آرش شفاعی، شاعر: دولت جدید، نحوه حمایت از هنرمندان را شفاف کند

آرش شفاعی، شاعر و روزنامه‌نگار می‌گوید: دولت جدید باید ۴ کار صورت دهد که یکی از آن‌ها، شفاف شدن حمایت از هنرمندان اعم از خرید کتاب یا اعطای مدرک معادل است.
آرش شفاعی، شاعر، روزنامه‌نگار و مولف کتاب‌هایی چون «تکه‌های سرب در دهانم» در پاسخ به سئوالی درباره اولین اقدام دولت جدید در قبال اهل قلم گفت: برای این‌که از اهل قلم در دولت جدید حمایت شود، راهکارهای چهارگانه‌ای را پیشنهاد می‌کنم. نخستین راهکار این است که هرگونه حمایت و پول دادن مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت هر عنوانی، حتی عناوین محترم و ارزشی ممنوع شود.خالق کتاب «فراسوی رفتن» افزود: برای این منظور لازم است وزارت ارشاد به صورت مستقیم و به انحای مختلف، کمک یا بودجه خاص برای اهل قلم نگذارد. چون عملاً این کار به کتابسازی و فعالیت‌های غیرشفاف منجر می‌شود.نویسنده کتاب «جمعه خیابان ولی‌عصر» ادامه داد: نکته دوم این‌که وزارت ارشاد برای این‌که بتواند از اهل قلم حمایت واقعی کند، قوانین و مقررات موجود در زمینه حفظ حقوق مولف و مصنف را که دهه‌هاست بازبینی نشده، به‌روز نشده و با شرایط و رسانه‌ها و امکانات جدید تطابق ندارد، تغییر دهد.شفاعی تأکید کرد: برای این‌که آثار اهل قلم توسط نهادها، ارگان‌ها و بخش خصوصی و صفحات فضای مجازی استفاده نشود و حق پخش آن به هنرمند برسد، باید مقررات را با استفاده از گروه‌های حقوقی و با مشورت خود هنرمندان بازبینی کند.دبیر سرویس فرهنگی روزنامه قدس، سومین کار دولت جدید را اصلاح سیستم توزیع آثار فرهنگی و هنری در کشور دانست و گفت: این کار با یک ساز و کار جدی و حاکمیتی از طرف وزارت ارشاد اصلاح می‌شود. سیستم توزیع امروز ما قدیمی و عقب‌مانده است و برای شرایط جدید قابل استفاده نیست. به همین دلیل است که خیلی از آثار ارزشمند، پخش، توزیع و دیده نمی‌شود. اگر وزارت ارشاد بتواند این نظام و سیستم را بهینه‌سازی، اصلاح و رقابتی کند، کار بسیار بزرگی انجام داده است.

داور جشنواره‌ها و جوایز ادبی کشورمان همچنین اظهار داشت: چهارمین کاری که به نظر من حتما باید اجرا شود، این است که روند هرگونه حمایتی با هر عنوان و قالبی اعم از خرید کتاب، حمایت‌های مادی و معنوی و دادن بعضی مشوق‌ها و امتیازات مثل مدرک درجه یک هنری و مانند این‌ها، باید کاملا شفاف شود. وی با بیان این‌که سیستم خرید کتاب در نهادهای مختلف باید شفاف و قابل پیگیری باشد، گفت: باید مشخص شود که چرا مثلاً در زمینه خرید کتاب، ناشران مطرح و معروف در فهرست خرید نیستند، اما بعضی ناشران گمنام یا کتابساز در این خریدها کتاب‌های فراوانی دارند.
منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا