ماجرای چاپخانه‌ای کم‌فروغ که روزگاری پاتوق روشنفکران بود

کارگردان «گلبهار» ساخت این مستند را پاسخی به کنجکاوی‌های خود درباره یک چاپخانه می‌داند که پس از ۱۰۰ سال هیچ اثری از شکوه سابق ندارد.

محسن عسکری‌زاده کارگردان مستند «گلبهار» که در بخش مسابقه کوتاه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره داستان این مستند گفت: «گلبهار» درباره چاپخانه‌ای به همین نام در یزد است که پس از ۱۰۰ سال به سراغ آن رفته‌ایم. این چاپخانه علاوه‌بر اینکه به چاپ کتاب، مجله یا روزنامه مشغول بوده است درواقع محل و پاتوقی برای دورهمی افراد و روشنفکران در دوران قدیم بوده است. همچنین این مساله برای من جالب بود که در آن دوران ۴۰ روزنامه مثل «ملک»، «طوفان»، «عدالت» و … در این چاپخانه چاپ می‌شدند و تاثیر زیادی بر مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در یزد داشتند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه از آنجایی که در یزد ۲ حزب سیاسی وجود داشت، این چاپخانه همواره سعی می‌کرده است که همیشه طرف مردم باشد اما اکنون پس از ۱۰۰ سال هیچ اثری از آن شکوه سابق وجود ندارد و تنها تراکت‌های تبلیغاتی و کارت ویزیت چاپ می‌کند!

این مستندساز عنوان کرد: صاحبان کنونی این چاپخانه فرزندان محمدرضا مدرس‌زاده یزدی صاحب اولیه آنجا هستند. هر نسلی نگاه متفاوتی دارد و متاسفانه ارزش‌هایی که در گذشته وجود داشته است، اکنون برای آن‌ها اهمیت ندارد و دیگر هیچ نقشی از توسعه در این چاپخانه نمی‌بینیم به‌طوری که حتی قصد تعطیلی آن را دارند. از طرفی دیگر فرزندان آقای مدرس‌زاده علاوه‌بر اینکه هیچ اطلاعاتی در اختیار ما قرار ندادند، حتی حاضر نشدند در فیلم حاضر شوند و مشکلات بسیاری هم برای فیلمبرداری از چاپخانه برای ما به وجود آمد به طوری که فیلمبرداری فیلم، حدود سه سال به طول انجامید.

کارگردان «معشوق من کویر» در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود اطلاعات موجب ناقص بودن مستندات شده است، تاکید کرد: ما با صبوری و پیگیری‌‎های بسیار توانستیم این کار را به خوبی پیش ببریم حتی با اینکه این فیلم، محصول سال ۱۴۰۱ مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بود اما مسئولان مرکز گسترش یعنی مجید رحیمی و حمید عاشقعلی با صبوری از ما حمایت کردند تا کار به نتیجه دلخواه برسد و با عجله‌کاری چیزی را حذف نکنیم.

عسکری‌زاده در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: از آنجایی که من در ابتدای راه مستندسازی هستم، وقتی که فیلمم در این جشنواره حضور دارد، قوت قلبی می‌گیرم و خودباوری در من بیشتر می‌شود. به طور کلی عزت نفسی که جشنواره به ما فیلمسازان می‌دهد، خیلی مهم است. جشنواره «سینماحقیقت»، تنها رویدادی‌ است که به شکل مستقل به سینمای مستند می‌پردازد و مشاوران انتخاب سعی می‌کنند که به شکل منصفانه، تکنیکال و دغدغه‌مند به انتخاب فیلم‌ها بپردازند.

مستند «گلبهار» روز گذشته ساعت ۲۱:۳۰ در نخستین روز جشنواره «سینماحقیقت» اکران شد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا