سارا روستاپور: امیدوارم بخش آثار کودک و نوجوان به جشنواره فجر اضافه شود

سارا روستاپور دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان گفت: امیدوارم بخش آثار کودک و نوجوان به جشنواره فجر اضافه شود زیرا آن‌ها به مرحله تولید رسیده‌اند.
سارا روستاپور مجری کودک و نوجوان، بازیگر سینما و تلویزیون و دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار هنری باشگاه خبرنگاران توانا گفت: دانش‌آموزان به‌عنوان سرمایه‌های مهم کشور هستند و باید جدی گرفته شوند. باید به خاطره داشته باشیم برنامه‌های نمایشی صرفاً برای سرگرمی نیست، این گونه کارها می‌تواند اعتمادبه‌نفس کودکان را افزایش دهد و شرایط حضور آن‌ها در جامعه را فراهم کند، آنها می‌توانند خواسته‌های خود را بیان کنند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند.وی افزود: این مسئله بسیار مهم است که نوجوانان دیده شوند و مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند؛ وقتی برنامه‌های کاملاً تشریفاتی و دستوری را می‌سازیم باعث می‌شود نوجوانان ما درگیر کشورهای دیگر شوند، این کمبودها نوجوانان را به سمت تهاجم فرهنگی می‌برد. تولیدات تلویزیونی و پلتفرم‌ها خوب است و مخاطب علاقه به دیدن تولیدات ایرانی دارد، زمانی که ما برنامه ضعیف می‌سازیم و مخاطب را نادیده می‌گیریم بیننده به‌سوی ماهواره می‌رود.مجری کودک و نوجوان درباره تفاوت کودکان بیان کرد: باتوجه‌به گسترش فضای مجازی و دسترسی کودکان و نوجوانان به آن‌ها متوجه می‌شویم کودکان امروز متفاوت‌تر از گذشته هستند و دنیای گسترده‌تری دارند. در دهۀ هفتاد تعداد پویانمایی‌ها برای کودکان محدود بود؛ تعداد پویانمایی‌هایی که در جهان ساخته می‌شود بسیار زیاد است، تمام این پویانمایی‌ها در جهان با یک برنامه‌ریزی خاص و هدف مشخص ساخته می‌شود؛ به طور مثال در تم‌های تولد کودکان از شخصیت‌های انیمیشن های ایرانی استفاده نمی‌شود اما از شخصیت کارتونی خارجی استفاده می‌کنند و این تأثیری گذاری، بسیار بالای آن‌ها را نشان می‌دهد.

دبیر جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان اظهار داشت: پایگاه‌های پرورش فکری کودکان باید فضای امنی برای آنان باشد تا بتوانند تجربه کسب کنند و برای آینده خود برنامه‌ریزی و یادگیری داشته باشند؛ کانون می‌تواند نفر سومی خارج از فضای خانواده برای آن‌ها باشد و به آنها کمک کند تا این دوره را در مکان امن و به‌سلامت سپری کنند. پیشنهاد من برای هنر کودکان و نوجوانان این است که این اتفاق باید در آموزش‌وپرورش بیفتد. مسئله این است هنر و کارهای نمایشی همیشه در بخش جانبی هستند. این موضوع باید جدی گرفته شود زیرا تأثیر مستقیمی بر روی نوجوانان دارد.وی خاطرنشان کرد: تفاوت این دوره از جشنواره با دوره‌های قبلی این است که بعد از داوری اثرات، به همهٔ گروه‌ها مشاوره کارگردانی داده می‌شود تا ضعف‌های کار آن‌ها برای مرحله نهایی برطرف شود. در این جشنواره ما شاهد فعالیت نوجوانان هستیم و این اتفاق بزرگی است زیرا بیشتر جشنواره‌ها برای بزرگسالان است و نوجوان نقش بسیار کمی در آن دارد، امیدوارم بخش آثار کودک و نوجوان به جشنواره فجر اضافه شود زیرا آن‌ها به مرحله تولید رسیده‌اند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا