«نغمه‌های لرزاده»، امشب روی آنتن/ داستان زندگی آخرین معمار سنتی ایران

فیلم مستند «نغمه‌های لرزاده» ساخته کتایون جهانگیری یکی از مستندهای حاضر در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند است؛ جهانگیری سراغ سوژه‌ای متفاوت رفته و یک فیلم پرتره از یکی از مفاخر ایران تولید کرده است.

فیلم مستند «نغمه‌های لرزاده» ساخته کتایون جهانگیری یکی از مستندهای حاضر در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند است؛ جهانگیری که تجربه ساخت مستندهایی با موضوع محیط زیستی را دارد، این بار سراغ سوژه‌ای متفاوت رفته و یک فیلم پرتره از یکی از مفاخر ایران تولید کرده است.

گفت‌وگو با این کارگردان و مستندساز را در ادامه می‌خوانید

.جهانگیری ضمن معرفی سوژه مستند خود گفت: مستند «نغمه‌های لرزاده» روایتی متفاوت از یکی از مفاخر ایران است؛ این اثر داستان زندگی حسین‌ لرزاده معمار و هنرمند برجسته و مشهور ایرانی است. بسیاری از منابع او را آخرین معمار سنتی ایران می‌نامند که در حوزه معماری ایرانی اسلامی زحمات زیادی کشیده است. او در سال ۱۲۸۵ در تهران به دنیا آمده، پدرش استاد محمد لرزاده از معماران نامی دوره قاجار و همکار حاج‌حسن صنیع‌الدیوان بود. 

وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که سراغ ساخت این مستند رفتم این بود که حسین لرزاده بناهای بسیار زیادی را طراحی و مرمت کرده و براساس منابع پژوهشی بالغ بر ۸۰۰ مسجد ساخته است. علاوه براین، ویژگی‌های منحصر به فردی در کار معماری او دیده می‌شود که وی را متمایز از بقیه می‌کند. جالب است بدانید با اینکه او یک معمار سنتی بوده، اما از المان‌هایی در کارهایش استفاده می‌کرده که وجوه مدرنتیته را به تصویر می‌کشد. 

او با اظهار تاسف از اینکه چنین شخصیتی کمتر شناخته شده است، گفت: متاسفانه افراد بسیار کمی هنر حسین لرزاده را می‌شناسند و هدف من از ساخت این مستند این بود که هنرش را بیشتر معرفی کنم. بسیاری از این چهره‌ها با اینکه جز مفاخر ایران زمین به شمار می‌روند و سال‌ها برای هنر ایران زحمت کشیدند، اما همچنان غریب‌اند و نسل جوان آشنایی زیادی با آنها دارد؛ اگرچه شاید بارها و بارها در مکان‌هایی که او طراحی معماری‌اش را برعهده داشته قدم زده باشند و بدون اینکه نامش را بدانند هنر او را تحسین کرده باشند. 

این مستندساز با اشاره به اینکه تمرکز فیلمش معطوف به تخریب آثار معماری لرزاده است، گفت: باید در ابتدا شخصیت حسین لرزاده را معرفی می‌کردم و سپس سراغ آثار معماری وی می‌رفتم که تخریب شده است. متاسفانه باخبر شدیم که بسیاری از آثار معماری او بنابر دلایل مختلف از بین رفته است؛ به همین دلیل بخشی از تمرکز فیلم را معطوف به نمایش همین موضوع کردیم. 

کارگردان فیلم «نغمه‌های لرزاده» درباره روند تحقیق و پژوهش فیلم خود گفت: هم پژوهش‌های تخصصی کتابخانه‌ای داشتیم و هم سراغ راویان دسته اول رفتیم. برهمین اساس، جمعی از شاگردان، نزدیکان و بستگان ایشان، درباره او سخن گفتند و اندیشه‌های هنری این هنرمند را بیان کردند. 

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از کارگردان: کتایون جهانگیری، تهیه کننده: سعید وزیری، مشاور هنری: مصطفی رزاق کریمی، مشاور رسانه ای: صدرا صدوقی، مدیر اجرایی و ارتباطات: بهروز آریان، امور مالی و اداری: عاطفه زارع آرندی، تصویربردار: مهدی شاه حسینی، تدوینگر: درسا جهانگیری، نریتور: رهبر قنبری، صدابردار استودیویی: عرفان یزدی، صداگذار: سیاوش حیدری، اصلاح رنگ و نور: ایمان صالحی، دستیار تصویر: سیاوش عیدانی.

براساس این گزارش، مستند «نغمه‌های لرزاده» امروز چهارشنبه ۲ آبان ماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش‌های آن فردا پنج‌شنبه ۳ آبان ساعت ۲۴ و جمعه ۴ آبان ساعت ۹ صبح خواهد بود. 

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا