عرفان‌های نوظهور از مهمترین مسائل جامعه امروز است

ابوالفضل تاجیک نویسنده و پژوهشگر در نشست نقد و بررسی «سایبان خودساخته عرفان مدرن» گفت: عرفان‌های نوظهور از مهمترین مسائل جامعه امروز است.

نشست نقد و بررسی کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» نوشته حجت الاسلام محمداسماعیل عبداللهی، یکشنبه ۱۴ مرداد با حضور جمعی از اندیشمندان و دانشجویان حوزه دین و عرفان در خانه کتاب و ادبیات ایران برگذار شد.

در این نشست حجت الاسلام عبدالهی نویسنده کتاب به همراه ابوالفضل تاجیک به گفت و گو درباره کتاب و اهمیت پرداخت به موضوع انسان کامل در عرفان امروزی و عرفان قرآنی پرداختند.

در ابتدا حجت الاسلام عبداللهی با تسلیت شهادت فرمانده مقاومت اسماعیل هنیه فرمود: معنویت‌های انحرافی در آینده ایران خطرات جدی خواهد داشت که به طور عمده با شش خطر و چالش جدی مواجه هستیم که در بخش مقدمه کتاب به آن اشاره داشته‌ام و به عبارت‌اند از:

۱) این گونه از معنویت‌های التقاطی در آینده موجب خواهد شد که مبانی دینی و اعتقادی جامعه تضعیف شده و سبب می‌شود که ابهام و سردرگمی در بین مردم رواج پیدا کند. بنیادهای اصلی دین رو تضعیف کرده و این باعث کاهش اعتماد مردم به منابع دینی و مراجع رسمی دین می‌شود.

۲) سبب افزایش خرافات و باورهای اعتقادی و دینی و مذهبی در بین مردم می‌شود که این را از طریق شعائر نادرست و یا آئین‌های نادرست ترویج کرده و می‌توان از رفتارها در هیئت‌های عزاداری، در مناسبات ترحیم، در شادی اهل بیت تا رفتارهای برخی مسجدی‌ها در مساجد و برخی از رفتارهای دینی در جامعه دید و خطرات را بیشتر حس می‌شود؛ که چقدر برخی شعائر با خرافه همراه شده و گاهی با پوستین مثل فناوری‌های نو، رفتارهای مدرن و گاهی هم با ظاهر اتوکشیده حرف نو مطابق با ذائقه نو و آینده جدید بزند اما این طور بحث‌ها خرافه است. باید بدانیم که خرافات صرفاً در سنت‌های گذشته پیدا نمی‌شوند و در سنت‌های اکنون و آینده هم هست. افزایش خرافات منجر به از بین رفتن هویت دینی و فرهنگ اصیل جامعه می‌شود

۳) عرفان‌ها و معنویات مدرن و التقاطی، مردم را نسبت به ارزش‌های اصیل دینی بی تفاوت می‌کند و سپس آنها را به سمت مخالفت سوق داده و درنهایت دین ستیزی پدید می‌آید.

۴) فرایند اجتماعی شدن دین را با اختلال مواجه می‌کند و سبب ایجاد تفرقه و نفاق می‌شود.

۵) سو استفاده از باورهای معنوی برای مقاصد شخصی و سیاسی رخ می‌دهد. کما اینکه می‌بینیم برخی جریانات سیاسی، برچسب‌های فرقه‌ای یا باندهای معنوی دارند که حاکی از رفتارهای نادرست به ظاهر معنوی برخی از پیروان آن حزب یا گروه سیاسی است.

۶) معنویت‌های انحرافی موجب توسعه گروه‌های معنویت گرا می‌شوند که البته این توسعه خودش باعث بحران‌های کلان اجتماعی می‌شود.

وی افزود: اگر گفتمان معنویت‌های جدید کنترل یا به صورت علمی مدیریت نشود اثراتی عمیقی بر دین داری مردم می‌گذارد که به این‌ترتیب‌اند:

۱) نقش تربیتی و اخلاقی دین در جامعه کم رنگ می‌شود.

۲) نقش تمدن سازی دین از بین می‌رود.

۳) باعث ایجاد بی ثباتی روانی و اجتماعی در جامعه می‌شود.

۴) مسبب کاهش انسجام اجتماعی و کاهش عدالت اجتماعی است.

۵) منحصر بر فردگرایی است. تمرکز چنین معنویت‌هایی بر روان و شخصیت فردی افراد هست و فرد را از جامعه جدا می‌کند که این آسیب زننده است.

عرفان‌های نوظهور از مهمترین مسائل جامعه امروز است

کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» در ادامه گفت: کتاب بر یک راهکار اصلی متمرکز شده تا بدانیم چه باید کرد تا جامعه ما دچار چنین بحران‌هایی نشود و آن راهکار «ارتقای هوش معنوی جامعه» است.

در ادامه جلسه تاجیک استاد و هیئت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه اهل بیت در خصوص کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» افزود: کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» به چاپ نهم رسیده است و این مسئله نشان دهنده این است که کتاب جایگاه خودش را در میان خوانندگان پیدا کرده و موضوع این کتاب مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

تاجیک در ادامه گفت: عبداللهی در این کتاب کار بسیار مهمی انجام داده است چرا که عرفان‌های نوظهور از مهمترین مسائل جامعه امروز است و کمتر کسی به نقد علمی و تخصصی این نو تفکرات انحرافی پرداخته است. نزدیک به سه دهه است که عرفان‌ها و تفکرات انحرافی از طریق کتاب‌های مختلف وارد کشور شده است و به وسیله همین کتاب‌ها و جلسات مختلف به جوانان تزریق می‌شود. آن هم از طریق کتبی که به صورت رسمی در کشور ترجمه شده و در اختیار جامعه قرار می‌گیرد. یعنی خودمان بر ضد جامعه فرهنگی کار انجام دادیم.

وی افزود: جوان وقتی می بیند کتابی ترجمه شده و به یکباره و در زمان کوتاه به چاپ پنجاهم رسیده است، ترغیب می‌شود که آن را خریده و بخواند. باید جامعه فرهنگی در نظر داشته باشد که اگر ترجمه‌ای صورت می‌گیرد، ما یک پیوست فرهنگی برای هرکدام از این کتاب‌ها تدوین کرده و یک پیوست نقد هم داشته باشد. به همین خاطر است که می گویم کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» کار مهمی انجام داده است. نقد عرفان کوئلیو و اشو که در سه دهه اخیر خوانندگان و پیروان زیادی پیدا کرده است، کاری بسیار مهم و اثرگذار است و امیدوارم عبداللهی به این مسیر ادامه داده و کتاب‌های بیشتری در خصوص نقد عرفان‌های نوظهور و مقایسه با عرفان قرآنی به نگارش درآورند.

در پایان محمداسماعیل عبداللهی گفت: کانال ارتباط با حقیقت مرکزی عالم، رسیدن به انسان کامل است. موضوعی که تمامی عرفان‌ها به آن پرداخته و انسان کامل را با تفکرات خود شرح می‌دهند. اما تعاریف آن‌ها مادی گرایانه و گاهاً همراه با انحراف و انحطاط است. در کتاب ««سایبان خودساخته عرفان مدرن» سعی من بر این بوده که ابتدا اصول اعتقادی کوئیلو و اشو را استخراج کرده و اصل آن را در کتاب بیاورم و بلافاصله نقد آن موضوعات و نگاه قرآن را بیاورم بنابراین مطالب کتاب قابل فهم برای عموم جامعه و به صورت روان به نگارش درآمده است.

کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» نوشته محمداسماعیل عبداللهی، با ۲۴۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط چاپ و نشر بین الملل عرضه شده است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا