برخی تجهیزات فنی سینما را به انحصار گرفته بودند/ ماجرای یک خیانت

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر عنوان کرد؛

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر به ارائه توضیحاتی درباره هجمه‌ انحصارگرها علیه اقدامات اخیر این مؤسسه در راستای پایین‌آوردن هزینه‌های توسعه زیرساختی سینماهای سراسر کشور پرداخت.

هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر به همراه هادی منصوری مدیر امور سینماهای مؤسسه سینما شهر و پارسا شیبانی مدیر امور فنی این مؤسسه با کانون مرکزی اعضای انجمن سینماداران کشور دیدار کردند. در این دیدار از محمد قاصد اشرفی به عنوان رئیس هیات مدیره، محمدرضا صابری سخنگو، غلامرضا فرجی، شهرام مهرآسا و رضا زارعی اعضای این انجمن حضور داشتند.

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر به شکسته شدن انحصار تجهیزات فنی سینما اشاره کرد و گفت: زمانی که مسئولیت سینماشهر را برعهده گرفتیم متوجه یک نکته اساسی شدیم و آن انحصار تجهیزات فنی سینما بود که منجر به افزایش قیمت و عدم اصالت کالاها در این حوزه شد. اما از روزی که در پشت صندلی مدیریت سینماشهر نشستم با شما در انجمن سینماداران عهد بستم و یک وعده دادم و آن هم پایین آوردن قیمت ساخت سینماها بود.

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان افزود: نرخ اقلام مختلف سالن سینما امروز روند نزولی دارد و آن حباب قیمت‌ها با تلاش‌های همه جانبه شکسته شد. همان زمان هم قیمت جهانی ساخت سینما را می‌دانستیم اما در ایران با انحصاری که به وجود آورده بودند شرکت‌های ذیربط میان‌شان رقابتی اتفاق نمی‌افتاد و به همین دلیل مستدام قیمت‌ها بالا می‌رفت.

مانع از گروگانگیری تجهیزات سینمایی شدیم

میرزاخانی در ادامه اضافه کرد: جلسات متعددی برگزار کردیم که جلوی گروگان‌گیری تجهیزات نمایش را بگیریم. باب شده بود یک عده با انحصار به درآمدهای کلانی برسند و قیمت تجهیز کردن سینماها را هر روز بالاتر ببرند.

مدیرعامل پیشین موسسه تصویرشهر بیان کرد: همان روزها بود که صاحبان یکی از سرورهای سینمایی به بهانه به‌روزرسانی آنها قصد خاموش کردن داشتند و هزینه بالایی برای کل سینما به بار آوردند. ما تصمیم گرفتیم برای سرپا نگه‌داشتن سینماها بیش از ۶ و نیم میلیارد تومان از سینماشهر هزینه کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دادیم تا سرورها قطع نشوند و فیلم‌ها به سینماها برسند. در واقع نیمی از هزینه به روزرسانی سرورها را پرداخت کردیم و برای نیمی دیگر زمان گرفتیم تا چند ماهه با رونق فروش، سینمادارها بتوانند پرداخت کنند. بالأخره ما به عنوان نهاد تنظیم‌گر و حامی سینماها بایستی شرایط و بستر رونق را فراهم می‌کردیم. این اتفاقات جرقه‌ای شد که با همکاری سینماداران و خواسته ایشان می‌بایست انحصار در این خصوص شکسته شود.

ماجرای شکسته‌شدن قیمت سرورهای سینمایی

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر مطرح کرد: سال ۱۴۰۰ با قیمت دلار آن زمان سرورهای سینمایی را بیش از ۳۷۰ میلیون تومان فاکتور می‌کردند و الان با دلار فعلی همان سرورها زیر ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این نتیجه شکستن فضای انحصاری در حوزه تجهیزات سینمایی بود. اگر این مدیریت انجام نمی‌شد امروز این قیمت‌ها به ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسید. امروز آمفی تئاترها در استان‌های فاقد سینما با چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان به صورت کامل به صوت و تصویر تجهیز می‌شود و به همت دوستان سینماشهر بسیاری از شهرستان‌های فاقد سینما دارای سینما شدند؛ البته اگر حمایت صنف هم نبود امروز شاهد این اتفاق نبودیم.

راه‌اندازی ۱۰۰۰ پرده سینما تا سال آینده

وی افزود: روزی که این نهضت را در تجهیز سینماها شروع کردیم، ۵۷۰ پرده سینما داشتیم و امروز از ۹۰۰ پرده رد شده و هدف‌مان ۱۰۰۰ پرده است که در سال ۱۴۰۴ اتفاق خواهد افتاد.

میرزاخانی عنوان کرد: با توجه به وجود سالن‌های آمفی تئاتر در اکثر شهرهای کشور با طرح ارائه شده مقرر شد از پتانسیل آن برای نمایش آثار سینمایی بهره برده و آمفی تئاترهای ادارات ارشاد شهرهای فاقد سینما را به سالن‌های چند منظوره تبدیل کنیم. خوشبختانه با این طرح و تجهیز سالن‌های سینما، تقریباً شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر به سینما مجهز شدند. این اتفاق بیشتر در شهرهای محروم و مرز نشین افتاده است.

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر بیان کرد: فاز بعدی این بود که بتوانیم در حوزه تجهیزات تصویری به یک تعادل برسیم و یک رقابت ایجاد کنیم، با همین نگاه امکان واردات تجهیزات سینمایی از برندهای مختلف فراهم شد البته بیشتر تجهیزاتی که امکان تولید در داخل را نداشتند. اما این میان یک خیانت هم اتفاق افتاد و عده‌ای که فضای انحصار به نفعشان بود اقدام به عکاسی از محصولات وارد شده کردند و به شرکت‌های مبدا اعلام کردند فلان محصول شما با واسطه وارد ایران می‌شود. شرکت‌های مبدا هم به دلیل تحریم ایران امکان واردات را برای ما محدود کردند و برخی نمایندگی‌های طرف قرار داد با ما را نیز جریمه کردند.

او در ادامه صحبت‌هایش به شبکه شناسا و تسهیل در پخش و اکران اشاره کرد و افزود: اتفاق مهمی که در جهت توسعه زیرساختی سینماهای سراسر کشور افتاد بحث ارتباط شبکه شناسا در تسهیل پخش و اکران فیلم‌ها بود. یعنی پیش از این برای نقل و انتقال فیلم‌ها به سینماها در سراسر کشور از وسایل نقلیه استفاده می‌شد و شناسا این مسیر را تغییر داد.

میرزاخانی تأکید کرد: امروز دیگر سینمادار مدت زیادی منتظر فیلم نمی‌ماند و تسهیل سامانه شناسا در پخش فیلم‌ها به کمتر از ۲ ساعت رسیده است.

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر با اشاره به اختصاص فیبر نوری به سینماهای سراسر کشور، گفت: با اختصاص بودجه جهت توسعه فیبر نوری و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن توسط مؤسسه سینما شهر قصد داریم زمان دسترسی سینمادارها به فیلم‌ها را کمترین حد ممکن برسانیم. این اتفاق البته در دیگر بخش‌ها از جمله تبلیغات سینماها هم تأثیر می‌گذارد.

آی تیکت سامانه‌ای که متعلق به همه سینماداران، پخش کنندگان و تهیه کنندگان است

میرزاخانی تأکید کرد: سینماشهر به عنوان حامی، سامانه‌ای را پیگیری کرد به نام آی‌تیکت و بستر آن فراهم شد برای فروش بلیت سینماهای سراسر کشور که اخیراً قرار بر این شد حتی تئاتر و موسیقی هم به جمعِ فروش سینماها اضافه شوند و به یک سامانه فروش بلیت آثار فرهنگی و هنری تبدیل شود. سامانه‌ای که دیگر پولِ سینمادارها و پخش‌کنندگان را به سرعت پرداخت و یک روز در میان تسویه می‌کند و درصدی هم از سینمادارها نمی‌گیرد.

مدیر اسبق انجمن سینمای جوانان گفت: همچنین گیشه‌های سیاری را طراحی و ساخته‌ایم و در اختیار سینماداران قرار داده شد. این گیشه‌ها به صورت برخط با قدرت انتخاب صندلی برای مخاطبان اقدام به بلیت فروشی می‌کنند و اطلاعات مشتریان را در اختیار سینماداران قرار می‌دهند.

وی عنوان کرد: در فاز اول این طرح تجهیز در مجتمع‌های سینمایی را در دستور کار قرار دادیم و آرام آرام همه سینماها به این سیستم مجهز خواهند شد. به عبارتی گیشه‌ها رفته رفته حذف خواهند شد و حتی در این فضا یک درآمد تجاری هم برای سینماها با تبلیغات از طرف سینما شهر در دستور کار قرار گرفت. یعنی به عبارتی به طور متمرکز این تبلیغات بارگذاری می‌شود و سود آن برای سینماها خواهد بود.

راه‌اندازی سینماکارت برای توسعه سبد اقتصادی سینما

میرزاخانی به راه اندازی سامانه سینماکارت هم اشاره کرد و گفت: ما در سامانه آی‌تیکت، سینماکارت هم قرار دادیم که ارگان‌ها و سازمان‌ها بتوانند بلیت خریداری کنند. این سینماکارت اجازه می‌دهد فیلم و صندلی‌شان را انتخاب کنند و اتفاقی است که سبد سینمای ایران را گسترش خواهد داد. الان به محض پرداخت همین سینما کارت پول به حساب سینمادارها می‌رود و مانند یارانه‌ها قدیمی برای وصول پولشان دچار مشکل نخواهند شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز که با هم صحبت می‌کنیم ضریب اشغال سینماها از ۳.۲ در ابتدای دولت سیزدهم به بالای ۱۴ درصد رسیده است. چرا که ما بازار توزیع و فروش‌مان را گسترش دادیم. یعنی امروز به همه اپلیکیشن‌ها اجازه دادیم بلیت فروشی داشته باشند.

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر درباره آی‌تیکت این نکته را اضافه کرد: هر سینمایی افتتاح شود آی‌تیکت به او اجازه تبلیغ می‌دهد و نکته جالب دیگر اختصاص تلفن‌های مشتریان در اختیار سینماهاست که بتوانند باشگاه مشتریان خودشان را تکمیل کنند و توسعه دهند.

در ادامه جلسه اعضای انجمن لحظاتی صحبت کردند. محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران گفت: یکی از کارهای ماندگار آقای میرزاخانی همایش مدیران سینما و مالکان آنهاست که یک کار ماندگاری از آب درآمد که باعث دلگرمی همگان شد.

میرزاخانی در واکنش به صحبت‌های صابری این نکته را مطرح کرد: امسال این همایش قرار است در مهرماه اتفاق بیفتد و جزو برنامه‌های سینماشهر است و بعید می‌دانم با تغییر و تحولات هم این همایش دچار تغییر شود. چون کم و کیف آن تصویب شده و در برنامه‌های مصوب مؤسسه با سازمان سینمایی گنجانده شده است.

محمد قاصداشرفی رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران در ادامه جلسه بیان کرد: خوشبختانه چارچوب و ضوابطی آمد که جلوی انحصار را گرفت. این انحصار برای ما دشواری آورد، افزایش قیمت سرسام‌آوری که واقعاً به پیشرفت و پیش‌روی امیدی نداشتیم. سینماتیکت شرایطی را فراهم آورد که هرکاری می‌خواست با باشگاه مشتریان ما و فروش فیلم‌ها می‌کرد و امروز آی‌تیکت همه این اتفاقات را نظام‌مند و به سود سینمادارها و سینماها کرده است. چراغی که در شهرها فاقد سینما روشن می‌شود برای ما مسرت بخش‌است؛ هم به اشتغال‌زایی کمک می‌کند و هم برای سینما و اهالی سینما زیرساخت‌هایی را فراهم می‌کند که امیدوارکننده است.

قاصد اشرفی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی ما که در شورای راهبردی اکران هم مطرح شد موضوع سامانه‌های بلیت فروشی بود. بسیاری از سینماداران نسبت به عملکرد آنها گلایه داشتند که خوشبختانه با آیین‌نامه‌ای که بیان شد مشکل مرتفع می‌شود و ما منتظر ابلاغ آن هستیم. بلیت‌فروشان حتی شماره تلفن مشتریان ما را نمی‌دادند و ما نمی‌توانستیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، گاهی اصلاً سینما مشکل پیدا می‌کرد و ما نمی‌توانستیم به مشتریان اعلام کنیم!

وی ادامه داد: ما فراموش نمی‌کنیم زمانی که سرورهای سینما در حال خاموش شدن بود و با چه بحرانی روبه‌رو بودیم. متاسفانه بسیاری از این رویدادها اطلاع‌رسانی نشده بود و سینمادارن نمی‌دانند چه کمک‌هایی به آنها شده‌است.

رضا زارعی عضو هیات مدیره انجمن سینماداران به این نکته اشاره کردکه اگر به سینماها کمک نمی‌شد واقعاً رونق حاصل نمی‌شد، گفت: ما رو به تعطیلی بودیم و امروز به رونق رسیدیم. خوشبختانه اتفاقاتی که افتاد امروز سینما جان تازه‌ای گرفته است.

ماجرای تجهیزات غیراستانداری که به‌عنوان کالای اصلی فاکتور می‌شدند

هادی منصوری مدیر امور سینماهای مؤسسه سینماشهر درباره حمایت‌های مؤسسه سینماشهر گفت: حمایت‌های ما در سه سرفصل انجام شده از لابراتور که ۲۰ میلیارد ریال بوده تا تجهیز و به روزرسانی که به ۴۸ میلیارد تومان می‌رسد. همچنین تا کنون ۲۸ گیشه آنلاین برای سینماها ارسال شده و قرار داد ۲۰ مورد دیگر نهایی شده و آماده ارسال است.

وی ادامه داد: به جز بحث قیمت تجهیزات که به آنها اشاره شد بحث اصالت کالا هم مدنظر ما قرار گرفت. متاسفانه به دفعات دیده شد که انحصارگران تجهیزات سینمایی کالاها را به عنوان کالای اصلی فاکتور می‌کردند که با کارشناسی‌های صورت گرفته مشخص شد این کالاها مشکل دارند و با آن چیزی که فاکتور شده اختلاف دارند. همین بلا بر سر موسسه سینماشهر هم آمده بود و شکایت قضایی صورت گرفت. مشخص شد کالای غیر استاندارد با قیمت گزاف به عنوان کالای اصلی فروخته شده‌بود.

پارسا شیبانی مدیر امور فنی موسسه سینماشهر هم درباره سواستفاده از ناآگاهی سینماداران توضیح داد: متاسفانه برخی انحصارگران حوزه تجهیزات سینمایی با سواستفاده از ناآگاهی سینماداران برای تعمیر و به‌روزرسانی سرورهای سینمایی قیمت‌های زیادی مطالبه می‌کردند، در صورتی که اصلاً کار انجام شده با مبلغ دریافت شده تطابق نداشت. اتفاقاً سرور آسانترین کار در حوزه تجهیزات است.

وی در پایان بیان کرد: ما در موسسه سینماشهر نرم‌افزاری داریم که به سینماداران اعلام می‌کند برای تجهیز یک سالن به چه کالاهای فنی‌ای نیاز دارند تا اگر خواستند سالن جدیدی راه‌اندازی کنند، هزینه اضافی نداشته باشند. پیش از این برخی از تامین‌کنندگان تجهیزات سینمایی هر چه در انبار موجود داشتند به سینماداران می‌دادند و نگاه نمی‌کردند آیا این تجهیزات واقعاً متناسب آن سالن هست یا خیر؟

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا