رئیسی هرگز تن به دعواهای سیاسی نداد

یک استاد حوزه از سید شهیدان خدمت به عنوان کارگزار فراجناحی یاد کرد که هرگز تن به دعواهای سیاسی نداد و به همین دلیل بارها جلساتی را با احزاب و گروه‌های گوناگون سیاسی برپا می‌کرد و ساعت‌ها سخن آنان را گوش می کرد.

حجت الاسلام محمدباقر ولدان از مکتب شهید رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران گفت: قرآن کریم امت اسلامی را به اتحاد و یگانگی دعوت و از تفرقه و دو دستگی منع می کند. «امت واحده» شدن در برابر دشمن مقصود خدای حکیم است.

وی افزود: بر این اساس ایجاب می کند که ملت های مسلمان از چنددستگی های مرسوم کناره گرفته و وحدت ملی یا اتحاد ملی را در راستای یگانگی امت اسلامی پیش گیرند. چرا که دین اسلام آئینی است وحدت آفرین؛ و دینِ نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و نبی خاتم را یگانه می داند و دینِ خدا تنها «اسلام» است و همه انبیاء در همان راستا شریعت آوردند و برای جلوگیری از تفرقه، مسلمانان ملزم به ایمان به همه انبیاء و کتاب های آسمانی شده اند.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: آیت الله سید ابراهیم رئیسی فردی بود که هرگز تن به دعواهای سیاسی نداد. او به صورت کامل درک کرده بود که پیوند برادری میان جناح های سیاسی جبهه انقلاب می تواند توان مقاومت و کنش در برابر دشمن را افزایش دهد. ترجیح او پیروی از خط ولایت بود که اتحاد را در سایه آن می دید و باور داشت که اطاعت از مسیر نورانی خدا و رسول، دورکننده نزاع و اختلاف خواهد بود؛ اختلافی که سست کننده توان داخل خواهد بود.

ولدان افزود: این سلوک او بود که بارها جلساتی را با احزاب و گروه های گوناگون سیاسی برپا می کرد و ساعت ها سخن آنان را گوش می داد. جلساتی که در آن محفل ها حرف های تند و تیزی نیز زده می شد. مثلا در یازدهم دی ماه سال گذشته نشستی با ۵۰ نفر از احزاب سیاسی داشت.

وی ادامه داد: دکتر رئیسی معتقد بود: «امروز همه موظفیم فارغ از اینکه چه کسی گره را ایجاد کرده، برای رفع آن تلاش کنیم… برای دولت مهم این نیست که این طرح‌ها در زمان کدام دولت آغاز شده و تکمیل آنها به نام چه دولتی نوشته می‌شود… از نظر دولت همه افراد دارای صلاحیت هستند، مگر اینکه دلیل متقنی بر عدم صلاحیت وجود داشته باشد.»

نویسنده کتاب حکمت ولایی افزود: دلیل دیگر فراجناحی بودن «خادم الرضا(ع)» این بود که پس از شهادتش همه گروه ها و جریان های سیاسی به تعریف و تمجید از خدمات و تلاش های شبانه روزی او پرداختند. رهبر انقلاب نیز با اشاره به این ویژگی، گله کردند که چرا این احزاب در زمان حیات او خوبی هایش را ذکر نکردند و درباره او فرمود «او حتی با کسانی که به او بدی و اهانت کرده بودند با کرامت برخورد می‌کرد و پاسخ تند و زشت و عصبی به آنها نمی‌داد.»

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا