علی رستگار مستند «گیله پیرمرد» را کلید زد

مستند «گیله پیرمرد» به کارگردانی علی رستگار که به شخصیت و زندگی اردشیر کاظمی، بازیگر سینما و تلویزیون می‌پردازد، در تهران کلید خورد.

فیلم «گیله پیرمرد» که عنوان آن به معنی پیرمرد اهل گیلان است، با محوریت شخصیت بامزه، جذاب، صریح‌اللهجه و درعین حال در برخی مواقع ناخشنود و گلایه‌مند اردشیر کاظمی روایت می‌شود و گروه سازنده مستند در سفری چندروزه به بندر انزلی (زادگاه این بازیگر) و رشت او را همراهی می‌کند.

اگرچه اردشیر کاظمی را معمولا در نقش‌های کوتاه و با دیالوگ‌هایی مختصر و کم و بیش شبیه کاراکتر واقعی خودش در فیلم‌ها و سریال‌ها به یاد می‌آوریم اما او شخصیتی فرهیخته، کتابخوان و درحال مطالعه مدام روزنامه‌ها و مجلات است و تحلیل‌ها و نظرات دقیق و بی‌پرده‌ای درباره شخصیت‌های تاریخ معاصر و اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

برخلاف شایعه‌ای که درباره کاظمی به عنوان مسن‌ترین بازیگر ایران مطرح است، وی سال ۱۳۱۷ به دنیا آمده و ۸۶ سال دارد. فیلم‌های «دایره زنگی» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» و سریال‌های «پژمان»، «لیسانسه‌ها» و «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» از مهم‌ترین آثار کاظمی است.

تهیه‌کنندگی مستند «گیله پیرمرد» را میلاد باقری بر عهده دارد و آرش داوری توفیق و محمدعلی طهرانی هم تصویربرداران این فیلم هستند.

علی رستگار، کارگردان این مستند، نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور است که پیش از این کتاب «ماموریت آقای شادی» با عنوان فرعی «آنچه همیشه می‌خواستید درباره‌ علیرضا خمسه بدانید ولی می‌ترسیدید بپرسید» را از او خوانده‌ایم که از سوی انتشارات افراز به چاپ رسیده بود.

«گیله پیرمرد» برای حضور در هجدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» آماده می‌شود.

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا