روایتی از یک مسیر 5 ساله در «تنهاتر از مسیح»؛تلاش 500 نفره برای نمایش مظلومیت عاشورا

حسن بزرا کارگردان نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» از مسیری که در این ۵ سال برای ساخت این نمایش طی کرده است، گفت.
نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۶ روی صحنه رفت که مورد استقبال زیادی قرار گرفت به همین علت سال ۱۳۹۷ نیز اجرای آن ادامه پیدا کرد. در اجرای سال ۱۳۹۷ قصه «تنهاتر از مسیح» از روز اربعین آغاز می‌شد و سپس به عقب و حوادث کربلا و ماجرای اسارت برمی‌گشت. سال ۱۳۹۸ داستان از حرکت کاروان سیدالشهدا آغاز و خاتمه آن با موضوعات روز جامعه و اسارت مردم سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س) بود. این نمایش در ۴ سال گذشته، هرسال با تغییراتی روی صحنه نمایش رفته و امسال به نمایش نقش یهود در واقعه عاشورا می‌پردازد و نگاهی متفاوت به وقایع پیش از عاشورا تا روز عاشورا دارد.

حسن بزرا کارگردان نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» درباره ساخت این نمایش گفت: ایده ساخت این نمایش به سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد، با دعوت علی اسماعیلی به دفتر مؤسسه ققنوس رفتم و در جلساتی که داشتیم قرار شد در حوزه نمایش‌های میدانی شروع به فعالیت کنیم. اولین ایده‌ای که برای شروع کار در مجموعه ققنوس داشتیم این بود که کاری با موضوع اهل‌بیت داشته باشیم. در ادامه بنا شد که نمایشی با موضوع عاشورا را روی صحنه نمایش ببریم. وی در ادامه با اشاره به آیتم‌های صوتی که در این نمایش پخش می‌شوند، بیان کرد: پروسه طراحی و تولید آیتم‌های صوتی نمایش «تنهاتر از مسیح» یک سال به طول انجامید، ما سعی کردیم تا روضه‌ها را براساس محتوا انتخاب کنیم و امیدوارم که در این امر موفق بوده باشیم. بزرا یکی چالش‌های ساخت نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» را اینگونه بیان کرد: زمانی‌که سمت تولید آثار مذهبی می‌رویم، به دلیل حساسیتی و ارادتی قلبی که مردم به این موضوع دارند کار ما سخت می‌شود، همین امر ما را مصمم می‌کند تا تمام موضوعات و اتفاقاتی که تصمیم به نمایش آن داریم را با وسواس دو چندان تحقیق، پژوهش و کارشناسی کنیم، تمام مسائل را با روایات مستند پیش ببریم، سپس با از فرم زیبایی که مخاطب را به خود جذب می‌کند، استفاده کنیم.

کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» در ادامه گفت: هم در سال‌های گذشته و هم در زمان حال نمایش‌های مذهبی در تولید شده که با استقبال زیادی از سمت مردم روبرو نشدند، همین موضوع باعث شد تا ما در مؤسسه هنری رسانه‌ای ققنوس تمام تلاش خود را انجام دهیم تا کارهایی را تولید کنیم که در حوزه‌های مختلفی چون مذهبی، دفاع مقدس، اجتماعی و.. .آثاری باشند که توجه مخاطب را به خود جلب کند .پر کردن سالنی که دو الی سه هزار نفر ظرفیت دارد کار آسانی نیست در این شرایطی که آثار مختلفی در حال اجرا هستند و مخاطب برای تماشای آن‌ها دستش باز است، یک اثر باید به‌قدری جذابیت داشته باشد که بتواند هر شب تعداد زیادی را پای تماشای نمایش بکشد. لازم به ذکر است بگویم نمایش «تنهاتر از مسیح» بیش از دویست بازیگر دارد و با عوامل پشت‌صحنه، بیش از پانصد نفر در حال تلاش هستند برای اجرای این نمایش. بزرا با اشاره به این نکته که امسال پنجمین سالی است که این نمایش روی صحنه رفته است، بیان کرد: همیشه بنای کارمان بر این بوده که تاحدامکان کار تکراری انجام ندهیم به همین دلیل در این چند سالی که «تنهاتر از مسیح» پخش می‌شود هرسال با یک رویکرد متفاوت، از زاویه‌ای جدید قصه خود را روایت کنیم. امسال هم نسبت به سال گذشته محتوا متفاوت است و امیدواریم مخاطبان از این نمایش همچون سال‌های گذشته استقبال کنند و به اندوخته‌های فکری و مذهبی‌شان اضافه شود.
وی یکی از علل جذب مخاطب به این نمایش در سال‌های گذشته را موضوع این نمایش دانست و ادامه داد: افرادی که برای تماشای این نمایش می‌آیند به عشق اباعبدالله به تماشا می‌نشینند. نکته جالب در میان مخاطبان این نمایش این است که فقط مذهبی‌ها از این نمایش استقبال نمی‌کنند از طیف‌های مختلف به تماشای «تنهاتر از مسیح» می‌نشینند و آن را دوست دارند. همین کیفیت و محتوای اثر باعث می‌شود تنهاتر از مسیح برای مخاطب جذاب باشد. بزرا درباره روند تحقیق و پژوهش این اثر گفت: تحقیق و پژوهش آثار اینچنینی زمان بیشتری نسبت به نگارش آنمگ می‌برد،اگر اشتباه نکنم پژوهش سری جدید این نمایش با موضوع خاصی که دارد چیزی حدود سه ماه زمان برد و از کارشناسان مذهبی استفاده شد. وی در پایان افزود: «تنهاتر از مسیح» اولین نمایش میدانی بوده که من کارگردانی آن را برعهده داشتم، اما سال‌ها در محضر بهزاد بهزادپور که در تولید آثار میدانی جزو پیشکسوتان به حساب می‌آید، بودم و تجربه کار در نمایش‌های سالنی را داشتم اما «تنها تر از مسیح» اولین کار میدانی من است و بعد از آن «روشنای شب تار»، «عرض الشمس»، «جهان بانو»،«بازگشت»، «جان فدا»، «شهید القدس» و «آستان عشق» به ترتیب کارهای مختلفی است که در این یکی دوسال به اجرا رساندم.
نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» از پنجشنبه ۲۸ تیرماه روی صحنه رفته و هرشب در دو سانس اجرای خود را آغاز می‌کند. «تنهاتر از مسیح» اثری از سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس در ۵۰ شب اجرا و هرشب در بوستان ولایت میزبان شش هزار نفر خواهد بود. علاقه‌مندان برای تهیه و رزرو بلیط خود می‌توانند به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه نمایند.
منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − سه =

دکمه بازگشت به بالا