چالش‌های تولید «سرطان اجتماع» از زبان نویسنده؛شکایت یکی از مفسدین اقتصادی از عوامل تولید مستند

محمود عزیزی، نویسنده مستند «سرطان اجتماع» در رابطه با شکایتی که از عوامل تولید این مجموعه مستند شده بود، گفت: بعد از پخش یکی از قسمت‌ها که مربوط به یکی از مفسدین اقتصادی بود، به ما خبر رسید که شکایتی از عوامل تولید طرح شده است. در حالی که ما تلاش کردیم فقط براساس اسناد منتشر شده عمومی که دراختیار هر کس می‌تواند باشد، ماجرا را روایت کنیم.
مستند «سرطان اجتماع» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده که پس از ۵ سال تلاش بی‌وقفه تولید شده است، با رویکردی متفاوت به سراغ پرونده‌های فساد اقتصادی در کشور رفته و با افشای گلوگاه‌های فساد، زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده است.محمود عزیزی، نویسنده مستند سرطان اجتماع، درباره نگارش در این مجموعه مستند گفت: من وقتی به پروژه اضافه شدم که چند قسمت از کار تصویربرداری شده بود.طبعا کار من در آن برهه این بود که کمک کنم قصه‌های هر قسمت سر و شکل جدی‌تری بگیرد. چون خود راوی مستند یک ژورنالیست بود ما مبنای قصه‌ها را براساس جستجوی او دنبال می‌کردیم.عزیزی درباره نقش خود در تولید این مستند اینطور بیان کرد: در برخی از قسمت‌ها ما ابهام در اطلاعات داشتیم. کار من در آن برهه این بود که به کارگردان پیشنهاد بدهم که نیازهای تصویری آن قصه چطور فراهم شود برای اینکه قواعد درام رعایت شده باشد و ریتم جذاب‌تری در کار داشته باشیم.نویسنده مجموعه مستند سرطان اجتماع با اشاره به معضلات و موانع تولید این مستند، اذعن داشت: طبعا تولید این مجموعه مستند کار مشکلی بود. چون در هر قسمت با انبوهی اطلاعات جدید مواجه بودیم که ابتدا خودمان باید آن را فهم می‌کردیم.
وی با اشاره به سختی کار در برخورد با ممیزی‌ها، افزود: چالش کار این بود که نمی‌دانستیم چطور این کار را باید طراحی کنیم که با ممیزی‌های مختلف مواجه نشود. درعین حال مخاطب از شما انتطار دارد حقیقت هر قصه در موضوع سواستفاده یا اختلاس را بگویید. کار ما مثل راه رفتن روی یک طناب نازک بود که هر لحظه امکان داشت سقوط کنیم.عزیزی با اشاره به پیش تولید این مجموعه مستند، بیان کرد: من در جریان پیش تولید بودم. از حدود سال ۹۸ پیشنهاد اولیه طرح شد که تا زمانی که به تولید برسیم طبعا صرف پژوهش شد. از کتاب ها که در خصوص این حوزه تولید شده تا گفت‌و‌گوهایی که با چهره‌هایی اصلی در ابن پرونده‌ها باید انجام شود. شنیدن برخی از پرونده‌ها خودش زمانی نیاز داشت که آن را هضم کنیم.
نویسنده مجموعه مستند «سرطان اجتماع» با اشاره به چالش‌های نظارتی، یادآور شد: در این جنس مستند‌ها چالش یک امر طبیعی است. بارها و بارها از سوی بخش های نظارتی اصلاحاتی برای پروژه رخ داد که تلاش ما این بود که با گفت وگو تلاش کنیم جذابیت کار کاهش نیابد.وی با بیان اینکه برای عوامل تولید جذابیت مستند دارای اهمیت بود، افزود: تعهد ما در مقام راوی این است که تلاش کنیم هر چیزی را که روایت می‌کنیم در مرحله اول جذاب باشد. جذابیت در این معنا یعنی کاری باشد که مخاطب پای آن بنشیند. منتها همان طور که گفتم چالش این بود که چطور جذابیت را حفظ کنیم و در عین حال اصلاحات متعددی که برای این پروژه می‌آمد را انجام دهیم.عزیزی در رابطه با شکایتی که از عوامل تولید این مجموعه مستند شده بود، توضیح داد: بعد از پخش یکی از قسمت‌ها که مربوط به یکی از مفسدین اقتصادی بود، به ما خبر رسید که شکایتی از عوامل تولید طرح شده است. در حالی که ما تلاش کردیم فقط براساس اسناد منتشر شده عمومی که دراختیار هر کس می‌تواند باشد، ماجرا را روایت کنیم و واقعا موضوع شکایت برای ما عجیب بود.

وی عنوان کرد: طبعا به نتیجه رسیدن و روی آنتن رفتن یک سری مستند خوشحال کننده است، منتها مسئله این است هر امری در زمان خودش باید پیوست رسانه‌ای پیدا کند. این سری مستند بعد از ۵ سال از زمان آغاز مباحث و پیش تولید به آنتن تلویزیون رسیده است.عزیزی در پایان یادآور شد: همین حالا هم پخش شدن این سری کارها بازخوردهایی در نهادهای مرتبط داشته است، منتها مسئله این است که این کار می‌توانست اقلا دو یا سه سال زودتر پخش شود.مجموعه مستند «سرطان اجتماع» در ۱۰ قسمت، کاری از مرکز هنری رسانه‌ای نهضت با مشارکت شبکه مستند سیما قرار است تا چهارشنبه مورخ ۱۷ مرداد هر شب شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۲۰ به روی آنتن شبکه مستند برود.علاقه‌مندان می‌توانند تکرار این مجموعه مستند را ساعت ۲۴ و ۱۰ صبح روز بعد از قاب همین شبکه به تماشا بنشینند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا