نقدی بر روایت عروسک‌وار افراد در جامعه/تاثیر ایبسن در دنیای امروز

سِودا شکری کارگردان نمایش «عروسک‌خانه» که این روزها در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، درباره چالش‌های تولید این اثر به بیان نکاتی پرداخت.

سودا شکری کارگردان نمایش «عروسک‌خانه» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره دغدغه‌ای که سبب شد تا نمایشنامه‌ای از هنریک ایبسن را روی صحنه ببرد، گفت: از کودکی به هنر نمایش علاقه‌مند بودم و در این سال‌ها نمایشنامه‌های مختلفی را خواندم. در این سال‌ها که تئاتر برایم اهمیت بیشتری پیدا کرد، قصد داشتم نمایشی را روی صحنه ببرم که بین کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ام، به نمایشنامه «خانه عروسک» برخوردم. این اثر اولین نمایشنامه‌ای بود که وقتی یازده ساله بودم، آن را خواندم. در واقع رجوع دوباره به این متن، علاوه بر حس نزدیکی که به آن داشتم، جنبه‌های نوستالژیک هم داشت.

وی افزود: البته لازم است بگویم که رویکرد واقع‌گرایانه‌ متن در تقابل با جامعه‌ ایده‌آل و تاکید بر رفتار عروسک‌وار کاراکترها برای اجتماع و سنت مهم‌ترین عاملی بود که باعث شد این متن را برای کارگردانی انتخاب کنم. در حقیقت با خواندن چندباره این متن، متوجه دغدغه‌ای زنانه در درون خود شدم. علاوه بر همه این موارد، تاکید نویسنده در پرده‌ پایانی این نمایشنامه روی برابری بین زن و مرد و همچنین هویت مستقل زنانه فارغ از هر نقشی و نفی جنس دوم بودن زن به عنوان تنها یک همسر و مادر، برایم بسیار جذاب بود.

این کارگردان تئاتر درباره مخاطبان هدف این اجرا و بازخوردهایی که تاکنون از آن گرفته است، توضیح داد: با توجه به اینکه پایه‌ این نمایش، متنی اجتماعی است، مخاطب هدف ما نیز مردم عادی بودند. اتفاقا بیش‌ترین بازخورد را نیز از همین قشر دریافت کردم. با توجه به این که اجرا برای آنها صمیمانه و قابل درک بود، در طول اجرا با زندگی روی صحنه ارتباط برقرار کرده بودند. این اتفاق خوبی برای ما بود و از آن رضایت داریم.

شکری همچنین درباره روند تولید این اثر و چالش‌هایی که برای اجرا کردن نمایشنامه‌ای از ایبسن با آن مواجه بوده است، گفت: بزرگ‌ترین مسئله‌ای که وجود داشت، بخش تحلیل کاراکتر و اجرایی کردن آن با گروه بازیگران بود. برای جلوگیری از تاکید بر زنانه بودن متن، باید برحق بودن شخصیت اصلی مرد را پررنگ می‌کردیم و این چالش زیادی برای من و بازیگر نقش هلمر داشت. همچنین دیگر کاراکترها پیچیدگی‌های زیادی داشتند که به اجرا رساندن آن برای گروه دشوار بود. به هر ترتیب در طول یک سال و با جلسات تحلیل و تمرین زیاد این امر برای ما تا حدی میسر شد.

وی در پایان با گلایه از شرایط دوقطبی حاکم بر تئاتر بیان کرد: شخصا ترجیح می‌دهم که از ابتذال در هر حالتی جلوگیری شود. اگر کار نکردن منجر به مهیا شدن بستری برای اجراهای غیر استاندارد می‌شود، باید کار کرد و اگر شرایطی برای اجرای استاندارد وجود ندارد، بهتر است که تعطیل کنیم. به هر حال تعدادی از نمایش‌ها، منجر به آلودگی تئاتر و مهجور ماندن هنر تئاتر از اصل آن می‌شوند، بنابراین سلیقه و میل مخاطب را هم دچار فساد می‌کنند. باید فارغ از هر مسئله‌ای برای این هنر اصیل تلاش کرد و مانع از ابتذال شد.

نمایش «عروسک‌خانه» به کارگردانی سِودا شکری از ۱۱ مرداد در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد اجرای خود را آغاز کرده است.

مصطفی ابراهیمی، درسا افضلی، بهزاد امیری، علیرضا رادمان، علیرضا عطایی، پرنیان کبریایی، علیرضا گل زاده، پارسا معانی، غزاله مهرابی، پانیذ نصیری بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

در توضیح این نمایش آمده است: نورا زنی که همواره از سمت پدر و همسرش، کنترل می‌شود برای درمان همسرش، مخفیانه پول قرض گرفته و این آغاز مشکلات بسیار و شناخت بیشتر او از خودش و زندگی مشترکش می‌شود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا