بنیانگذار ویکی‌لیکس پس از 14 سال آزاد شد‌

بنیانگذار ویکی‌لیکس پس از تحمل پنج سال حبس در انگلیس و قبل از آن اقامت اجباری در سفارت اکوادور در لندن، در نهایت بعنوان بخشی از توافق با وزارت دادگستری ایالات متحده، آزاد شد و قرار است به جای استرداد به آمریکا به استرالیا بازگردد.
بر اساس توافقی با وزارت دادگستری ایالات متحده، ظاهراً قرار شده است که آسانژ هفته جاری اعتراف کند که قوانین جاسوسی ایالات متحده را نقض کرده تا در قبال آن آزاد شود و به استرالیا بازگردد.شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، آسانژ در فرودگاه «استانستد» لندن سوار یک جت شخصی شد و اکنون به جزایر ماریانای شمالی، یک قلمرو خودمختار در ایالات متحده سفر می‌کند.وزارت دادگستری ایالات متحده در نامه‌ای که به دادگاه فرستاده شده است، اعلام کرد که بنیانگذار ویکی‌لیکس که پیش‌تر مجری شبکه «راشاتودی» نیز بوده است، قرار است به نقض قانون جاسوسی از طریق توطئه برای به دست آوردن و انتشار غیرقانونی اطلاعات محرمانه دفاع ملی اعتراف کند.

طبق این گزارش، آسانژ پس از دادخواست و حکم دادگاهی که برای فردا صبح (چهارشنبه) به وقت محلی در جزیره «سایپان» برنامه‌ریزی شده، به سیدنی استرالیا بازگردد. همسرش استلا آسانژ که برای آزادی همسرش در انگلیس بود، از حامیان بنیانگذار ویکی‌لیکس در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) قدردانی کرد.وی نوشت: «جولیان آزاد است!!!!واژگانی برای ابراز قدردانی بی‌کران از شما پیدا نمی‌شود. بله شما که سالها و سالها برای تحقق این امر بسیج شده‌ایم. متشکرم، متشکرم، متشکرم». گزارش‌ها حاکی از آن است که قرار است آسانژ در دادگاه فردا به 62 ماه حبس محکوم شود؛ مدت زمانی که او آن را تاکنون در زندان سپری کرده است و حبس آن را گذرانده است.آسانژ به دلیل افشای هزاران سند محرمانه دولت آمریکا در سال 2010 به اتهام جاسوسی در ایالات متحده تحت پیگرد قرار داشت و پنج سال در زندان فوق امنیتی بلمارش لندن محبوس بود و قبل از آن نیز برای چندین سال در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته بود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا