چالش به تصویر کشیدن بو در «عطرآلود»/ افراد متخصص در استودیوها نمی‌مانند

محمد برادران مدیر جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی «عطرآلود» درباره چالش‌های این فیلم و اوضاع بخش جلوه‌های ویژه در سینمای ایران توضیح داد.

محمد برادران مدیر جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست درباره تجربه کار در این اثر گفت: این تجربه بسیار برای تیم ما شیرین و همکاری با عوامل اصلی این پروژه بسیار لذتبخش بود. همچنین از آنجا که دوستان بسیار حرفه‌ای بودند، این کار را برای ما دلنشین‌تر می‌کرد. علاوه بر این تمام دوستان در تیم‌های مختلف هم بسیار حرفه‌ای و درجه یک بودند که تمام این موارد در کنار هم باعث شد تا یک پروژه بسیار خوب را در کنار هم پشت سر بگذاریم.

در برخی سکانس‌های فیلم ازجمله سکانس‌هایی که در حال و هوای مه می‌گذرد، تیم جلوه‌های ویژه بصری همکاری ویژه‌ای با گروه فیلمبرداری داشته است. برادران درباره تعامل تیم جلوه‌های ویژه بصری با سایر گروه‌ها توضیح داد: ما برای اولین بار سکانسی داشتیم که کاراکتر فیلم با ماشین داخل یک کوهستان پر از مه حرکت می‌کند، این ایده مطرح شد که داخل یک سوله مه بدهیم و فضای کوهستانی را بعدا اضافه کنیم. اتفاق بسیار جدیدی بود که باعث سرعت در تولید و کم شدن هزینه شد.

مدیر جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی «عطرآلود» درباره پروسه کار این تیم مطرح کرد: جدی‌ترین بخش پروژه «عطرآلود» در بحث جلوه‌های ویژه، به تصویر کشیدن بو بود. چالش اصلی بخش جلوه‌های ویژه از روز اول این بود که هادی مقدم‌دوست می‌گفت من می‌خواهم بو را به تصویر بکشم. نزدیک به سه ماه فرم‌های مختلفی را بررسی و تست کردیم تا به چیزی شبیه حرارت رسیدیم که مقداری رنگ دارد. به همین دلیل به یک اعوجاجی در تصویر نیاز بود که از نظر فنی بسیار پیچیده بود و خداراشکر برای اولین بار در سینمای ایران توانستیم بو را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: ما یک پلان بسیار پیچیده‌ای داشتیم که عملا سکانس پلان بود و کاراکتر فیلم از بالای پشت بام عطر را داخل کولر می‌ریزد و ما باید عطر را دنبال می‌کردیم تا از داخل کانال کولر به داخل بیاید. سکانس به طور کامل سی جی بود و کل پلان فول تریدی ساخته شد. یکی دیگر از چالش‌های این فیلم رویای کاراکتر فیلم بود که به صورت نقاشی آن را ایجاد کردیم.

برادران درباره نامزدی این بخش در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: خداراشکر باتوجه به حجم ویژوال و اتفاقات خاصی که فیلم «عطرآلود» به همراه داشت، باعث شد که در همان سال در بخش جلوه‌های ویژه جشنواره فجر نامزد شویم که بسیار برای ما باعث افتخار است.

وی در پایان درباره شرایط و اوضاع جلوه‌های ویژه خاطرنشان کرد: از نظر بازار کار و جایگاه جلوه‌های ویژه شرایط روز به روز در حال بهتر شدن است ولی مشکلی که وجود دارد این است که به دلیل اختلاف ارز و ریال نیروی انسانی که در این زمینه متخصص می‌شود داخل استودیوها نمی‌ماند و از کشور خارج می‌شود و یا به صورت فریلنس با شرکت های دلاری کار می‌کند. مشکلی که گریبانگیر استودیوهای جلوه های ویژه است این است که ما نمی‌توانیم نیروهای متخصص را نگه داریم و این باعث می‌شود که نتوانیم پروژه‌های بزرگی بگیریم و چند استودیو باید به صورت سوپروایزر کار کنند.

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا