در قصه برایش ملموس باشد.یکی از اتفاقات قابل توجه این روزها اکران فیلم سینمایی «عطرآلود»، ساخته هادی مقدم‌دوست از امروز 16 خرداد است.
هادی مقدم‌دوست که پس از 8 سال از آخرین اثرش دوباره به سینما بازگشته است، بیش از آن کارگردانی صاحب نام باشد به عنوان نویسنده‌ای شاخص شناخته می‌شود؛ هنرمندی که از دستیار کارگردانی فعالیت خود را آغاز کرد و سپس با نگارش فیلمنامه‌های آثار مطرحی از جمله «بی‌پولی» «آرایش غلیظ»، «شعله‌ور» در سینما و سریال شاخص «وضعیت سفید» و «سرباز» به شهرت رسید. «عطرآلود» سومین ساخته این فیلمساز پس از «سر به مهر» و «هیهات» محسوب می‌شود با این تفاوت که مقدم‌دوست این بار در نگارش فیلمنامه دخالتی نداشته و فیلمنامه‌ای از حسین حسنی را جلوی دوربین برده است.
این اثر در ادامه سینمای انسانی این کارگردان و بازنمایی تحولات درونی آدم‌ها، قصه «علی» را روایت می‌کند که قصد دارد عطر خود را بسازد اما در این مسیر با چالش‌های گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند.اکران این اثر برای اولین بار در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رقم خورد و 6 نامزدی و 1 سیمرغ بلورین را برای این اثر به همراه داشت. در نخستین نمایش این فیلم و نظراتی که درباره آن منتشر شد، مشخص شد که هادی مقدم‌دوست مانند دیگر فیلمسازان برای ساخت یک اثر کمدی وسوسه نشده است بلکه با جهان بینی خاص خود در توصیف شاعرانه و اخلاق مدار روابط انسانی، تلاش کرده قواعد روابط اجتماعی را حول محور انسانیت و بازگشت به خود ترسیم ‌کند. اما در این میان باید منتظر ماند و دید مخاطب چه استقبالی از این اثر خواهد داشت. این فیلم سینمایی برای تهیه‌کننده آن یک اولین به همراه دارد آن هم این است که یوسف منصوری اولین فیلم سینمایی خود را در قالب تهیه‌کننده روانه پرده سینماها می‌کند. اتفاقی که برای هر تهیه‌کننده‌ای قابل تامل است و قطعا تلاش دارد آنگونه که شایسته فیلم است دیده و درباره آن صحبت شود.
اما با نگاهی به لیست بازیگران می‌توان دریافت که قرارست با «عطرآلود» زوج تازه‌ای به سینمای ایران معرفی شوند؛ هدی زین العابدین و مصطفی زمانی. دو بازیگری که هر کدام کارنامه پُرباری در سینما دارد و مسیر متفاوتی را تا رسیدن به شهرت طی کردند. البته در این میان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که زین‌العابدین و زمانی یک تجربه همکاری پیش از این سینمایی داشته‌اند؛ سریال «کرگدن».

هدی زین‌العابدین که آخرین بار در سال 1402 با فیلم سینمایی «دسته دختران» میزبان مخاطبان خود در سینماها شد حال قرارست از امروز 16 خرداد و تنها پس از یکسال علاقه‌مندان خود را ملاقات کند.«عطرآلود» اولین اثری است که برای این بازیگر جوان نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره فجر بدست آورده است (وی پیش از این برای فیلم «عرق سرد» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده بود). ناگفته نماند که او این روزها با نقش‌آفرینی متفاوت خود در سریال نمایش خانگی «در انتهای شب» خوش درخشیده است و پیش‌بینی می‌شود با اکران این اثر سینمایی نیز روزهای خوشی در انتظار این بازیگران جوان خواهد بود. و اما مصطفی زمانی که از نیمه دهه 90 در سینما کم کار شد و «عطرآلود» آخرین پروژه سینمایی وی محسوب می‌شود، پس از دو سال دوباره به سینماها برگشته است. «بدون قرار قبلی» آخرین اثر این هنرمند بود که به نمایش عمومی درآمد. در ادامه حضور پُرشمار بازیگران شناخته شده در شبکه نمایش خانگی، زمانی نیز سال 1402 در سریال «آمرلی» حضور یافت.«عطرآلود» دومین اثر سینمایی این هنرمند محسوب می‌شود که برایش نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به همراه داشت. (وی پیش از این نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم «یک عاشقانه ساده» در سی و امین جشنواره فیلم فجر شده بود.)کوروش تهامی، همایون ارشادی، زنده‌یاد حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

نکته قابل توجه این پروژه حضور حسین حسنی در مقام نویسنده است که پیش از این در همکاری با محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی فیلمنامه آثاری از جمله «درخت گردو» و «مرد بازنده» را نوشته بود. وی که تجربه نگارش سریال «سر دلبران» را نیز برعهده داشته است، در سومین اثر سینمایی خود به سراغ یک عاشقانه متفاوت که آمیخته‌ای از خاطرات و عطرهاست، رفته است.آغاز اکران این اثر سینمایی بار دیگر این امر مهم را یادآور می‌شود که نهادهای متولی امر و حتی دست اندرکاران حوزه سینما چه قدر برای ساخت فیلم‌هایی که به جنبه‌های درونی انسان و رنج و امیدواری که در طول زندگی می‌برد، توجه دارد و در این مسیر تلاش می‌کنند از تولید آثاری حمایت کنند که تماشاگران را به فکر وا دارد. پرسش مهمی که می‌توان ساعت‌ها درباره آن صحبت و درباره آن برنامه ریزی کرد.
منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا