۳۰ میلیون نفر مخاطب «حسینیه معلی» بودند/ شکسته شدن یک رکورد
در یک نشست مطرح شد؛
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به آمار مخاطبان برنامه «حسینیه معلی» اعلام کرد بیش از ۳۰ میلیون نفر بیننده این برنامه بودند.
نشست علمی برنامه «حسینیه معلی» با حضور مدیران شبکه سه، عوامل این برنامه و مدیران مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما امروز چهارشنبه ۲۴ مرداد در سالن شهید صفارزاده حوزه هنری در حال برگزاری است.
نجم الدین شریعتی مجری، بشیر حسینی کارگردان، سعید ستودگان تهیه کننده، مهدی بلوکات قائم مقام شبکه سه، محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما از جمله حاضران در این نشست هستند.
نجم الدین شریعتی مجری «حسینیه معلی» که اجرای این نشست را بر عهده دارد در ابتدا در سخنانی بیان کرد: قرار است در این نشست برنامه را عالمانه تحلیل کنیم. آقای فروغی مدیر شبکه سه از همان روزهای اول جانانه برنامه را حمایت کرد.
وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار مرکز تحقیقات صداوسیما «حسینیه معلی» یکی از پرمخاطب ترین برنامه های سال های اخیر تلویزیون بود که توضیحات درباره چگونگی این آمار توسط رئیس مرکز تحقیقات ارائه می شود.
شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات در ادامه تصریح کرد: ما در عصری هستیم که وضعیت تماشای تلویزیون های خطی در دنیا کاهشی است و برودکست در رقابتی جدی با فضای برودبند مخاطبانش را واگذار کرده است.
وی با اشاره آمار مخاطبان «حسینیه معلی» اظهار کرد: سال قبل مخاطب این برنامه ۳۶ درصد بود و امسال به عدد ۴۳ درصد رسیدیم. ما ماهانه میزان مخاطب برنامه های شاخص را می سنجیم. ملاک ما در آمار آخرین نظرسنجی هاست. برای این برنامه هم آخرین آمار در نظر گرفته شد. برای ۱۳ قسمت ۴۳ درصد است و یعنی بیش از ۳۰ میلیون نفر باید آن را دیده باشند. آخرین فصل «عصر جدید» ۴۶ درصد بود که یک مسابقه استعدادیابی با فضای سرگرمی بود و این برنامه در زمان بندی کوتاه و فضایی که دارد خیلی به آن میزان نزدیک است.
شاکری نژاد یادآور شد: ۷۵ درصد از مردم در نظرسنجیها به ما گفتند در دهه اول محرم در هیاتها شرکت کرده اند و در عین حال این برنامه ۴۳ درصد مخاطب داشته است. اینها در جامعه ای مثل کشور ما که با این حجم از تهاجم فرهنگی مواجه است که هیچ کشوری در دنیا با آن مواجه نیست نوعی اتفاق است. در چنین فضایی این برنامه رکورد برنامه های محرمی سیما را شکسته است.
وی با اشاره به میزان مخاطب در آمریکا و انگلیس تصریح کرد: من رصدی داشتم درباره پربیننده ترین برنامه در شبکه های تلویزیونی آمریکا که زمان بین مسابقات و دو نیمه است که خواننده اجرا دارد و همین برنامه ها ۱۰ درصد مخاطب دارند. سال گذشته آماری داده شد که در آن پربیننده ترین برنامه انگلیس که تاج گذاری چارلز بود ۱۲ میلیون نفر و ۱۸ درصد مخاطب داشت.
شریعتی در ادامه نشست عنوان کرد: ما بخشی از مخاطبان را به شبکه سه اضافه کردیم که کودکان و نوجوانان هستند و با برنامه ارتباط برقرار کرده اند.
سیدمهدی شریفی استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به توفیقات این برنامه بیان کرد: برنامه با خلوص و همراهی سازندگان مواجه بود و اگر نکته ای بیان می شود برای این است که نمره ۱۹ برنامه نیم نمره بالاتر برود.
وی سپس با طرح سوالاتی درباره فضای حسی در این برنامه ها تصریح کرد: آیا اشکی که با عاطفه خام همراه باشد ما را با برنامه همراه می کند؟ این اشک بیشتر دل را می سوزاند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت نگاه استدلالی تصریح کرد: گاهی گویی بیشتر از اینکه به عقلانیت حرکت امام حسین (ع) تاکید کنیم به قساوت دشمنان امام توجه می کنیم. به طور مثال شکوفاگران عقل در این مجلس چقدر حضور دارند؟ چقدر به دنبال دین داری معرفت اندیش هستیم؟ نوعی نهیب می زنم تا این اخلاصی که در شما و برنامه وجود دارد عیان شود.
وی اضافه کرد: اگر چنین برنامه هایی می خواهد آتش جهل را خاموش کند جنس اشک باید تغییر کند. اگر دغدغه سر جمعیت جمع کردن باشد و اینکه چه مداحی بیاید که آغاز گرم تری داشته باشد خیانت است.
شریفی در پایان سخنانش گفت: ما مضامین استدلالی و خردمندانه را بیشتر در صحبت های کارشناسان (برنامه) دیدیم تا مداحی ها. هرچند تبدیل فرایند عقلی به حسی به شکل درست بسیار سخت است.
شریعتی نیز در ادامه این سخنان بیان کرد: هیچ وقت ما به دنبال جذب مخاطب نبودیم. از روز اول دنبال این نبودیم که کاش مخاطب زیاد باشد و کار خود را کردیم. ما سعی داشتیم از این عواطف و احساسات عبور کنیم و نکاتی در میز ذاکران بگوییم که آگاهی بخش باشد.
وی یادآور شد: ما امسال «حسینیه معلی» را غیر از زبان فارسی به چهار زبان دیگر هم پخش کردیم و مخاطبان ما در اروپا، آمریکا، لبنان، سوریه توانستند این برنامه را تماشا کنند.
بشیر حسینی در ادامه در سخنانی درباره تفاوت «حسینیه معلی» با دیگر برنامه های محرمی اظهار کرد: گروه هایی که پیش از این هم برنامه سازی کردند، اخلاص داشته اند و شاید تفاوت ما با دیگر برنامهها حجم مجاهدتی است که عزیزان داشتند. ما برای فصل محرم بیش از ۳۰۰ سفر رفتیم.
وی درباره همکاری دیگر نهادها عنوان کرد: مجموعه های مختلفی به ما گفتند اطلاعات آیین و اقوام وجود دارد اما هیچ چیز در اختیار ما قرار نگرفت و اندک مواردی که دست ما رسید آنقدر غیرواقعی و کلی بود که کارامدی نداشت. از توفیقات حسینیه معلی این بود که خیلی از اقوام در مناطق کم برخوردار آیین خود را پنهان یا کتمان می کردند و خجالت می کشیدند و می گفتند هر بار آیین ما در رسانه ملی بازنمایی شده مورد استهزا قرار گرفته است و به نوعی در رسانه ملی درست به این آیین ها پرداخته نشده بود.
منبع: مهر