قصه هملت؛ این بار از نگاه «اوفلیا»/ کارگردان:از بازی‌های غلوآمیز دوری کردیم

 

اوفلیا عنوان جدیدترین اثر نمایشی به کارگردانی شقایق فتحی است که در سالن زنده‌یاد جمیله شیخی تالار محراب به روی صحنه رفته است؛ نمایشی که شخصیت درام «ویلیام شکسپیر» قصه هملت را به روایتی دیگر مقابل دیدگان تماشاگران به تصویر می‌کشد.

اوفلیا یک شخصیت در درام هملت سال ۱۶۰۲ اثر ویلیام شکسپیر است. او یک دختر نجیب‌زاده اهل دانمارک، فرزند پولونیوس، خواهر لائرتس و معشوقه شاهزاده هملت است که به دلیل اقدامات هملت، به جنون می‌رسد و در نهایت خود را در رودخانه غرق می‌کند.

قصه قدیمی هملت

شقایق فتحی کارگردان نمایش اوفلیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره این نمایش که هشتمین کارگردانی تئاتر او از سال ۸۵ تاکنون است، اظهار داشت: این نمایش، سبک و سیاق متفاوتی دارد. وجه تمایز تمام کارهایی که کارگردانی کردم این بود که حرف روز جامعه را دنبال کردم. یکی از مشخصه های انتخابی من برای متنی که می‌خواستم کارگردانی کنم این بود و می‌خواستم کاری را کارگردانی کنم که از نظر شیوه‌پردازی دست من را باز بگذارد و متن تختی از حیث اجرایی نباشد که مجبور باشیم فقط روی خود متن کار کنیم و به نوعی وفادار بمانیم.

او افزود: نمایش اوفلیا، قصه قدیمی هملت است اما از زاویه دید جدیدی که ما داریم؛ یعنی در واقع از نگاه اوفلیا داستان را دنبال می‌کنیم و داستان از زبان او روایت و اتفاقات بررسی می‌شود و شخصیت ها مورد چالش قرار می‌گیرند. همچنین از حیث روان‌شناختی به لایه‌های شخصیتی شخصیت‌های داستان پرداخته می‌شود.

قصه هملت؛ این بار از نگاه «اوفلیا»/ کارگردان:از بازی‌های غلوآمیز دوری کردیم

اوفلیا را در حالت رویاگونه اجرا کردیم

فتحی می‌گوید: در این نمایش، اوفلیا مرده و ما در برزخ بعد از مرگ او با شخصیت های برخورد می‌کنیم که به نوعی در مرگ او مقصر بودند و درگیری‌های روانی و درونی این شخصیت ها را هم می‌بینیم. در دل تمام این اتفاقات، قصه قدیمی هملت هم روایت می‌شود، اما همه اینها از نگاه اوفلیاست.

این کارگردان درباره نمایش جدید خود گفت: نمایشنامه ساختار آشفته‌ای دارد که مناسب فضاهای کابوس‌وار است که می طلبیده چنین ساختاری استفاده شود و در نوشتار، اجرا و کارگردانی هم سعی کردیم در این آشفتگی و کابوس، حالت رویاگونه را بیشتر پیاده و اجرایی کنیم.

فتحی در مورد دکور کار هم توضیح داد: همیشه به سمت دکورهای مینی‌مال و پازل‌گونه می‌روم؛ به گونه‌ای که به صورت پُرتابل جابجا شود و خیلی زود بشود تغییر صحنه داد.

قصه هملت؛ این بار از نگاه «اوفلیا»/ کارگردان:از بازی‌های غلوآمیز دوری کردیم

از بازی‌های غلوآمیز دوری کردیم

وی افزود: هدایت بازی‌ها را هم به سمتی برده بودم که به سمت بازی‌های تلویزیونی و سینمایی برویم. باید در سالنی اجرا می‌رفتیم که از بازی‌های غلو آمیز دوری کنیم. بر این حساب، دکور کار من در سالن کوچک‌تر و در جعبه های سیاه بیشتر خودش را نشان می دهد اگر در سالن بزرگتر یا سن بود اینقدر نمود پیدا نمی‌کرد.

اوفلیا تا ۲۲ تیرو در سالن جمیله شیخی تالار محراب روی صحنه است.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا