اعتلای فرهنگ و هنر ایران/ آنچه وزیر پیشنهادی می‌تواند برای فرهنگ رقم بزند

دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک و مشورت اهالی فرهنگ و هنر و رسانه می‌تواند فرهنگ و هنر ایران را به جایگاه رفیع و شایسته خود برسانند.

ابراهیم داروغه‌زاده درباره سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مزیت‌های مهم ایران حوزه فرهنگ و هنر است که متاسفانه تاکنون توجه جدی به آن نشده است؛ امیدوارم وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک و مشورت اهالی این حوزه موفق شود فرهنگ و هنر ایران را به جایگاه رفیعی که شایسته آن است، برسانند.

نگاه توسعه‌ای به حوزه فرهنگ و هنر

داروغه‌زاده درباره انتظاراتی که اهالی فرهنگ و سینما از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه توسعه‌ای به حوزه فرهنگ و هنر مهمترین انتظار و خواسته کنونی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ این توسعه همزمان باید در کیفیت و کمیت تولیدات فرهتگی هنری بروز و ظهور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: احترام و اعتماد به اهالی فرهنگ و هنر و مردم که مخاطب این حوزه هستند از الزامات رسیدن به توسعه فرهنگی است، نباید تصور کنیم قدرت تشخیص مسئولان و مدیران حوزه فرهنگ و هنر بالاتر و بهتر از مردم و اهالی این حوزه است.

دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: فضای حوزه فرهنگ و هنر باید به گونه‌ای باشد که هنرمند با فراغ بال خلاقیتش را به منصه ظهور برساند تا شاهد توسعه همه جانبه فرهنگ و هنر چه به لحاظ ساختاری چه به لحاظ محتوایی باشیم.

ضرورت ایجاد و تقویت زیرساخت‌های توسعه فرهنگ و هنر

داروغه‌زاده شکوفایی و خلاقیت هنری را از الزامات آزادی بیان و آزادی اندیشه دانست و گفت: شرایط به گونه ای باشد که مثلا یک نویسنده بتواند آنچه را که فکر می کند آزادانه بر روی کاغذ آورد. منتقدین می توانند یک اثر فرهنگی هنری را نقد کنند نه اینکه بخش نظارتی به سانسور متوسل شود. متاسفانه برخی نیروها با انواع و اقسام روش‌ها از رشد فرهنگ و هنر جلوگیری می کنند که باید جلوی این افراد و این نوع تفکرها و روش‌ها گرفته شود.

دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه تولید و نشر فرهنگ و هنر را ضروری دانست و گفت: هر اثر هنری که تولید می‌شود باید به دست مخاطب داخلی و خارجی آن برسد که همین امر نیاز به توسعه زیرساخت‌های لازم دارد. بنابراین در این حوزه تلاش های گسترده‌ای نیاز است که هم تولید محتوای بهینه ای داشته باشم هم تولیدات فرهنگی هنری را اقتصادی و به دست مخاطب برسانیم.

شرایط به گونه‌ای فراهم شود که سینماگر بتواند فیلمش را بسازد

داروغه‌زاده با تاکید بر اینکه پروانه ساخت یک دست‌انداز بزرگ برای آینده سینمای ایران است، خاطرنشان ساخت: در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد، تجدید نظر راجع به پروانه ساخت سینمایی به شدت احساس می‌شود. به شخصه ضرورتی برای وجود این شورای صدور پروانه ساخت نمی‌بینم و حذف این شورا را به نفع سینمای ایران می‌دانم.

معاون پیشین ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی توضیح داد: چه نیازی است اهالی سینما وقتی می‌خواهند فیلم بسازند فیلم‌نامه‌شان را در اختیار شورای چند نفره‌ای قرار بدهند و آنها تصمیم بگیرند که این فیلم ساخته بشود یا نشود یا اصلا چگونه ساخته شود؟ باید چارچوب هایی که خط قرمزهای کشور به لحاظ قانونی است به کارگردانان و تهیه‌کنندگان ابلاغ شود و در نهایت همه ملزم به رعایت قانون در چهارچوب منافع ملی باشند. به طور کلی شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که سینماگر بتواند فیلم مدنظرش را بسازد.

داروغه‌زاده گفت: کمک به ساخت فیلم‌هایی که علاوه بر اقشار مختلف مردم در داخل کشور، با مخاطبان در خارج از کشور هم ارتباط برقرار کند از واجبات است. متاسفانه امروز شاهد استقبال چشم‌گیر مردم از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی از جمله سریال‌های ترکیه‌ای هستیم؛ در حالی که باتوجه به سابقه درخشان سینما و فرهنگ و هنر ایران، باید برعکس این مساله اتفاق می‌افتاد و کشورهای دیگر مشتاق تماشای فیلم‌ها و سریال‌های ما بودند. این روند باید اصلاح شود.

وی افزود: کیفیت آثار سینمایی و سریال‌های تلویزیونی ما به قدری باید بالا برود که بتواند با مخاطب خارج از کشور ارتباط برقرار کند. در این صورت می‌توانیم علاوه بر تاثیر فرهنگی بر مخاطب خارجی شاهد رشد اقتصادی این حوزه هم باشیم.

اعتلای فرهنگ و هنر ایران/ آنچه وزیر پیشنهادی می‌تواند برای فرهنگ رقم بزند

سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.

او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یک =

دکمه بازگشت به بالا