توصیه حسین علیزاده برای حفظ ارتباط استاد و شاگردی در موسیقی

آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار با اشاره به جایگاه آموزش و استاد در هنر موسیقی همزمان با پیشرفت تکنولوژی گفت: امیدوارم روند آموزش موسیقی همچنان به گونه‌ای پیش رود که ضمن استفاده از تکنولوژی روز، فضای رودرروی استاد و شاگردی هم حفظ شود.

آیین رونمایی از یک اپلیکیشن آموزش موسیقی با حضور چهره‌ها و هنرمندان عرصه موسیقی همچون فرهاد فخرالدینی، حسین علیزاده، کیهان کلهر، اردشیر کامکار، علیرضا قربانی، بابک خضرائی، وحید تاج، پرواز همای، میلاد کیایی، پوریا اخواص، فردین خلعتبری، سامان احتشامی، حمیدرضا دیبازر، کامبیز روشن روان، پاشا هنجنی و رضا تاجبخش در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، باران نیکراه مجری و گوینده، سیر تحول ۱۵۰ ساله آموزش موسیقی در ایران را به همراه گروهی از نوازندگان روایت کرد.

جایگاه آموزش و استاد در هنر موسیقی

در ادامه، حسین علیزاده مدرس، موسیقیدان، ردیف‌دان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سه‌تار با اشاره به اینکه مدت‌ها بود در مراسمی که انقدر باکیفیت باشد شرکت نکرده بوده، با اشاره به خاطره‌های تحصیل در هنرستان موسیقی و گذشت ۶۰ سال از شاگردی استاد فرهاد فخرالدینی در این هنرستان، درباره جایگاه آموزش و استاد در این هنر اظهارداشت: هر چه پیشرفت‌های بشری گسترده‌تر شده، دوری بین انسان‌ها ایجاد می‌شود. ارتباطی که در ۶۰ سال گذشته بین من و استاد فخرالدینی شکل گرفته، نمی‌توانست در یک اپلیکیشن شکل بگیرد و این نشان‌دهنده جایگاه استاد است و امیدوارم روند آموزش موسیقی همچنان به گونه‌ای پیش رود که ضمن استفاده از تکنولوژی روز، آن فضای رودرروی استاد و شاگردی هم حفظ شود.

وی با تاکید بر زندگی استادانی همچون فخرالدینی که سراسر افتخار است، افزود: من به شاگردانم آموخته‌ام که اگر شخصی در یک زمان معلم تو بوده، تا آخر عمرت و تا همیشه معلم تو خواهد بود. اگر هم از نظر علمی درجات بالاتری پیدا کنید، بر استاد و معلم خود برتری ندارید. حضور و نفس استاد بسیار تاثیرگذار است. اگر یک هنرجوی موسیقی به استاد خود اعتقاد و عشق نداشته باشد، هیچ گاه نمی‌تواند یک هنرمند موفق و تاثیرگذار باشد.

علیزاده بیان کرد: معتقدم که این اپلیکیشن گام بزرگی در راستای آموزش موسیقی است و از زحمات میثم مروستی قدردانی می‌کنم اما به علاقه‌مندان موسیقی تاکید می‌کنم که عاطفه را نمی‌توان از موسیقی جدا کرد و در کنار آموزش توسط استادان بزرگ موسیقی در این اپلیکیشن، به همنشینی با استادان موسیقی هم توجه داشته باشند و این رابطه را نادیده نگیرند.

چگونگی راه‌اندازی اپلیکیشن موسیقی

در ادامه، میثم مروستی خواننده، آهنگساز، کارشناس موسیقی و کارآفرین که ایده‌پرداز و بنیانگذار این اپلیکیشن آموزش موسیقی است، توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری، تولید و انتشار این اپلیکیشن ارائه کرد.

وی با بیان اینکه بیش از هشت سال برای راه‌اندازی و شکل‌گیری این اپلیکیشن زمان برده است، اظهارداشت: این فرصت آموزشی در سطح استانداردترین نمونه‌های خارجی و حتی با کیفیت و کاربری راحت‌تر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مروستی درباره هدف شکل‌گیری این اپلیکیشن گفت: «لیمبا» مجموعه‌ای آموزشی است که از سال ۱۳۹۵ با ایده آموزش حرفه‌ای و قابل دسترس موسیقی برای همه متولد شد. هدف ما معرفی پلتفرمی بود که همه به آن دسترسی داشته و بهترین استادان موسیقی ایران در آن حضور داشته باشند.

این آهنگساز افزود: به دلیل وسواس‌ها و حساسیت‌ها، ایده‌پردازی و شروع کار تا منتشر کردن اپلیکیشن زمان زیادی برده است. برخی دوره‌های آموزشی استادان موسیقی چندین‌بار ضبط شده‌اند و به همین دلیل، محتوای این اپلیکیشن به تدریج در این سال‌ها منتشر نشده بلکه صبر کردیم تا یک مجموعه کامل از آموزش موسیقی در شاخه‌های مختلف با تدریس استادان شاخص گردآوری و سپس به شکل یکپارچه عرضه شود.

تاکید بر فضای رودرروی استاد و شاگردی در آموزش موسیقی

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این اپلیکیشن قصد داشتیم وقتی مخاطب با هر سطحی در موسیقی این ویدئوها را می‌بیند، هیچ موضوع آموزشی برایش گنگ نباشد و بتواند این محتواها را در ارتباط با یکدیگر مشاهده کند.

مروستی که سال‌ها به عنوان مدرس موسیقی، خواننده و آهنگساز فعالیت کرده و دغدغه‌اش انتقال تجربه‌های خود و هم‌نسلان به هنرجویان موسیقی بوده است، اظهارداشت: در این سال‌ها، به دلیل ارتباط زیادی که با نسل‌های مختلف موسیقی و هنرمندان در ایران داشته‌ام، احساس کردم فرصت مناسبی دارم تا مجموعه کاملی از آموزش موسیقی با حضور همه استادان تهیه کنم؛ اتفاقی که تاکنون در ایران به این گستردگی رخ نداده است.

این هنرمند با بیان اینکه این پروژه کاملاً با حمایت بخش خصوصی و هنرمندان شکل گرفته است، افزود: یکی از دلایل اینکه این پروژه هشت سال به طول انجامید، سرمایه محدودی بود که بخش خصوصی آن را تزریق می‌کرد. همچنین، تاکید ما روی دقت محتوایی و ارائه آموزشی استاندارد باعث شد که زمان زیادی صرف این کار شود. در این مسیر تلاش کردیم آموزش برای مخاطبان کامل باشد و به ابعاد دیگر آموزش، مانند آموزش همزمان تصویری پرداختیم تا هنرجویانی که آشنایی با بعضی از سرفصل‌های مهم ندارند، به صورت تصویری و دقیق‌تر در جریان محتوای آموزشی استادان قرار بگیرند. همچنین فعالیت‌های این اپلیکیشن در سطح بین‌المللی خواهد بود.

مروستی در ادامه صحبت‌های خود به همکاری با استاد فرهاد فخرالدینی اشاره کرد و این اتفاق را یکی از دستاوردهای پروژه دانست. او با تشکر از تمامی استادان، موسیقیدانان و کسانی که در مسیر هشت ساله شکل‌گیری این پروژه همراه او بودند، گفت: ممنون از تمامی دوستان که در این سال‌ها تحمل و صبر کردند تا این مجموعه به نتیجه برسد. معتقدم که این مجموعه در مسائل فرهنگی کارکرد خود را به خوبی نشان خواهد داد و بدانید که ارتقای سطح فرهنگی موسیقی جزو اهداف اصلی مجموعه‌ است.

همچنین در این آیین بابک خضرائی رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به جایگاه هنری، اجتماعی و ملی زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان به‌ عنوان نقطه عطف موسیقی ایران پرداخت.

سپس، با دعوت میثم مروستی و حضور کیهان کلهر، حسین علیزاده و اردشیر کامکار به پاس همراهی و افتخار همکاری استاد فرهاد فخرالدینی در آموزش موسیقی در این اپلیکیشن از ایشان قدردانی شد.

تاکید بر فضای رودرروی استاد و شاگردی در آموزش موسیقی

استاد فخرالدینی عنوان کرد: از اتفاقی که امشب شاهد آن بودم بسیار خوشحالم و بیشتر خرسندم هستم که سال‌ها زحمات من و سایر اهالی موسیقی بیهوده نبوده است.

در پایان این برنامه، علیرضا قربانی قطعه‌ «اشتیاق» که استاد فرهاد فخرالدینی آن را ساخته است، اجرا کرد.

تاکید بر فضای رودرروی استاد و شاگردی در آموزش موسیقی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا