بهروز مفید: توجه به سینمای کودک نباید منحصر به دوران جشنواره باشد / «اگر اول نشویم،دوم می‌شویم!»

بهروز مفید تهیه‌کننده بام‌بالا۲ (بامبولک) گفت: من برگزاری جشنواره فیلم کودک را اتفاق مثبتی می‌دانم اما مهم است که توجه به این حوزه به دوران جشنواره محدود نشود. توجه مداوم متولیان فرهنگی به کار کودک، منجر به نتایج مطلوب فرهنگی و حتی اقتصادی خواهد شد.

بهروز مفید تهیه‌کننده فیلم «بام بالا۲» (بامبولک) درباره فعالیت تازه‌اش که در بخش مسابقه ملی جشنواره کودک حضور دارد، صحبت کرد.

مفید، این بار چهارمین کار کودک و نوجوان خود را به سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرستاده است. او همواره تمایل دارد که فیلم‌هایش علاوه بر جذابیتی که برای کودکان دارد، حرفی هم برای گفتن داشته باشد.

کودکان ما نیاز به کار فرهنگی بومی دارند

بهروز مفید در مورد چالش‌های تولید کارهای کودک و نوجوان به صبا گفت: کار کودک هم مثل هر کار فرهنگی و هنری دیگر شرایط خاص خود را دارد؛ مثلا علی‌رغم اینکه بخش بزرگی از جامعه را کودکان تشکیل می‌دهند اما بخش فرهنگی مربوط به کودکان خلاءهایی دارد. قبل از انقلاب، کودکان برای خود سینما داشتند اما حالا چنین امکانی وجود ندارد .همچنین سال‌های اول انقلاب کارگردان‌های خوبی در این حوزه داشتیم ولی به مرور، آنها به دلیل بی‌مهری‌ها از این فضا فاصله گرفتند و حالا تقریبا فضای کار کودک آماتوری شده است.

او اظهار داشت: مهم‌ترین چالش این است که کودکان ما نیاز به کار فرهنگی بومی دارند اما در این حوزه حمایت چندانی از ما نمی‌شود و قول‌ها و حمایت‌ها محدود به دوران جشنواره فیلم کودک است.

اگر اول نشویم،دوم می‌شویم!

مفید در پاسخ به این سوال که آیا کار کودک را ارزشمندتر از دیگر کارها می‌بیند یا نه؟ گفت: «من به این فضا علاقمندم و بسیار هم نیاز آن را در بین مخاطبان حس می‌کنم. اکثر کارهای من در تلویزیون کارهای اجتماعی بوده‌اند اما با وجود اینکه بودجه کمی به کار کودک تعلق می‌گیرد، آن را دوست دارم و همچنان جایش را در سینمای ایران خالی می‌دانم.»

این تهیه‌کننده درباره تفاوت‌های ساخت فیلم برای کودکان نسل امروز در مقایسه با کودکان نسل‌های قبل‌تر تصریح می‌کند: من تجربه کار برای کودکان نسل‌های قبل را ندارم ولی فکر نمی‌کنم مفاهیم متفاوت شده باشند، بلکه ممکن است مصداق‌ها تغییر کرده باشند که با توجه به امکانات فنی بیش‌تر امروز توانایی ساخت کار کودک برای مخاطبان جدیدتر را داریم.

او در مورد پیش‌بینی موفقیت فیلم «بامبولک» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: «اگر اول نشویم،دوم می‌شویم!»

بهروز مفید درباره دستاورهای برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره فیلم کودک بهانه‌ای است که کارهای مربوط به مخاطب کودک و نوجوان مطرح شوند. جشنواره باعث شده است در کنار توجه به گیشه، کار فرهنگی و هنری هم مورد توجه قرار بگیرد. من برگزاری این جشنواره را اتفاق مثبتی می‌دانم اما مهم است که توجه به این حوزه به دوران جشنواره محدود نشود. توجه مداوم متولیان فرهنگی به کار کودک منجر به نتایج مطلوب فرهنگی و حتی اقتصادی خواهد شد.

داستان «بامبولک» چیست؟

به گزارش صبا، داستان «بامبولک» به کارگردانی آرش معیریان در ادامه داستان «بام‌بالا۱» است؛ داستان عروسکی که آرزوهای بچه‌ها را برآورده می‌کرد. در «بام بالا۱» عروسک فیلم که همان قهرمان داستان است، پدر و مادری را که در شب تولد فرزندان‌شان در آستانه طلاق بودند، دوباره باهم همدل و همراه کرد. حالا در «بام‌بالا۲» قهرمان داستان تلاش می‌کند تا آرزوی دختری را برآورده کند که می‌خواهد خواهر یا برادر داشته باشد، اما والدینش مخالف‌اند.

ملیکا قاسم‌زاده

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا