عکس‌ها راوی «در مسیر قدس»/ حماسه اربعین با آرمان فلسطین گره خورد

مجتبی میناوند کارگردان مستند «در مسیر قدس» درباره این مستند بیان کرد که شکل متفاوتی از روایت دارد و داستان سوژه به صورت کپشن روایت می‌شود.

مجموعه مستند عکس «در مسیر قدس» به جای کلیشه‌های روایی شامل مصاحبه و گزارش شامل عکس‌هایی است که داستان دارند، داستان آدم‌هایی که در مسیر پیاده روی اربعین به عنوان خادم حضور داشتند و به قدر توان و تلاش خود برای آرمان و آزادی فلسطین و قدس شریف قدم برداشته‌اند. این مستند کاری از مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است و در ایام اربعین از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد.

مجتبی میناوند عکاس این مجموعه عنوان کرد: «در مسیر قدس» عکس‌نوشته‌ای است که در هر قسمت حدود ۱۲ عکس وجود دارد که به شکل ویدئوی یک دقیقه‌ای در کنار هم قرار گرفته و داستان هر سوژه به صورت کپشن روایت می‌شود. این شکل روایت یک قالب تقریباً جدیدی است که حداقل من حضور ذهن ندارم که پیش از این اثری با این قالب تولید شده باشد.

وی درباره چگونگی انتخاب سوژه‌ها گفت: من برای پیداکردن سوژه‌ها زمان کمی داشتم و حدود سه تا چهار روز در مسیر مشایه مستقر بودم و از ساعت ۱۰ صبح تا سه یا چهار بامداد مشغول سوژه‌یابی بودم و عمودها را طی می‌کردم تا به یک سوژه مناسب برسم که هم داستان جذابی داشته باشد و هم مقابل دوربین قرار بگیرد.

عکس‌ها راوی «در مسیر قدس»/ حماسه اربعین با آرمان فلسطین گره خورد

وی ادامه داد: در این روایت‌های تصویری سعی می‌کردم با سوژه همراه شوم و گپ‌وگفتی داشته باشیم و از زندگی آنها پرس‌وجو می‌کردم. باید دست می‌گذاشتم روی سوژه‌ای که یک نشانه‌ای از حمایت از فلسطین داشته باشد. البته منظورم فقط پرچم فلسطین نبود برای مثال یک سوژه‌ای داشتم که برقکار بود و از صحبت با او به این رسیدم که پس‌زمینه تلفن همراهش پرچم فلسطین است.

میناوند درباره چالش‌های این چند روز توضیح داد: یکی از سختی‌های این کار این بود که هم به تنهایی باید سوژه‌ها را پیدا می‌کردم و هم اینکه باید سوژه‌ها را قانع می‌کردم تا در مقابل دوربین قرار بگیرند.

وی درباره تجربه این فرم متفاوت اظهار کرد: ما در فضای رسانه‌ای احتیاج داریم که در فرم تولیدات تجدید نظر کرده و از کارهای کلیشه‌ای که برای ایام اربعین ساخته می‌شود دوری کنیم. همیشه شکل ساده‌اش این بود که صحبت با سوژه‌ها در قالب مصاحبه ویدئویی دیده می شد ولی ما در مستند «در مسیر قدس» سعی کردیم فرم جدیدتری را ارائه دهیم تا طیف وسیعی از زائران را از موکب‌دار، فرد ایرانی و خارجی در این مجموعه بیاوریم.

وی در پایان درباره پیوند این مستند با فلسطین عنوان کرد: هدفم این بود که بگویم اگر اصل بر حمایت از فلسطین و دفاع از مظلوم است همه افراد با شکل و شمایل مختلف پرچم عدالت‌خواهی را بلند کرده‌اند.

این مجموعه مستند تولید مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است که در ایام اربعین حسینی از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا