سرود در انزوا؛ مهمترین چالش‌های لیگ سرود

احسان خداپرست قائم‌مقام مؤسسه مأوا به بیان چگونگی شکل‌گیری شهر سرود و چالش‌های آن پرداخت.
بزرگترین جشن سرود‌های ایران همزمان با عید سعید قربان در شیراز برگزار می‌شود. به این بهانه با احسان خداپرست، قائم‌مقام مؤسسه مأوا، مرکز انقلاب اسلامی، که در لیگ سرود حضور دارد به گفت‌وگو پرداختیم.احسان خداپرست با اشاره به زمینه فعالیت موسسه مأوا اظهار کرد: این مجموعه سال ۱۳۹۵ با دغدغه اجرای سرود کار خود را آغاز کرد و طی ۶ الی ۷ سالی که فعالیت می‌کرد، توانست نقش خود را در جامعه ایفا کند، یعنی نقش اجتماعی که قبلاً داشت را توانستیم احیا کنیم.وی در ادامه با بیان چگونگی ایجاد شهر سرود گفت: در سال ۱۳۹۵ که مأوا راه افتاد، صد درصد فعالیت‌ها و تمرکز اصلی ما روی سرود بود. با گذشت زمان و دیدن فضای موسیقی و تجربیات مختلفی که به صورت موفق و ناموفق کسب شد، و با هماهنگی‌هایی که انجام شد، مأوا در دیگر ژانرهای موسیقی هم توانست فعالیت کند. به همین خاطر برندی تحت عنوان شهر سرود شکل گرفت و تمام فعالیت‌های سرود توسط این برند و اعضای آن دارد پیگیری می‌شود.
قائم‌مقام مؤسسه مأوا با اشاره به چالش‌های شهر سرود افزود: بحث جدی که وجود داشت این بود که تمرکز مأوا در این مدت بر روی تولیدات نمونه بود. برای همین دیگر مجموعه‌های دولتی کشور که کار تولید می‌کردند، سرگردان بودند که چیکار کنند تا تولید نمونه داشته باشند که بعد آن را اکران کنند. در کنار آن، گروه‌های سرود هم وقتی کاری را می‌دیدند، آن را تکرار می‌کردند. در این میان کاری توسط رفقای ما تولید شد که یکی از بهترین نقطه عطف‌های سرود بود. همه گروه‌ها چند وقتی آن کار را تکرار می‌کردند. این کار به فضای سرود ما کمک کرد. پس محصول نمونه تولید شد، گروه‌ها دیدند و آن را تکرار کردند. پس تمرکز تولید باید به سمت گروه‌های سرود در حوزه‌های مختلف برود. حداقل گروه‌ها باید آموزش ببینند و خدماتی به آنها ارائه شود.وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مخاطبان شهر سرود؛ اعضا، نوجوانان، مربیان، آهنگسازان، شاعران و مردم هستند. اگر بتوانیم به این جمعیت خدمات باکیفیت دهیم و رضایت آنها را جلب کنیم، قاعدتاً منظومات موفقیت را رعایت کرده‌ایم. اما مجموعه‌هایی مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و دیگر نهادهایی که مرتبط با فرهنگ هستند، حتماً می‌توانند به ما کمک کنند که کار را بهتر انجام دهیم.
خداپرست با بیان ردی‌بندی سنی در این لیگ یادآور شد: بیشتر نوجوانان هستند و در کنار آن، سنین پایین‌تر و حتی بالاتر حضور دارند. اما اصل ماجرا مخاطب نوجوان است.وی با اشاره به نحوه آموزش سرود، افزود: اول باید دید مخاطب در آموزش کیست بعد نقاط قوت و ضعف آن را درباره موضوعات درسی و دیگر موضوعات پیدا کنیم. تمرکز مجموعه شهر سرود بر روی مربیان، بچه‌ها و گروه‌های سرود است که نقاط ضعف و قوت شناسایی شده و بر مبنای آن هم طراحی‌هایی انجام شده. می‌تواند تولید محتوا، دوره‌های آموزشی آکادمیک و کتاب و مجله باشد که هنوز شروع و اجرا نشده، اما در دست طراحی است.خداپرست در پایان ضمن اعلام تاریخ اختتامیه لیگ سرود گفت: اختتامیه ۲۸ خرداد در شهر شیراز، آرامگاه سعدی و سعدیه برگزار می‌شود. با توجه به اینکه عموم مردم حضور دارند و ما هم یکی از اهدافی که داشتیم، آشتی کردن مردم با ژانر فراموش شده سرود بود، برنامه به گونه‌ای است که مردم از جذابیت‌های سرود لذت ببرند و هم گروه‌های سرود، محفل تخصصی را تجربه کنند. ان‌شاءالله این اتفاق می‌افتد و در اختتامیه قهرمان لیگ مشخص و معرفی می‌شود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا