بزرگترین ترس من مخمصه‌های انسانی است/ فیلم‌های اجتماعی در اکران مظلوم واقع شده‌اند

کارگردان فیلم «سه جلد»:

مهدی اسماعیلی کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «سه جلد» گفت: مهم‌ترین ترسم دیدن انسان در مخمصه ای است که راه حلی برای رهایی از آن ندارد یا رهایی از آن برایش بسیار دشوار است.

مهدیه مالکی: مهدی اسماعیلی، کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «سه جلد» درباره علت اصلی تاخیر در اکران این فیلم سینمایی که سال ۱۴۰۰ ساخته شده گفت: پروانه ساخت این فیلم در یک دولت و پروانه نمایش آن در دولت بعدی اخذ شد، ضمن اینکه مسئولین سازمان سینمایی نیز طی این مدت تغییر کردند که تغییر دیدگاه و رویکرد سازمان سینمایی را به همراه داشت و اتفاقاتی در فضای سینما و جامعه رخ داد که همه این موارد موجب اکران دیرهنگام فیلم «سه جلد» شد.

این کارگردان افزود: هدف ما از ساخت این فیلم حضور در جشنواره های داخلی و خارجی بود ولی متاسفانه به خاطر اکران دیرهنگام آن مسیر پخش آن متفاوت شد.

اسماعیلی درباره انتخاب باران کوثری و مرحوم آتیلا پسیانی برای حضور در این فیلم توضیح داد: انتخاب باران کوثری به عنوان بازیگر به خاطر شباهت جنس بازیگری او با فیلم «سه جلد» بود و همان ابتدا به این نتیجه رسیدیم که باران کوثری بهترین انتخاب برای این نقش است ضمن اینکه حضور او آورده‌های زیادی برای فیلم داشت و به ما در همه مراحل تولید فیلم کمک کرد.

این کارگردان تصریح کرد: مرحوم آتیلا پسیانی و یسنا میرطهماسب سکانس های کوتاه ولی مهم و تعیین کننده ای را در فیلم برعهده داشتند که به دلیل بازنگری ها و ممیزی ها بازی هایشان در فیلم آسیب دیده و کوتاه تر شد ولی اساسا کار کردن با بازیگران پیشکسوت و حرفه ای همچون مرحوم پسیانی لذت بخش و آموختنی است.

وی درباره چالش های کارگردانی این فیلم توضیح داد: چون آقای آفریده تهیه کننده باتجربه و حرفه ای است، نهایت همکاری در مسیر ساخت فیلم وجود داشت ولی ساخت فیلم های اجتماعی از لحاظ جذب سرمایه و اخذ پروانه ساخت و نمایش سختی های خاص خودش را دارد.

اسماعیلی درباره نحوه بازی بازیگران این فیلم سینمایی گفت: همه بازیگران همچون خانم جاویدنیا و سولمازغنی و مرحوم پسیانی عالی بودند ولی خروجی سکانس یسنا میرطهماسب جذاب تر از چیزی بود که انتظارش را داشتم.

وی در پاسخ به اینکه کدام سکانس از فیلم را بیشتر دوست دارید خاطرنشان کرد: ازنگاه من به عنوان فیلمساز کل فیلم جذاب و شیرین است ولی سکانس یسنا میرطهماسب به دلیل کمک به پرداخت شخصیت اصلی فیلم برای من یکی از بهترین سکانس های فیلم بود.

نویسنده فیلم سینمایی «سه جلد» درباره علت پرداختن به چنین موضوعی تصریح کرد: مهترین ترس من، دیدن انسان در مخمصه ای است که راه حلی برای رهایی از آن ندارد یا رهایی از آن برایش بسیار دشوار است ضمن اینکه درگذشته قسمتی از این داستان را شنیده و همیشه در ذهنم به دنبال راهکاری برای حل چنین مشکلی بودم و زمانی که تصمیم به نوشتن اولین فیلم سینمایی ام گرفتم، طرح های مختلفی در ذهنم وجود داشت که این موضوع از همه پررنگ تر بود. اعتقاد دارم پرداختن به بحث مخمصه انسانی هم به لحاظ زیباشناسی سینمایی و هم ازنظر انسانی، ارزش والایی برای ساخت فیلم دارد، به همین دلیل به این موضوع پرداختم.

این کارگردان درباره وضعیت اکران این فیلم گفت: گرچه چند سالی است که فضای سینما در اختیار فیلم های کمدی است ولی باید تنوع در سینما وجود داشته باشد تا همه سلایق را پوشش دهد. در کل آثار اجتماعی خصوصا فیلم هایی که در سال های قبل تولید شده و اکنون اکران می شوند مظلوم واقع شده اند. بخشی از این فضا دست ما نیست و گویی مردم برای خارج شدن از فشارروانی ترجیح می دهند فیلم کمدی ببینند و با هم بخندند اما امیدوارم سینمای اجتماعی به اندازه سینما کمدی رشد کند چون سینمای اجتماعی همیشه پرچمدار و ویترین فرهنگی جامعه بوده است و هیچ رشته هنری به اندازه سینما برای فرهنگ کشور افتخار آفرین نبوده و همواره سینمای ایران برای فرهنگ ایران افتخار آفرین بوده و در سطح بین المللی نیز جوایز بسیاری کسب کرده و حیف است که سینمای اجتماعی با این ریشه و افتخار، کمرنگ شده یا از بین برود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه فیلم «سه جلد» اولین تجربه کارگردانی سینمایی اش بوده درباره پروژه های آینده‌اش گفت: میل و رویکرد من ساخت فیلم های اجتماعی است به همین دلیل از ابتدای امسال درگیر یک فیلمنامه اجتماعی شدم و امیدوارم فیلم دومم هم با ژانر اجتماعی بسازم.

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا