«تجارت در روایات» منتشر شد/ هدایت جوان دستمزد محور به سمت سودمحوری

یک نویسنده با بیان اینکه می‌توان جوانان مستعد ایرانیِ دستمزد محور را در مسیر رسیدن به ایرانی سودمحور قرار داد، افزود: گفتمان‌سازی و پرداخت‌های علمی و مستند، اولین قدم‌های موثری است که در مسیر این جهاد مفید و همه جانبه باید برداشته شود.

وحید حاجی‌آقازاده با بیان اینکه کمتر فردی توانسته شغل تجارت و شخص تاجر را از منظر دین بررسی کند، گفت: تلاش کرده‌ام فرمایشات معصومان علیهم السلام را از کتب روایی معتبر استخراج و در قالبی قابل قبول به مخاطبان معرفی کنم.

راه‌های گوناگون به‌دست آوردن رزق و روزی در دنیا توسط ائمه(ع) به مردم نشان داده شده است؛ در مواردی نیز به مردم دستور داده شده که برای تحصیل روزی، مسیر خاصی را بپیمایند

نویسنده «کتاب تجارت در روایات» با بیان اینکه در بین افراد تاثیرگذار بر اقتصاد کشور، گروه‌هایی از جمله «دنیا زده‌ها» و «متدین‌های مخالف دنیا» دیده می‌شوند، اظهار داشت: در چنین وضعیتی کمتر فردی توانسته شغل تجارت و شخص تاجر را از منظر دین بررسی کند؛ که هم تلاشگر اقتصادی، خودش را به‌خاطر تلاش‌های تجاری که دارد بندهٔ مقرب خدا بداند و هم متدینِ مخالف دنیا بداند که حضرات معصومان(ع) چقدر در سفارش به تجارت و تکریم تاجر، عنایت‌های ویژه داشته‌اند.

این پژوهشگر مردمی‌سازی تجارت ضمن اشاره به راه‌های گوناگون به‌دست آوردن رزق و روزی در دنیا، بیان کرد: برخی از این راه‌ها یا به صراحت یا به اشارت، توسط ائمه(ع) به مردم نشان داده شده است؛ در مواردی نیز به مردم دستور داده شده که برای تحصیل روزی، مسیر خاصی را بپیمایند.

وی افزود: حضرت علی (ع) می‌فرماید: «اِتَّجِرُوا بَارَکَ اللَّهُ لَکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ إِنَّ الرِّزْقَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ فِی التِّجَارَةِ وَ وَاحِدٌ فِی غَیْرِهَا»؛ تجارت کنید تا خدا به شما برکت دهد؛ همانا من از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود رزق و روزی ۱۰ قسمت دارد که ۹ جزء آن در تجارت است و یک جزء در غیر آن. روایت مذکور از روایات مهم در بحث اقتصاد فردی و اقتصاد جوامع است.

باید نگاه‌مان به تجارت و تاجر را بازخوانی کنیم

حاجی آقازاده ادامه داد: به نظر معصوم (ع) اکثر شریان و جریان اقتصاد هر فرد و هر جامعه را باید در امر تجارت و بازرگانی جست‌وجو کرد. «کتاب تجارت در روایات» برای الگوسازی از شغل تَراز و برخوردار از عَیار مناسب تجارت تالیف شده تا بتوانیم ضمن بازخوانی مجدد روایات، این شغل را از غربت دینی در آورده و بخشی از تاکیدات دینی در این زمینه را بدانیم.

تکریم‌های واقعی می‌تواند به تکثیر شغل پرفایده تجارت در بین اقشار مختلف منجر شود

دبیر جمعیت حضرت خدیجه (س) گفت: تمام تلاش من در نگارش این کتاب بر این استوار شده که لحن فرمایشات معصومان علیهم السلام را از کتب روایی معتبر و معروف، استخراج و گردآوری کنم تا با ساختاربندی آن، در قالبی قابل قبول این فرامین الهی را به مخاطبان معرفی کنم.

وی افزود: اگر دغدغه‌مند پرچم، نظام و خون شهدا هستیم، باید نگاه‌مان به تجارت و تاجر را بازخوانی کنیم. تکریم‌های واقعی می‌تواند به تکثیر شغل پرفایده تجارت در بین اقشار مختلف منجر شود. با این روش هم گارد کج‌اندیشانِ فقرطلب را می‌توان شکست و هم می‌توان در کشوری که از چند ده هزار محصول طبیعی صادراتی برخوردار است، تاجر بودن را به شایستگی معرفی کرد.

نویسنده «کتاب تجارت در روایات» گفت: می‌توان جوانان مستعد ایرانیِ دستمزد محور را در مسیر رسیدن به ایرانی سودمحور قرار داد. گفتمان‌سازی و پرداخت‌های علمی و مستند، اولین قدم‌های موثری است که در مسیر این جهاد مفید و همه جانبه باید برداشته شود.

حاجی آقازاده در پایان گفت: این اثر را تقدیم می‌کنم به همه فعالان عرصه تولید و تجارت که در رونق دادن بازارها و تولید کشورمان نقش مفید و تعیین کننده دارند و به امید روزی که در مصداق مفاهیمی همچون جهاد، یک تاجر و یا تولیدکننده فعال، خود را در صف مجاهدان واقعی عندالله، عندالرسول(ص) و عندالامام(ع) بداند و بماند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا