فلورا سام:با کمبود تنوع ژانر در فیلمنامه روبرو هستیم؛سینمای ما در در دو ژانر کمدی و اجتماعی سیاه خلا

فلورام سام از فیلمنامه نویسانی است که کار خود در دنیای هنر با بازیگری شروع کرد با کارگردانی و نویسندگی فیلم و سریال ادامه داد. سریال‌های پرمخاطبی از او در شبکه‌های مختلف صداوسیما پخش شده است که نشان از دغدغه‌های اجتماعی او در لفافه‌ای طنز دارد.
فلورا سام درباره حال و روز فیلمنامه نویسی در سینما و تلویزیون امروز کشور معتقد است: «به نظر من در حال حاضر فیلمنامه‌های خوبی در سینما و تلویزیون به کار گرفته می‌شود اما ما در تنوع ژانر دچار مشکل هستیم.»به اعتقاد سام اکثر فیلم‌های سینمایی به نمایش درآمده در دو ژانر کمدی و اجتماعی سیاه خلاصه شده است در حالی که سینماگران از سایر ژانرهای سینمایی غافل مانده‌اند. او با بیان اینکه نیاز به تنوع در فیلمنامه‌ها محسوس است، گفت: «در حال حاضر ما یا فقط با فیلم هایی روبرو هستیم که کمدی هستم البته نه کمدی چندان فاخر که جنبه های فرهنگی و اجتماعی متعددی را پوشش دهد، یا کارهایی را می بینیم که در شاخه اجتماعی است اما بسیار سیاه.»
نویسنده «باغ سرهنگ» با اشاره به اینکه ژانرهایی مثل پلیسی- جنایی، وحشت،‌ کمدی رمانتیک دیگر در فیلمنامه های درحال اکران نمی بینیم، گفت: باید در این زمینه ها هم فیلم هایی نوشته و ساخته شود تا شاهد تنوع آثار روی پرده سینما باشیم.»نویسنده «راز پنهان» در پاسخ به این سئوال که آیا فیلمنامه نویسی را شغلی پردرآمد می داند یا خیر، گفت: «در واقع نمی توان این حرفه به عنوان یک حرفه پولساز در سینما معرفی کرد. در حقیقت این را می توان به تمام رشته های هنری تعمیم داد و به جز تعداد انگشت شماری که درآمد خوبی دارند، باقی افراد شاغل در این حرفه چندان درآمد خوبی ندارند و نمی توان گفت فیلمنامه نویسی شغل درآمدزایی است.این نویسنده با اشاره به اینکه هنرمندانی هستند که با مشکلات معیشتی فراوان دست و پنجه نرم می کنند، گفت: هنرمندانی که برای زندگی معمولی هم سختی می‌کشند حتی از جایی حمایت و پشیبانی هم نمی‌شوند. ما سندیکای(صنف) درستی هم نداریم. نویسنده فیلمنامه «توطئه فامیلی» که رشته فیلمنامه نویسی را در آموزشگاه تدریس هم می‌کند، افزود: «من به افرادی که در کلاس‌هایم شرکت می‌کنند این واقعیت‌ها را می گویم تا بدانند در آینده وقتی به طور جدی وارد این فضا شدند با چه چیزهایی طرف هستند و درآمد آنچنانی نخواهند داشت.»

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا