منطق الطیر عطار به روایت فرهاد فخرالدینی / سیمرغ آماده پرواز

«سیمرغ» عنوان پروژه‌ای موسیقایی است که فرهاد فخرالدینی آن را براسال منطق الطیر عطار نیشابوری نوشته است.

نشست خبری پروژه موسیقایی «منظومه سیمرغ (قاف)» با حضور فرهاد فخرالدینی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، آرش امینی (رهبر ارکستر)، حبیب صبور (تهیه‌کننده) و مصطفی جعفری (معاون توسعه کرمان‌موتور) امروز، 14 آبان‌ماه، در تالار وحدت برگزار شد.

سیمرغ دو سال پیش نگاشته شد

حبیب صبور، تهیه‌کننده این کنسرت، در آغاز نشست با بیان اینکه این پروژه 6 تا 7 ماه وقت‌گیر بوده، گفت: «این اثر دو سال پیش توسط استاد فخرالدینی نگاشته شد و 6 ماه پیش تصمیم به اجرا گرفتیم. با توجه به شرایط کشور، مسیر پر از چالش بود و خوشحالم که امروز به این نقطه رسیدیم. از استاد بابت اعتمادشان سپاسگزارم.»

او همچنین اشاره کرد که نوازندگان ارکستر شامل اعضای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی و تعدادی نوازنده پیشکسوت هستند.

چالش‌های منطق الطیر برای فخرالدینی

فرهاد فخرالدینی نیز در ادامه به چالش‌های آهنگسازی برای اشعار «منطق‌الطیر» پرداخت و گفت: «وزن اشعار به نوعی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، اما با تمهیداتی می‌توان از این محدودیت‌ها عبور کرد. این پروژه یک کار اپرایی است و به خواننده‌ای نیاز دارد که با موسیقی بین‌المللی آشنا باشد و توانایی خواندن نت را داشته باشد. وزن سمفونی «سیمرغ» بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلات است که اکثر مثنوی‌ها بر این وزن نوشته شده‌اند. قاعدتاً کلام با یک وزن مشخص می‌تواند چالش‌هایی برای آهنگساز ایجاد کند. ما تلاش کردیم از محدودیت‌هایی که ارکسترها معمولاً با آن مواجه هستند، رهایی پیدا کنیم و از امکانات برای ایجاد تنوع در اثر بهره‌برداری کنیم.»

این آهنگساز در ادامه افزود: «سمفونی «سیمرغ» یک اثر اپرایی است و به دو خواننده نیاز داریم که بتوانند اثر را بخوانند. خواننده تنور، مهدی محمدی، نقش هدهد را ایفا می‌کند و هدهد به نوعی هادی پرندگان به کوه قاف است. خواننده دیگر، علی تفرشی، در برخی از بخش‌ها با گروه کر همکاری خواهد کرد.»

فخرالدینی در ادامه به سازبندی پروژه اشاره کرد و گفت: «سازبندی بر اساس ارکستر سمفونیک طراحی شده است و شامل سازهای بادی چوبی، بادی برنجی، آلات ضربی و زهی‌ها است. گروه کر نیز شامل چهار بخش سوپرانو، آلتو، تنور و باس است.»

این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره فاصله 8 ساله‌اش از صحنه اجرا گفت: «دلایل مختلفی وجود داشت. اگر از کاری راضی بودم، ادامه می‌دادم، اما گاهی احساس می‌کردم که مسیرم درست نیست و تغییر می‌کردم. در این مدت به نوشتن کتاب‌های مختلف پرداختم و همیشه تلاش کرده‌ام که تجربیاتم را در اختیار دیگران قرار دهم. هدف من همیشه کمک به اهالی موسیقی بوده است.»

تفاوت‌های موسیقی ایرانی و سمفونیک

فخرالدینی به تفاوت‌های موسیقی ایرانی و سمفونیک اشاره کرد و گفت: «موسیقی ایرانی معمولاً اعتدال نیافته است، در حالی که موسیقی سمفونیک با نت‌های تعدیل شده نوشته شده است. سمفونی «سیمرغ» نیز به همین شیوه تنظیم شده و نت‌ها با ارکستر همگام و متمایل شده‌اند.»

او با تأکید بر همبستگی هنرها در فرهنگ ایرانی، خاطرنشان کرد: «در فرهنگ ما، هنرها با هم پیوند عمیقی دارند و نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم. موسیقی، فرش، ادبیات و دیگر هنرها این وابستگی را نشان می‌دهند.»

فخرالدینی در پایان درباره حمایت‌های مورد نیاز از موسیقی گفت: «موسیقی باید همیشه و همه‌جا مورد حمایت دولت باشد. نارضایتی من از اوضاع باعث شد که مدتی از کار فاصله بگیرم، اما انتظارم از دولت این است که به موسیقی آسیب نرساند و هنرمندان را حمایت کند. موسیقی علم است و خوب است مسئولان به این نکته توجه داشته باشند.»

سیمرغ براساس نسخه تصحیح شده شفیعی کدکنی

در ادامه برنامه نشست خبری پروژه «منظومه سیمرغ»، آرش امینی به صحبت با حاضران پرداخت. او توضیح داد: «این پروژه دو سال پیش بر اساس اثر معروف «منطق‌الطیر» فریدالدین عطار نیشابوری نوشته شد و آقای فرهاد فخرالدینی بر اساس نسخه تصحیح شده استاد شفیغی کدکنی به پیش بردن این کار پرداختند. همچنین باید اشاره کرد که ارکستر شامل دو خواننده است.»

مصطفی جعفری، نماینده کرمان موتور، نیز در این نشست به اهمیت همکاری‌های هنری اشاره کرد و گفت: «حضور شرکت‌ها در کنار گروه‌های هنری در دنیا امری مرسوم است. ما هم به دنبال فرصتی بودیم تا به عنوان حامی در کنار هنرمندان باشیم و خوشحالیم که این افتخار حاصل شده تا با آقای فرهاد فخرالدینی و اعضای ارکسترشان در راستای اعتلای فرهنگ همکاری کنیم. تلاش ما این است که همکاری‌هایمان با گروه‌های هنری در راستای اهداف اجتماعی ادامه یابد.»

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا