هر آزادی‌خواهی عاشق امیر مومنان(ع) می‌شود/ حسرت برای یک گفت‌وگو

رسالت بوذری مطرح کرد؛

رسالت بوذری مجری تلویزیون با اشاره به برنامه «غدیریه ایران» و دعوت از اهالی فرهنگ و هنر در باب سخن گفتن از امیر مومنان (ع)، از حسرتی که برای گفت‌وگو با داوود میرباقری دارد، سخن گفت.

رسالت بوذری مجری برنامه «غدیریه ایران» با اشاره به این برنامه که تا پایان هفته از شبکه سه سیما پخش می شود، گفت: تصمیم گرفته شد از همه آنها که برای اعتلای نام امیرالمومنین (ع) کاری کرده اند در هنر، فرهنگ و… در برنامه حضور یابند و به این ترتیب «غدیریه ایران» شکل گرفت.

«غدیریه ایران»؛ به قدر بضاعت و زمانی که امکانپذیر بود

وی اضافه کرد: تلاش کردیم به قدر بضاعت از این چهره ها دعوت کنیم به طور مثال در برنامه اول یوسفعلی میرشکاک، داریوش ارجمند، ناصر فیض و دیگر اهالی حوزه فرهنگ و هنر حضور داشتند. زمان برای تدارک این برنامه خیلی کم بود و سعی کردیم به قدر زمانی که در اختیار داشتیم کار به قاعده و درستی انجام دهیم. قطعاً سال آینده «غدیریه ایران» به دلیل تجربه امسال رنگ و بوی دیگری خواهد داشت.

این مجری تلویزیون در پاسخ به اینکه هنوز ویژه ترین اثر درباره امیرالمومنین (ع) سریال داوود میرباقری است درباره محتواسازی در این حوزه بیان کرد: کاری که درباره امیرالمومنین (ع) در عرصه هنر انجام داده ایم در نسبت با کاری که انجام نشده است مثل قطره در برابر دریاست. برای بزرگان ادیان و نحله های مختلف، حضرت امیر (ع) در پیش چشمانشان اسطوره ای تمام عیار است. البته برای آنها اسطوره است وگرنه تصویر امیرالمومنین (ع) برای ما والاتر از اینهاست اما در نگاه اینها اسطوره تمام عیاری است که به همه کمالات رسیده است و یک عمر می توانند از او حرف بزنند؛ «یک عمر می توان سخن از زلف یار گفت / در بند آن مباش که مضمون نمانده است» و به این ترتیب کتاب ها در این حوزه نوشته اند.

کم کاری کرده ایم و اگر جایی هم خواسته ایم از امیر مومنان (ع) بگوییم شاید غرضی سیاسی داشته ایم

وی اضافه کرد: در همه ابعاد زندگی امیرالمومنین (ع) می توان مضمون هنرمندانه برای فیلم و سریال و کتاب و شعر بیرون کشید. اگر کسی همه عمرش را فقط روی یک خطبه نهج البلاغه زمان بگذارد باز هم کم است. ما کم کاری کرده ایم و اگر جایی هم خواسته ایم از امیر مومنان (ع) بگوییم شاید غرضی سیاسی داشته ایم و آن مقصودمان بوده است نه امیرالمومنین (ع).

هر آزادی‌خواهی عاشق امیر مومنان(ع) می‌شود/ حسرت برای یک گفت‌وگو

این مجری تلویزیون تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) جامع اضداد است و پیش چشم مردمان در همه ابعاد به کمال رسیده است و حتماً برای نوشتن و گفتن از او مضمون کم نیست. حتی اگر از منظر یاران امیرالمومنین (ع) هم نگاه کنید به چهره هایی چون مالک اشتر، سلمان فارسی، ابوذر، مقداد و دیگر اصحاب خاص ایشان می رسیم. بنابراین ما نخواسته ایم کار کنیم یا چون نگران بوده ایم زبان الکن باشد توفیقی حاصل نشده است.

حسرت گفت وگو با کارگردانی که یگانه است

وی با اشاره به نویسندگانی خارج از ایران که از امیرالمومنین (ع) سخن گفته اند، اضافه کرد: جرج جرداق، عبدالفتاح عبدالمقصود، ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه از جمله اینها هستند و من می توانم سیاهه مطولی از اسامی ای بیاورم که در فضای اعتقادی خودشان بسیار متعصب هستند اما مفتون و شیدای امیرالمومنین (ع) هستند. اینجا، آنجاست که می گویند «الفضل ما شهدت به الأعداء؛ فضیلت آن است که دشمنان بر آن گواهی دهند» و ماجرا این است که هر آزادی خواهی حتی بی‌خدا اگر سیره امیرالمومنین (ع) را بخواند و بداند در سلوکش با فرزندانش یا در حکومت داری چطور عمل کرده است عاشق او می شود.

بوذری در پایان درباره مهمان های «غدیریه ایران» و حسرت خود اظهار کرد: یکی از حسرت های من گفت‌وگو با سیدداوود میرباقری است که به نظرم یگانه ای است در کار خودش و دیگر مثل او نداریم. میرباقری یک سند بصری برای شیعه است که فراتر از فیلم و سریال یادگارهایی به جا گذاشته است. او چندین سریال ساخته است که هر یک از آنها به تنهایی قابل بررسی و مستقلاً کافی است. او یک شب سر نمایش «فصل شیدایی» آمد و گپ زدیم ولی حسرتم این است که بتوانیم درباره آثارش هم گفت و گو کنیم.

برنامه «غدیریه ایران» با اجرای رسالت بوذری از یکشنبه سوم تیر روی آنتن شبکه سه سیما رفته است و به مدت پنج روز هر روز از ساعت ۱۷ پخش خواهد شد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا